AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Jeg har problemer med å uttale enkelte lange ord. Jeg må stoppe opp og ta en «pause» midt i ordet for å klare å uttale det ferdig. Hvis jeg ikke gjør det så krøller tunga seg og uttalen blir feil. Enten stokker jeg om på bokstavlydene i ordet eller så hopper jeg over bokstaverlyder Hva kan dette komme av? Anonymkode: bf637...3c3
Minya Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Det er en form for stamming. Jeg gjør det selv. Start med å ta et ekstra pust før de lange ordene, det hjelper for meg, og det kan hende det funker for deg også?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 På 1.8.2019 den 22.55, Minya skrev: Det er en form for stamming. Jeg gjør det selv. Start med å ta et ekstra pust før de lange ordene, det hjelper for meg, og det kan hende det funker for deg også? Takk for svar! Ja når jeg tenker over det så har det hjulpet å ta et ekstra pust før jeg uttaler ordene. Jeg bør nok bli mer bevisst på pusten:) Men det høres ikke ut som typisk stamming, høres bare ut som jeg ikke klarer å uttale ordet ordentlig. I tillegg blir det verre når jeg er stresset, ivrig etc. Er det sånn for deg også? Har du gått til logoped/talepedagog for dette? Anonymkode: bf637...3c3
Minya Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Ja når jeg tenker over det så har det hjulpet å ta et ekstra pust før jeg uttaler ordene. Jeg bør nok bli mer bevisst på pusten:) Men det høres ikke ut som typisk stamming, høres bare ut som jeg ikke klarer å uttale ordet ordentlig. I tillegg blir det verre når jeg er stresset, ivrig etc. Er det sånn for deg også? Har du gått til logoped/talepedagog for dette? Anonymkode: bf637...3c3 Stamming er så mangt, men det du alltid hører på film er den mer klassiske hakkingen foran eller midt i ord. Jeg kjenner flere som stammer eller stammet som barn, og de stammer like forskjellig som de har fingeravtrykk. For meg blir det verre når jeg er sliten, for jeg er så innøvd i måten å unngå det på, at det er først når fatigue og fibrotåka tar meg at jeg automagisk glemmer det og begynner å ralle igjen. Bommer på ord, og må bytte ut ett ord med et annet fordi jeg ikke klarer å starte eller fullføre det. Nja, jeg hadde noen timer med en logopedlignende kis på ungdomsskolen, men jeg sliter med å huske noe spesielt fra de timene, annet enn at de skjedde. Har litt selektiv hukommelse pga mye mobbing, så det er en del ålreite ting som også har gått med i dragsuget
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #5 Skrevet 4. august 2019 Jeg gjør også det, særlig hvis jeg er litt stresset eller prøver å gjøre det for fort. Tunga er en muskel som alt annet, den må trene på raske og kompliserte bevegelser. Har aldri tenkt at det er noe galt av den grunn. Hvis jeg får trøbbel med sånne ord stopper jeg opp litt/snakker senere og tydeligere enn jeg vanligvis gjør. Så konsentrerer jeg meg om å dele opp ordet i stavelser, og artikulere hver enkelt stavelse tydelig ferdig før jeg begynner på neste. Anonymkode: a6766...903 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 På 4.8.2019 den 17.24, AnonymBruker skrev: Jeg gjør også det, særlig hvis jeg er litt stresset eller prøver å gjøre det for fort. Tunga er en muskel som alt annet, den må trene på raske og kompliserte bevegelser. Har aldri tenkt at det er noe galt av den grunn. Hvis jeg får trøbbel med sånne ord stopper jeg opp litt/snakker senere og tydeligere enn jeg vanligvis gjør. Så konsentrerer jeg meg om å dele opp ordet i stavelser, og artikulere hver enkelt stavelse tydelig ferdig før jeg begynner på neste. Anonymkode: a6766...903 Jeg har heller ikke tenkt før at noe er galt, men har begynt å få kommentarer på det av familie/nære venner. Derfor er jeg litt bekymret. Men fint å høre at jeg ikke er den eneste som opplever det:) Anonymkode: bf637...3c3
Minya Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 Ingenting å bekymre seg over. Du får bare si at det er et karaktertrekk 😄
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå