Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei dongeribukse som jeg kjøpte i en str. for stor desverre... Vil den krympe om jeg tørker den i tørketrommel, og vil resultatet holde seg selv om jeg vasker den igjen uten å bruke tørketrommel? Buksa er både for lang og for vid, så den kan godt krympe litt over alt :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Den krymper først, men resultatet holder seg ikke. Etter et par timers bruk er den tilbake i normaltilstand.

Skrevet

Generelt er regelen at dongeri blir en halv til en hel størrelse større ved bruk, så krymping kan du nok ikke håpe på. Bytt den før du tar den i bruk, eller gi den til noen andre.

Skrevet

Takk for svar. For sent å bytte den nå. Ingen vits i å prøve å krympe den altså. Det var synd... :veldigsur:

Skrevet

Du kan jo selvfølgelig vaske den på 90 og se om det hjelper, men du risikerer å ødelegge den.

Skrevet

Jeg har forsøkt å bokstavelig talt koke jeans i suppekjelen (med vann da!) og hadde store forhåpninger til krympeprossessen...men hva skjedde? Absolutt ingen ting, nada og niks. 2 timer etter at jeg tok den på meg igjen var den akkurat like stor som før kokeeksprimentet. Sukk. :-(

Virker som om det bare er sånt som absolutt ikke må krympe som gjør det... :-?

Skrevet
Du kan jo selvfølgelig vaske den på 90 og se om det hjelper' date=' men du risikerer å ødelegge den.[/quote']

jeg krympet et par bukser jeg hadde som var for store...kan ihvertfall si en ting: de krympet litt for mye! ;) så det er verdt et forsøk hvis buksa er altfor stor! hva med å ta 80 grader istedenfor 90, så kanskje du får en mellomting?

Skrevet

Du vasket på 90 % du da? Var det dongeri? Kanskje jeg skulle ta sjansen på å prøve da... Buksene er i hvert fall en str. for stor.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har forsøkt å bokstavelig talt koke jeans i suppekjelen (med vann da!) og hadde store forhåpninger til krympeprossessen...men hva skjedde? Absolutt ingen ting, nada og niks. 2 timer etter at jeg tok den på meg igjen var den akkurat like stor som før kokeeksprimentet. Sukk. :-(

Virker som om det bare er sånt som absolutt ikke må krympe som gjør det... :-?

Da er du ivrig og bestemt ihvertfall . Dèt skal du ha :ler:

Skrevet

Hvis det er stretch i den vil den tvert i mot bli mer formløs, og du risikerer at den vider enda mer ut om du tar den i tørketrommel.

Skrevet
Hvis det er stretch i den vil den tvert i mot bli mer formløs' date=' og du risikerer at den vider enda mer ut om du tar den i tørketrommel.[/quote']

jeg har tre jeanse med stretch, tørker alle sammen i trommel, og de blir like fine som når de var nye etter trommeltørking.

mykere blir de og.

men, ang krymping, så tror jeg nok du kan slite litt.

i alle butikker jeg har vært i, sier de at man bør kjøpe buksa litt trang, fordi den utvider seg. og det stemmer stort sett på mine. litt mindre på den det er mest stretch i riktignok, den blir ikke mye videre etter bruk.

Skrevet

Har hørt på butikker som selger jeans at man kan prøve å vaske buksene på 60grader for da blir de å krympe litt, men i tillegg må man ikke bruke tøymykner på dongeribukser med strecth i da dette ødelegger formen på de.

Lengden på buksen kan du jo få fikset ved å legge den opp. Vet også at butikker som "demin gallary" på Oslo City kan sy inn bukser for deg, både på lengden og i vidden :wink:

Skrevet
Du vasket på 90 % du da? Var det dongeri? Kanskje jeg skulle ta sjansen på å prøve da... Buksene er i hvert fall en str. for stor.

jepp, det gjorde jeg!

men gjør heller som Kira27 sier! Forresten, Jc syr også opp bukser, ihvertfall i lengden. har også vært noen tråder her inne om "billige" sydamer som syr opp bukser osv for en 100-lapp! Tror det er mye lurere enn å få krympet buksa for mye, slik jeg gjorde :)

Skrevet

Så bra! Det har kanskje med mengden stretch å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...