Gå til innhold

Voksen og stamming

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var 4-5 år, så stammet jeg så mye at jeg nesten ikke klarte å gjøre meg forstått. På barneskolen fikk jeg talepedagog, og klarte meg bedre, men likte aldri fremføringer og høytlesning.

Med årene har jeg lært meg å leve med det, og de færreste vet at jeg stammer, bortsett fra mine nærmeste som jeg har fortalt det til. Jeg skjuler stammingen godt, ved å bytte ut ord jeg vet jeg ikke klarer å si, men det krever mye hjernearbeid og har også gjort at jeg i alle år har unngått sosiale sammenhenger, ikke trives med mange mennesker/oppmerksomhet, og generelt har blitt veldig lukket. Jeg kan ikke ta alle jobber, for det å spørre om en kunde skal ha bærepose, kan være vanskelig nok enkelte dager, i tillegg til at jeg hater å snakke i tlf, foretrekker å sende mld/epost.

I det siste merker jeg at jeg har begynt å stamme mer og blir fortere stressa, og når jeg er i en diskusjon med venner/kjærester eller bare er ivrig på å fortelle noe, klarer jeg ikke å få frem poenget mitt, fordi jeg klarer ikke å si visse bokstaver/ord. Så enten ender jeg opp med å snakke meg bort, fordi jeg må bytte ut hele ord og setningen mister sin mening, eller så får jeg ikke sagt noe i det hele tatt.

Når jeg gikk på ungdomsskolen, interesserte jeg meg veldig for språk og var veldig god i engelsk. Det er jeg fortsatt, men de få gangene jeg må snakke engelsk, stopper det helt og jeg blir helt "dum". Jeg har også lyst til å lære meg kjæresten min sitt språk, men jeg klarer ikke, fordi det er så mye jeg ikke fysisk klarer å uttale uten å stamme.

Jeg merker at dette begynner å hindre meg veldig mye. Jeg kvier meg for å søke på en del jobber, fordi jeg tenker at jeg må snakke mye der, og det hindrer meg i å få nye venner, fordi jeg ikke klarer å åpne meg helt og snakke fritt. Jeg vet at mange voksne stammer, men de har lært seg å leve med det og driter i det, men det klarer ikke jeg. Jeg prøver å skjule det så godt jeg kan, og prøver å ikke tenke på det, fordi jeg vil ikke at det skal være ett "handikap".

Flere som sliter? Og hvordan klarer dere å leve med det?

Anonymkode: 4cd45...b39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stammer ikke selv, men har ei voksen stedatter som har gått hos logoped (som voksen) for å få hjelp med stamming / løpsk tale. Du kan vel få noen timer hos logoped? Syns du skal komme igang med noen timer med logoped el, slik det er nå blir du sikkert mer og mer nervøs for å snakke og gjør ting verre for deg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...