AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Jeg har hatt store problemer med magen i flere år. Utredet i 2014 og fikk «diagnosen» IBS. I sommer har tilstanden endret seg og jeg har begynt å blø. Ikke som med hemorroider, men blødning over flere dager og der renner til og med blod når jeg bare skal tisse. Blod i undertøyet flere dager på rad. Hvordan utartet blødningene seg for deg? Må nok ta en ny runde med sjekk, men venter til høsten. Takk for svar. Anonymkode: 54334...de8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Hvis du blør friskt blod på den måten du beskriver bør du absolutt sjekke det nå, ikke vente til høsten. Anonymkode: 79416...732 4
Jadzia Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 Dette bør du sjekke så fort som mulig ja. Det var sånn jeg holdt på i lang tid før jeg ble diagnostisert med crohns. Det gikk i perioder, så hver gang det ga seg, så trodde jeg liksom at det ikke skulle komme tilbake.
Kvinne87Rogaland Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 Jeg var syk i 5 måneder med store smerter. Gikk drastisk ned i vekt, fikk fatigue så jeg nesten ikke klarte å stå opp av senga, blod og slim i avføringen, jernmangel og calprotektin på 7000. Jeg fikk kronisk analfissur, og spiste ikke da det var så vondt. Jeg så ut som et vandrende skjelett og det føltes som om jeg var døende. Tok mange smertefulle undersøkelser og de mente at jeg hadde morbus chrons. Jeg bestemte meg for å teste ut noe jeg hadde lest om (jeg har en søster som er ernæringsfysiolog), og endret kostholdet. Jeg kuttet ut alt kjøtt utenom fisk. Jeg prøvde å spise rene råvarer. Jeg leste meg opp på gode tarmbakterier og fermentering (les sjarmen med tarmen). Jeg kuttet ut hvetemel og meieriprodukter en periode (fordi gluten og laktose irriterer en allerede betent tarm - bensin på bålet). Jeg ble 100% frisk og har vært frisk siden. Det har gått 3 år uten tilbakefall. Jeg har begynt å spise meieri og mel igjen og det har gått fint. Men jeg kommer aldri til å røre kjøtt igjen (se dokumentaren "What the health" på netflix). Analfissuren forsvant og har ikke kommet tilbake. Jeg har aldri magesmerter og føler meg kjempebra! Jeg er veldig aktiv, sykler til jobb og trener 3 ganger i uken. Mitt kosthold nå er pescetarianer. Ikke kjøtt men fisk. Jeg prøver å få i meg gode bakterier, som kefir, fermentert mat og yoghurt. Spiser relativt sunt, men skeier ut iblant. Når jeg ser tilbake på den tiden for 3 år siden føler jeg at det ikke er meg. Jeg synes det er helt sykt at det går an å gå fra å være SÅ syk til å bli så frisk som jeg er nå. Fantastisk! Man blir faktisk det man spiser. Nylig leste jeg om ei som hadde samme erfaring som meg, og det er slående likt! https://www.kk.no/livet/jeg-spiste-nok-opp-mot-en-kilo-kyllingfilet-om-dagen/71408006
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 26 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Jeg var syk i 5 måneder med store smerter. Gikk drastisk ned i vekt, fikk fatigue så jeg nesten ikke klarte å stå opp av senga, blod og slim i avføringen, jernmangel og calprotektin på 7000. Jeg fikk kronisk analfissur, og spiste ikke da det var så vondt. Jeg så ut som et vandrende skjelett og det føltes som om jeg var døende. Tok mange smertefulle undersøkelser og de mente at jeg hadde morbus chrons. Jeg bestemte meg for å teste ut noe jeg hadde lest om (jeg har en søster som er ernæringsfysiolog), og endret kostholdet. Jeg kuttet ut alt kjøtt utenom fisk. Jeg prøvde å spise rene råvarer. Jeg leste meg opp på gode tarmbakterier og fermentering (les sjarmen med tarmen). Jeg kuttet ut hvetemel og meieriprodukter en periode (fordi gluten og laktose irriterer en allerede betent tarm - bensin på bålet). Jeg ble 100% frisk og har vært frisk siden. Det har gått 3 år uten tilbakefall. Jeg har begynt å spise meieri og mel igjen og det har gått fint. Men jeg kommer aldri til å røre kjøtt igjen (se dokumentaren "What the health" på netflix). Analfissuren forsvant og har ikke kommet tilbake. Jeg har aldri magesmerter og føler meg kjempebra! Jeg er veldig aktiv, sykler til jobb og trener 3 ganger i uken. Mitt kosthold nå er pescetarianer. Ikke kjøtt men fisk. Jeg prøver å få i meg gode bakterier, som kefir, fermentert mat og yoghurt. Spiser relativt sunt, men skeier ut iblant. Når jeg ser tilbake på den tiden for 3 år siden føler jeg at det ikke er meg. Jeg synes det er helt sykt at det går an å gå fra å være SÅ syk til å bli så frisk som jeg er nå. Fantastisk! Man blir faktisk det man spiser. Nylig leste jeg om ei som hadde samme erfaring som meg, og det er slående likt! https://www.kk.no/livet/jeg-spiste-nok-opp-mot-en-kilo-kyllingfilet-om-dagen/71408006 Vil legge til at dette er ekstremt individuelt og ikke en kur. For all del prøv, men sannsynligheten for at diett vil løse problemene dine ved alvorlig UC eller Crohns er veldig, veldig liten. Det er derimot vanlig at man kan ha IBS og UC/Crohns, og diett kan ha effekt på IBS. Dette er igjen veldig individuelt, medisiner er det eneste som fungerer som regel på de fleste. Anonymkode: 48002...995
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 Skal jo selvsagt få det sjekket men jeg er ikke redd for at det er noe alvorlig/dødelig som er galt med meg. Derfor tenker jeg at det ikke er krise å vente til høsten. Og jeg blør bare i to- tre dager av gangen heldigvis. Anonymkode: 54334...de8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå