Gå til innhold

Strøk på oppkjøring


strawberrytaste

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg strøk på oppkjøring i dag 08:10 (31.07.2019). Jeg har begynt med hele førerkort eventyret i 2016 høst. Da startet jeg med grunnkurs + mørkedemo. Jeg tok raskt teorien etter det. For en eller annen grunn, tok jeg 2 1/2 år med pause og øvde ikke på noe bilkjøring. Jeg begynte å ta det seriøst 2018 høst. Jeg begynte sakte, men rolig å kjøre ut på vei. Jeg kjørte kanskje 2-3 uken. Til dagligvare butikken, og tilbake hjem igjen. Kontaktet en kjøreskole i januar 2019, og hadde noen timer hos De, men bestemte å ta en annen kjøreskole var "den beste" i området jeg er fra. Jeg kjøpte pakke hos de slutten av april og startet å kjøre med de. Jeg ble ferdig med kjørepakken i starten av juli 2019. Jeg hadde kanskje (utenom de obligatoriske) 5-8 kjøretimer? Husker ikke helt, men de var ihvertfall på 1 time og 30 min. Kjørelæreren min har jobbet i 15 år, og stolte på han. To dager før oppkjøring, tok jeg en time for å være sikker om jeg var klar. Han sa ja, dette skal gå magisk. Greit. Var fortsatt i tvil, men ville likevel prøve. Tok en oppvarming time, og han sa dette gikk fint. Kjørte i en kjørerute som er den letteste fra Billingstad. Så starter oppkjøring med sikkerhetspm om servostyring og svarte greit. Så kjørte vi og han sa jeg kjørte fint til ca 20 min inn. Så sier han følg et skilt og da ble jeg nervøs. Jeg har aldri vært der før og trodde vi skulle kjøre den "enkleste" ruten fordi jeg er rar, haha. Han grep inn i en rundkjøring, han holdte på å gripe inn når han mente jeg var for nær en buss, jeg kjørte i en buss påbudt felt, og selv spurte han, "nå kjørte jeg feil" og han sa "nei, det gjorde du ikke" 🙄. Han sa jeg var for nær en bil foran meg på motorveien (jeg følte det selv, men tenkte at jeg burde følge fartsgrense enn å kjøre med god avstand, min feil. Kjørte en stor sving fordi jeg forsto ikke helt hvor han ville ha meg, så jeg stoppet litt brått før jeg svingte mot en ny vei. Skjønte selv det var feil.

Jeg skjønner jeg tok feil, og vet dette er ikke sensor sin feil. Selvfølgelig kunne han være litt snillere. Han mente det jeg studerte (han spurte) var teit og mente at jeg kommer ikke langt med skolen med det jeg bestemte å studere (unødvendig av han lol). Likevel, jeg vil gjerne få noen tips! Strøk du første gang? Flere ganger? Hva gjorde sånn at du besto? Osv.

Jeg er veldig god med speil bruk, og tegn. Og gir bruk innenfor miljøet. 

Hilsen en trist jente

5BF092D4-2A2B-4906-A773-E47158DDA27A.thumb.jpeg.0963e7d6d8044a98fcbeabd1dcfd80b2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså virker jo som at du har kjørt som en klovn. Du må øve mer. Jeg gjorde en del feil når jeg kjørte opp men jeg hadde god trafikksamhandling og jeg forklarte alle feilene mine før sensor nevnte dem. Feilene var at jeg ikke klarte å rygge inn på en parkeringsplass imellom 2 biler fordi jeg var så nervøs at jeg skalv og svettet. Også brøt jeg noen vikeplikter, men jeg sa: "shit, der gjorde jeg feil, beklager jeg er bare så nervøs" med en gang. Han så jo at jeg skjalv som et aspeløv igjennom hele oppkjøringen så han sa at jeg garantert er en god sjåfør når jeg ikke er nervøs.

Hadde jeg ikke virket nervøs og heller vært høy i hatten hadde jeg strøket. 

Anonymkode: ecda3...82c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså virker jo som at du har kjørt som en klovn. Du må øve mer. Jeg gjorde en del feil når jeg kjørte opp men jeg hadde god trafikksamhandling og jeg forklarte alle feilene mine før sensor nevnte dem. Feilene var at jeg ikke klarte å rygge inn på en parkeringsplass imellom 2 biler fordi jeg var så nervøs at jeg skalv og svettet. Også brøt jeg noen vikeplikter, men jeg sa: "shit, der gjorde jeg feil, beklager jeg er bare så nervøs" med en gang. Han så jo at jeg skjalv som et aspeløv igjennom hele oppkjøringen så han sa at jeg garantert er en god sjåfør når jeg ikke er nervøs.

Hadde jeg ikke virket nervøs og heller vært høy i hatten hadde jeg strøket. 

Anonymkode: ecda3...82c

Litt unødvendig er du for å kalle meg en klovn, lol. Jeg sa alt til sensor hvor jeg hadde feil, men besto likevel ikke. Nervøsitet er ikke en begrunnelse for at man kan unngå feil, ihvertfall ikke hos min sensor, du var utrolig heldig. Jeg brøt ingen vikeplikter, men strøk alikavell. 

Endret av strawberrytaste
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min strøk første gonge, søstera mi strøk to gogner. Tre kompiser av meg strøk første gongen.
Det alle hadde til felles var nervøsitet og mangel på mengdetrening.

Eg har ikkje lappen.
 

Anonymkode: 34d5c...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, strawberrytaste skrev:

Litt unødvendig er du for å kalle meg en klovn, lol. Jeg sa alt til sensor hvor jeg hadde feil, men besto likevel ikke. Nervøsitet er ikke en begrunnelse for at man kan unngå feil, ihvertfall ikke hos min sensor, du var utrolig heldig. Jeg brøt ingen vikeplikter, men strøk alikavell. 

Jeg sa at det virket som du kjørte som en klivn, ikke at du er en klovn. Det står at du kjører i strid med påbudt skilt bland annet. 

Anonymkode: ecda3...82c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gang med mindre feil enn dette. Det er riktignok ganske lenge siden, og jeg stod på andre forsøk. 

Jeg synes helt ærlig at sensors begrunnelse viser at du ikke er klar for lappen ennå. Og det er bare én ting å gjøre for å bli klar - mengdetrening! 

Det er faktisk ganske grovt å ha så høy fart inn mot rundkjøring at du ikke klarer å stoppe før du er inne i rundkjøringen. Det er også ganske grovt å ha for liten avstand til forankjørende på motorvei. Det tar fra deg viktig reaksjonstid, og øker risikoen for ulykker og påfølgende skader. Å velge å kjøre i fartsgrense framfor å ha tilstrekkelig avstand er dårlig dømmekraft, spesielt hvis det som sensor skriver pågikk over tid.

I tillegg så ser det ut som om du må øve på plassering i kjørefelt. Hvis eneste mulighet til å passere en buss på holdeplass er å ligge så tett inntil at sensor må reagere, så har du antageligvis biler i motgående felt som tvinger deg så nært bussen? Da bør du heller vente til bilene i motgående har passert, eller til bussen kjører. Så tett inntil ligger du nok også godt skjult i bussens blindsone. 

Anonymkode: 70588...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og var nervøs men er man nervøs skal man kjøre saktere. Ved å gasse opp når man er nervøs så er man ikke skikket for å få lappen da flere farlige situasjoner kan oppstå.

Anonymkode: 8a960...594

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv litt til hjemme og ta én kjøretime med kjørelærer til noen dager eller kanskje dagen før oppkjøring. Da ber du kjørelærer være litt som en sensor. 

Når du får ny oppkjøring så kan du si at du er litt nervøs, at du strøk pga nervøsitet sist men har øvd og vet godt hva du gjorde feil. 

Så tar du det rolig. Jeg sa at jeg gjerne ikke ville ha småprat om annet enn bil og kjøring. Og jeg fant det lettere å lytte enn å fortelle om meg selv. Du opplevde at han gjorde narr av studiet ditt og brukte kanskje energi på å forsvare det. Om du liker småprat, så prat heller om sensor. 

Spør når han eller hun begynte med kjørelæring, si at du synes de må ha imponerende tålmodighet og nerver av stål. Spør hvilke biler de synes er best til kjørelæring. Du kan også spørre hva de synes om at man kan ta sertifikat kun på automatgir og småprat som ikke gir deg fordel under oppkjøring, men som holder deg fokusert på bil, bil, bil... Og ikke på studie, privatliv, hvor du bor eller hva du skal jobbe som. 

Også er det lettere å lytte til noen fortelle deg litt om seg selv mens man kjører på ny vei og ser etter skilt, heller enn å fortelle om seg selv. 

Du klarer det sikkert på andre forsøk med litt til øvelse, og øv spesielt på tilbakemeldingene du fikk. Ta det som en svært dyrekjøpt og viktig kjøretime og prøv igjen. 

Anonymkode: 58e81...bf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo ganske mange svar på det forrige innlegget ditt, og alle skrev mer eller mindre det samme. Du bør ta det til deg.

Anonymkode: 489ed...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk tre ganger, og det var fordi jeg var så nervøs. Jeg kunne sikker ikke fortalt sensor navnet mitt engang under kjøringen.

Det som gjorde at jeg sto var at kjørelæreren min ble med på oppkjøringen. Da snakket kjørelærer og sensor sammen om hverdagslige hyggelige ting mens jeg kjørte. Da kunne jeg jo bare kjøre uten å tenke så mye, og jeg sto. 

Du kommer til å bestå snart, men det høres ut som at du er utrolig nervøs. Kanskje det samme kan hjelpe for deg?

Anonymkode: 3c807...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 0.54, strawberrytaste skrev:

Litt unødvendig er du for å kalle meg en klovn, lol. Jeg sa alt til sensor hvor jeg hadde feil, men besto likevel ikke. Nervøsitet er ikke en begrunnelse for at man kan unngå feil, ihvertfall ikke hos min sensor, du var utrolig heldig. Jeg brøt ingen vikeplikter, men strøk alikavell. 

Er ikke rart at du blir omtalt som en klovn når du skriver «lol» hele. Jævla. Tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke klar for førerkort, rett og slett. Du kjører tross alt en potensiell drapsmaskin, og må kunne kjøre sikkert så du ikke dreper noen. Ta det inn i deg, les deg opp og kjør masse. Mengdetrening er tingen.

Anonymkode: 37147...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Men bra sensor strøk deg. Du hadde to situasjoner som jeg synes det er irriterende og skummelt å møte i trafikken. Tailgating og de som ikke slakker farten før rundkjøring. Får du ikke luket vekk de uvanene håper jeg du fortsatt er fotgjenger..

Anonymkode: 9244a...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dine feil er jo ganske grove da. Blant annet å stoppe for langt inne i en rundkjøring, hallo, det er trafikkfarlig! Du kan jo ikke å følge trafikken når du ligger oppi ræva på en bil for å tviholde på fartsgrensen.   🙄 Noe som også er trafikkfarlig. 
Du er jo direkte farlig i trafikken og det har ingenting med nervøsitet å gjøre. Det du mangler er erfaring og kunnskap. Du virker ikke klar i det hele tatt.

Anonymkode: a3433...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 0.43, strawberrytaste skrev:

Og gir bruk innenfor miljøet. 

Jeg skjønner ikke hva dette betyr engang?

Anonymkode: 1998a...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva dette betyr engang?

Anonymkode: 1998a...078

Å ha korrekt turtall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså dere er helt brutale. La jenta ta imot tips for å øve seg bedre til neste gang. Ganske sikker på alle gangene hun har kjørt, så har enten kjørelærer eller foreldre sagt i fra om det var en tilfelle for de kunne ha dødd. Drapsmaskin? Virkelig? Samme kunne ha bli sagt for eldre mennesker som kjører ute i trafikken og aggressive unge menn som kjører i full fart. Selvfølgelig så mangler en ung jente på vei til førerkort erfaring. Gir null mening med det argumentet. Hun strøk og tok det imot og klagde ikke på sensor eller seg selv pga nervøsitet og stress. Hun skjønte hun ikke var klar nok og skal ta tiden for å øve seg frem til neste oppkjøring. Gi tips, og ikke vær så ekle. Skjerp dere! 

Og "lol" betyr ikke at noen er en klovn ... 

Anonymkode: 0890a...dd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså dere er helt brutale. La jenta ta imot tips for å øve seg bedre til neste gang. Ganske sikker på alle gangene hun har kjørt, så har enten kjørelærer eller foreldre sagt i fra om det var en tilfelle for de kunne ha dødd. Drapsmaskin? Virkelig? Samme kunne ha bli sagt for eldre mennesker som kjører ute i trafikken og aggressive unge menn som kjører i full fart. Selvfølgelig så mangler en ung jente på vei til førerkort erfaring. Gir null mening med det argumentet. Hun strøk og tok det imot og klagde ikke på sensor eller seg selv pga nervøsitet og stress. Hun skjønte hun ikke var klar nok og skal ta tiden for å øve seg frem til neste oppkjøring. Gi tips, og ikke vær så ekle. Skjerp dere! 

Og "lol" betyr ikke at noen er en klovn ... 

Anonymkode: 0890a...dd0

Du må lese de innleggene én gang til, det står at hun KJØRER en potensiell drapsmaskin og at hun KJØRER som en klovn.

Ts har fått ærlige meninger ut fra responsen fra sensoren, at hun må øve mer er kanskje en selvfølge, men det er harde sannheter som må til i mange tilfeller. Å kjøre bil er ikke en selvfølge, det er noe man skal være ydmyk til og trene mye for å kunne gjøre.

Anonymkode: c67c5...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fremstår hvertfall som særdeles umoden når man skriver «lol» i annenhver setning. Såpass umoden at det ikke er rart at vedkommende slet på oppkjøringen.

Trodde jenter skulle være tidlig utviklet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på tredje forsøk jeg😅 

Første gangen var jeg så stresset og full av angst at jeg ikke husker hva som skjedde, jeg gikk i panikk og avbrøt oppkjøringa etter 10-15 min da sensor allerede hadde grepet inn flere ganger.

andre gang hadde jeg egentlig klart meg strålende, men gjorde en grov feil på slutten og kunne da ikke bli bestått uansett hvor mye jeg visste at jeg gjorde feil.

tredje gangen fikk jeg samme sensor og samme rute som andre gangen, da hadde vi allerede snakket på turen før jul, så da hadde vi en hyggelig og rolig tone hele veien og snakket om planene hadde gått som de skulle. Det gjorde at jeg var tryggere og mer fokusert enn de to første, dermed bestod jeg🙌🏻

Hadde også kjøretime direkte før hver oppkjøring, andre forsøket var til og med kjørelæreren med for å hjelpe å roe meg ned! Hyggelig dame som forstod godt, hun syntes det var trost jeg ble så stresset siden jeg egentlig var mer enn god nok bak rattet når jeg slappet av! Kjørte myyye hjemme, langturer og byturer og alt som var. 

Anonymkode: 1187f...f3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...