Gå til innhold

Rutiner som forenkler hverdagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig blitt tobarnsmor og ønsker tips til rutiner som forenkler hverdagen med to små. Hva gjør dere som hjelper bittelitt på? Jeg føler litt på tidsklemma enda jeg er hjemme i permisjon 😅 

Anonymkode: 27629...afc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun en. Så har ingen erfaring. Men alltid rydd med engang etter deg, så hoper det seg ikke opp. Legg frem klær og lag mat kvelden før. Frokost feks kan smørres dagen før og ha i kjøleskapet, plast over skivene. Planlegg middager og lag store porsjoner slik til du har rester. Det du spiser på mandag kan du ha som rester på onsdag/torsdag, det du spiser tirsdag kan dere spise torsdag/fredag osv. Ha det alltid så ryddig som mulig også kommer rutiner inn av seg selv, man bare gjør ting automatisk. Det vil nok gå bra skal du se :) 

Anonymkode: 6b69a...41e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nylig blitt tobarnsmor og ønsker tips til rutiner som forenkler hverdagen med to små. Hva gjør dere som hjelper bittelitt på? Jeg føler litt på tidsklemma enda jeg er hjemme i permisjon 😅 

Faste rutiner er et must for både barn og voksne. 

Tenk gjennom hva du trenger å få gjort i løpet av en dag, en uke osv. Så setter du opp rutineplan på ukesbasis. Vi andre kan ikke overføre vår rutiner på deg. 

I tillegg, faste plasser til alt du bruker er nødvendig for å spare tid på å lete etter ting.

Huskelister kan og være nødvendig.

Anonymkode: ae712...141

• Liker 1
Skrevet

Legg deg tidlig og stå opp tidlig. Da får alle både en god natt og en god dag :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Legge klar klær kvelden før. 

Pakke sekker til skole-barnehage.

Plukke opp rot tilnærmet kontinuerlig

Smøre niste og frokost kvelden før

Fast leggerutine innarbeides med «beinhard» disiplin (misforstå meg rett, men det er gull verdt, og det sparer tid, gjør barn og foreldre uthvilte og fornøyde)

Rydderunde i huset hver kveld. Rydde stua, kjøkkenbenk, få unna gjenglemte leker, osv. 

Vaske klær fortløpende, kjører som regel minst én maskin daglig

Sjekke barnehageklær i hylla ved hver henting

Ukemeny og ukeshandling- GENIALT! (Økonomisk, tidsmessig og planleggingsmessig) Lage middager som kan fryses (lasagne, fiskegrateng, gryter osv)- kjempekjekt å ha på travle dager.

Bruke en felles kalender av et slag for planlegging og koordinering i heimen. God kommunikasjon. 

Alliere seg med andre foreldre mtp henting/playdate, så kjøper man seg litt fritid/tid og barna blir kjent.

Anonymkode: 05086...dd6

• Liker 7
Skrevet

Steng av, legg vekk mobil, tv og andre tidstyver. Utrolig hva man får tid til da. 

• Liker 9
Gjest RødeFare
Skrevet

Mye bra nevnt her. Støtter særlig gode leggerutiner, både for store og små.

Prøve å få unna mest mulig husarbeid mens barna er våkne. La dem være med på det. Det er en fin måte å bruke tid sammen på, og det er en god vane at husarbeid er husholdningens felles ansvar og ikke ditt eller de voksnes alene. 

Hold voksentimene når ungene sover og dere ikke har lagt dere ennå hellig. Prat sammen, ha sex, gjør det som du ikke får gjort når barna er våkne. 

Ellers tror jeg at det å spise sunt, sove nok og mosjonere jevnlig generelt gir overskudd og bedre liv. Så legg gjerne opp til det i vanene dere legger dere. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to små barn. Rutiner er gull verdt! Tror ikke vi hadde klart det om ikke jeg var veldig bestemt på rutiner og tider. 

Anonymkode: 2f074...70d

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er alene med tre skolebarn, og det er virkelig travelt😅

Smører niste, pakker sekker og finner frem klær sammen med barna dagen før. Sjekker alltid værmeldinga og går ut i fra den stemmer noenlunde. Morgenen går på skinner😁

Planlegger og kjøper inn til middager i god tid sånn at jeg ikke bruker tid på å tenke hva jeg skal ha og handle hver dag. Er lurt å ha med ungene på planlegging, ellers kan det bli mye diskusjon!

Vasker opp, henger opp klær og bretter sammen klær mens ungene gjør lekser. Det gjør alle samtidig på spisebordet i stua sånn at jeg kan hjelpe ved behov. 

Vasker huset en gang i uka, som oftest fredags ettermiddag hvis jeg har et snev av energi igjen. Det kan bli litt skittent i løpet av uka, men sånn er det bare. Har rett og slett ikke tid. Får med meg ungene på denne helgevasken, premien er mye tid med mamma i helga❤️

Jeg skal kjøpe en tavle der jeg kan skrive opp middagene vi skal ha og alle avtaler alle i familien har. Alle avtaler står i en bok i sekken mi, men ungene glemmer det hele tiden.. gir beskjed dagen før. 

Tida går så altfor fort, så passer på at jeg får nok til til å bare være sammen med ungene i hverdagen. Det er viktig!!😃 Da har vi filmkvelder, spiller brettspill, går tur, leker gjemsel, leker med lego, spiller fotball+++ Og jeg bruker tid på å hjelpe barna å forstå leksene. Det er ikke alltid de har lært det på skolen. 

Er også veldig involvert i fritidsaktivitetene til barna, så er med der flere kvelder i uka, men da sammen med barna. 

Mine interesser dyrker jeg hvert sekund i helgene de er hos far, det er viktig å ikke glemme seg selv.

Anonymkode: 7d4e5...23e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gå aldri fra et rom til et annet tomhendt. Dvs: rydde kontinuerlig 😊

Anonymkode: fe7b4...9ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til egenpleie så multitasker jeg;

-Går med maske når jeg støvsuger.

-Tar pushups og enkel trening på gulvet samtidig som jeg underholder babyen.

Anonymkode: 8193b...002

AnonymBruker
Skrevet

- legg vekk mobil og andre duppeditter 

- rydd med engang slik at det ikke hoper seg opp 

- legg deg i fornuftig tid, slik at du er mest mulig uthvilt 

- planlegg middager og handle inn for en uke avgangen 

- gjør klart til neste dag kvelden i forveien; Finn frem klør, lag matpakker etc

Anonymkode: db36e...b31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- Jeg bruker ledige stunder til å smøre på/tilberede brødskiver eller skjære opp frukt og grønt som snacks. Føler at de små måltidene flyter bedre når maten er klar slik at jeg slipper å forholde meg til både sultne unger og matlaging. Overskudd blir til matpakke og/eller frokost. 

- Toåringen får ikke lov til å bytte aktivitet før en aktivitet er ryddet opp. Gjelder uavhengig av om det er lego, tegning eller et måltid. Å rydde måltidet etter seg får han selvsagt hjelp til, men bare det å vende han til å plukke opp falne skorper og hive de i søpla er med på å bygge en god rutine. Han har også en tendens til å hoppe mye fra aktivitet til aktivitet uten å komme skikkelig i gang med noe, så jeg føler at dette hjelper han med å holde mer fokus i det han gjør. 

- Baby bæres masse og sitter mye i vippestol eller ligger på leketeppe hvis hun er våken mens jeg leker med/hjelper toåringen. På den måten blir baby «med» på det vi gjør samtidig som toåringen får oppmerksomheten han trenger. 

- Når vi skal opp og ut fikser jeg alltid toåringen først. Han har de beste rutinene og jeg kan til en viss grad forvente mer samarbeid. Når det er babyen sin tur får toåringen høre på lydbok/musikk, noe han elsker, men ikke får lov til å gjøre hele tiden på grunn av hensyn til baby. Baby kan finne på å bæsje rett etter skift eller gulpe på rene klær, så føler at jeg aldri kommer meg videre hvis jeg starter på henne. 😛 

- Jeg leverer alltid i barnehage med baby i bilstol eller sjal når det er jeg som leverer i bhg. Kan ikke ta med vogn inn og levering blir alltid kaos hvis jeg må bruke begge hender på å holde baby midt oppi andre foreldre og hilse på ansatte og si skikkelig hade til toåringen.

