Gå til innhold

Om forbrukermak og SoMe


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Mange av oss som er kritiske til markedsføring og blanding av privatliv og kommersiell virksomhet i SoMe, er opptatt av forbrukermakt. Sosiale medier gjør det lett å nå ut til spesielle segmenter av forbrukere. Sosiale medier gjør det også lettere for forbrukere å nå produsenter og forhandlere - og å gi tilbakemeldinger om produkter eller tjenester.

Denne artikkelen om frisører som advarte mot bruk av tørrsjampo og hårbleking fra VG er veldig interessant.

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24476629/advarte-mot-toerrsjampo-paa-facebook-ble-kontaktet-av-advokat

Forhandleren av produktet truet med advokat, og frisøren slettet FB-posten vedkommende hadde lagt ut.

I bloggertrådene her inne, gis det eksempler på hvordan ulike produsenter/forhandlere reagerer når forbrukere kontakter dem - for eksempel for å si fra at de synes det er betenkelig å bruke markedsføringskanaler hvor barns privatliv eksponeres. SoMe-aktører kaller det å "ødelegge".

Jeg mener det er lovlig og riktig bruk av forbrukermakt. Forutsatt selvsagt at man argumenterer saklig.

 

Men hva mener dere?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Dette var en interessant artikkel. Og litt skremmende. Store selskaper med økonomiske muskler kan jo skremme folk til taushet på det her viset. 

Det hadde vært interessant å få prøvd en slik sak for retten, for det er åpenbart at det trengs rettspraksis på området. Spørsmålet er jo hvilken lov som har forrang og en skulle tro at den Grunnlovsfestede ytringsfriheten har høyere rang enn paragrafer i varemerkeloven. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skremmende artikkel! Samma om folk mister håret for å si det sånn!  

Jeg er en av de som har lyst til å bruker forbrukermakten min noenganger, men velger å ikke gjøre det fordi jeg blandt annet har blitt skremt av historier som den der en blogger ringte arbeidsgiver. Det mest skremmende med det var at det var annonsøren som hadde oppgitt kontaktinfoen til vedkommende som hadde sendt "klage", slik at bloggeren fikk tak i henne i hele tatt. Hun hadde sendt en helt saklig tilbakemelding. 

Ble også helt skremt av hva kremmerhuset tillot i kommentarfeltet da folk ga tilbakemeldinger der ( i en annen sak)  

Flere har mistet meg som kunde pga bruk av kontroversielle influencere i markedsføring, men jeg tør ikke i si noe. Det er sikkert flere med meg. 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hårreisende hvis folk ikke tør si fra, samtidig har man jo sett flere tilfeller hvor noen har fått trusler om anmeldelse og søksmål når de har sagt fra. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske ille at ved å bruke influencere i reklamekampanjer, så sørger annonsørene for at reklamekampanjen ikke kan kritiseres - fordi det da er mobbing av privatpersonen som er influencer. 

Drøyt! 

Endret av Isild
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Isild skrev:

Ganske ille at ved å bruke influencere i reklamekampanjer, så sørger annonsørene for at reklamekampanjen ikke kan kritiseres - fordi det da er mobbing av privatpersonen som er influencer. 

Drøyt! 

Ikke sant? Og hvis det er en slags forretningside, burde forbrukerne virkelig gjøre opprør.

Det er på grunn av dette jeg synes det er viktig å være oppmerksom på at det disse influencerne gjør, er merkevarebygging. Det er ikke rause innsyn i folks dagligliv. Jeg er kritisk til Influencere nettopp fordi de spekulerer i å være en slags untouchables - og når de for eksempel involverer mindreårige i narrativet om daglig idyll, ispedd annonser for vitaminer, reisemål, klær, kosmetikk, smykker, lydbøker og gudvethvamer, blir de mindreårige et slags skjold - fordi å nevne at de brukes i Shady business er å balansere på en knivsegg.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anvender forbrukermakten min overfor firmaer som bruker bloggere/selgere/påvirkere som fremmer uetiske verdier, spesielt når barn involveres i narrativet som selger varene. Noen ganger bruker jeg mail som viser navnet mitt, andre ganger ikke. Mer og mer ikke, fordi enkelte bloggere har vist seg å være ganske utagerende, samt at jeg ikke stoler på at mailadressen kan leveres fra firmaet som annonserer til salgsfirmaet (bloggeren feks).

Håper ikke folk skremmes fra å si i fra, ikke bare tenke «det der var dumt og uheldig», men gjøre noe for å vise at juks, løgn og utnyttelse av unger ikke er gangbar måte å selge noe som helst på.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker forbrukermakten min titt og ofte. Spesielt hvis det er firmaer/butikker jeg har handlet med og som jeg vet jeg vil "savne". Jeg har til nå brukt min private mail og signert med fullt navn, men har flere ganger tenkt at dette kanskje ikke er så lurt mtp eventuelle etterspill fra sinte influensere og andre useriøse aktører. 
Jeg tror kritikken min veier tyngre om jeg bruker navn og ikke er anonym, selv om det ikke burde være slik. Men det er inntrykket jeg sitter igjen med når jeg ser hvordan både influensere og enkelte bedrifter avfeier kritikk som kommer fra "anonyme nettroll". 

Jeg skjønner dog at enkelte velger å ikke bruke sine folkeregistrerte navn ulike grunner, og synes det viktigste er å faktisk å legge frem kritikk på det man reagerer på. 

Jeg har som regel valgt å ikke legge kritikken min åpent på nettsidene, men sende mail til den jeg ser for meg har mest å si i firmaet. De fleste gangene har jeg fått fine svar, men noen ganger uteblir svarene. Som jo er svar i seg selv. 

Jeg gjør også det jeg kan for å påvirke de rundt meg til å bli mer bevisst på sine handlevaner, hvem de handler hos og hva det firmaet støtter av uetiske influensere. Noen synes jeg overreagerer, men heldigvis så begynner de fleste å få opp øynene for hva som er greit og ikke greit. (Over)eksponeringen av barn er det som faller de fleste nærmest til hjertet, og sammenligningen med å selv bli eksponert i enhver situasjon uten ens egen viten og vilje. 

Men det er helt hårreisende(!) å se hvordan feks saken i førsteinnlegget ble håndtert. Og pga slike hendelser tror jeg det er enda viktigere å ta i bruk sin forbrukermakt og si fra høyt og tydelig. 
Vi har jo sett at det virker, ref ABD som måtte beklage deler av boken sin. Det nytter å si i fra og å stå i mot! Noen må bare ta de første stegene. 

Skulle bare ønske at media fikk litt mer baller når det gjelder dette. De vinkler som oftest sakene i influensernes favør, noe som er både ødleggende og trist. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...