Gå til innhold

Asperger= enstøing?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke glyst å være en enstøing, men virker som det er det jeg blir. Jeg er snart 30, og er ikke i nærheten av å ha ting på stell. Hater den sovende hjernen min. Føler nesten det er aldersgrense for meg innen det meste, altså, jeg er liksom ikke voksen nok til å gjøre mye av det minejevnaldrede kan. Jeg blir aldri et vanlig menneske. Jeg ser så vanlig ut for de som ser meg fra utenfra, helt til de tilbirnger tid med meg og de reagerer forskjellig. Noen legger ikke merke til "feil", andre blir lette provosert av at jeg svarer kort, ikke tar alt av smalltalk så lett og ser meg som ei litt dum ei en kan gjøre narr av. 

Anonymkode: 19971...412

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok...

Anonymkode: 82887...965

AnonymBruker
Skrevet

At Aspergere er einstøinger er en myte. De er akkurat som «friske» mennesker, noen mer sosiale enn andre. De har ofte under oppveksten problemer med sosialekoder, men lærer seg de etterhvert. Igjen så er noen mer fungerende enn andre. 

Mitt tips til deg er å øve deg på settinger du er usikker på. Øv på small talk osv. 

Anonymkode: f4f1a...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At Aspergere er einstøinger er en myte.

Nei det er det ikke. Det sier seg selv at folk som sliter med å forstå sosiale koder også vil slite med sosialisering og å få venner i en mye større grad enn andre folk.

Anonymkode: dd6a9...564

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke. Det sier seg selv at folk som sliter med å forstå sosiale koder også vil slite med sosialisering og å få venner i en mye større grad enn andre folk.

Mener du at alle enstøinger har as? Disse småbitre eldre mannfolka f,eks? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at alle enstøinger har as? Disse småbitre eldre mannfolka f,eks? 

Nei. Men mest sannsynlig en stor andel av dem.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men mest sannsynlig en stor andel av dem.

Og det er slik jeg er redd for å ende opp. As er liksom en diagnose som stenger så mange muligheter fordi du ikke vet fremgangsmåten. Jeg føler ikke full glede av ting fordi jeg vet det vil ikke vedvare. Føler meg ikke voksen nok for det meste... 

jeg vet ikke engang hvor den oppstår. Drittsvangerskapet til mamma? Fødsel? Utviklingen i barndomen? Ser likevel bare på det som en jævla dritthjerne med lav kvalitet som ikke klarte å utvikle seg. Svak rett og slett. 

Og hvordan skal jeg i det hele tatt klare å bli glad for å bli glad i noen? Føler mennene jeg liker er for voksne for meg selv om alder er den samme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du etterhvert blir lei av eller utslitt av å late som du er normal så kommer du til å finne glede i tilbringe tid alene også.

Det er deilig, mindre å bekymre seg for, mindre slitsomt.

Anonymkode: 584e2...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser likevel bare på det som en jævla dritthjerne med lav kvalitet som ikke klarte å utvikle seg.

Asperger har da ingen ting med kreativitet å gjøre. Faktisk er det flere av tidenes største genier som mest sannsynlig har hatt Asperger.

Asberger går på sosiale interaksjoner, og at man ofte blir veldig opphengt i spesifikke interessefelt. Det har ikke noe med kreativitet og IQ å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

At Aspergere er einstøinger er en myte.

Det er det ikke. Det ligger i diagnosekriterine det (sosiale vansker). Andelen aspergerere som er "einstøinger" er langt høyere enn for resten av befolkningen.

Anonymkode: 9b19b...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...