Anonymkode: 95126...44a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Handle mat på nett - noe alle travle foreldre som har muligheten til burde gjøre 😊

Anonymkode: 42e2c...1c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vasker dere klær? Altså tr dere én vsk hver dag eller venter til det hoper seg opp og har en vaskedag med flere maskiner? Kjenner jeg blir gal av klær som skal henges opp og som sjeldent kommer seg inn i skap og kommoder! 😂

Anonymkode: dfdde...92f

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vasker dere klær? Altså tr dere én vsk hver dag eller venter til det hoper seg opp og har en vaskedag med flere maskiner? Kjenner jeg blir gal av klær som skal henges opp og som sjeldent kommer seg inn i skap og kommoder! 😂

Anonymkode: dfdde...92f

Jeg har rutine om å vaske klær fredag og ,ørdag så legges de sammen søndag. Da blir det så mye på en gang at de må legges sammen, for det er ikke sjangs å finne klærne uten at de er lagt sammen, legger de rekne i en haug på vaskerommet for å få plass til å henge opp nytt frem til de legges sammen. Jeg tankeler ikke å vaske klær kontinuerlig, hadde blitt gal av at det var en slik endeløs oppgave.

Liker å samle opp store maskiner, og så har vi nok mye klær for klærne til meg og mannen vaskes bare annen hver uke. Er også nøye på at klær ikke vaskes før de er synlig skittne eller lukter. 

Anonymkode: c436d...a00

AnonymBruker
Skrevet

Gi mannen ansvaret for minst halvparten. Les den tråden «hvorfor ser mannen ikke hva som må gjøres?» Det er nå dere legger lista. 

Tull og tøys mye. Bruk humor. Når det ikke er mulig å komme seg ut døra, legg skoen på hodet og lua på foten. Slår barnet i raseri: da må du jammen... kile henne!!!! Spis middag på gulvet en dag, som en piknik. Lær barna å kose seg i badekar/balje og la dem leke der med lite vann i timesvis. Ha lekegrind. Ha høy terskel for rot som leketelt i stua, duplo, bøker. Ikke kjøp for mye klær, det er bare masse organisering og håndtering. 

Kolonial.no. Matkasse. 

Anonymkode: 3357a...35f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå aldri fra et rom til et annet tomhendt. Dvs: rydde kontinuerlig 😊

Anonymkode: fe7b4...9ee

Dette tror jeg er en kvinnegreie 😊 jeg gjør også dette men har aldri sett mannen gjøre det🤣

Anonymkode: 7b07d...3a9

Skrevet

Legg deg tidlig! Med mye søvn får alle det så meget bedre ;)

Ellers er jo å rydde opp ting umiddelbart, gjøre i stand klær dagen før, ukesmeny  med tilhørende ukeshandel must hos oss :)

AnonymBruker
Skrevet

- ukesmeny, og ukeshandling. Vi setter opp matplan hver søndag, går da gjennom alt av skap og skuffer for å bruke det vi har. 

- en felles familiekalender som vi oppdaterer og diskuterer hver søndag. Alle aktiviteter skrives inn, middag føres opp, og annet vi må huske. Her fordeles også alt av oppgaver. 

- lunsj og matprep, samt 1-2 middager for fryser, lages hver søndag. Eksempler - Koke opp noen egg. Steke opp kylling. Lage matmuffins. Lage en lasagne. 

-  bruker 10 minutter hver morgen og 10 minutter hver kveld på å ta en runde i huset. Rydder, vasker overflater, og så videre. 

- Vasker en maskin med 40 mørkt hver dag, er nødvendig på grunn av treningsklær og fritidsklær. Alt annet vaskes hver Lørdag. Maskin med stor kapasitet, samt at det meste går i tørketrommel. Brettes løpende, for å slippe hauger med klær. 

- alt av vesker og sekker ryddes og pakkes kvelden før, og alle antrekk legges frem. 

- alt av gaver til venner/familie kjøpes inn samlet. Lager en oversikt over hva vi behøver de neste 6 månedene og tar en butikkrunde. Sparer enormt med tid sett mot å ta 50 turer på butikken gjennom året. 

Anonymkode: 96eab...93d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...