Gå til innhold

Bruk av rom i mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noe rom stående, noen som har tips til mat og desserter jeg kan bruke den i ?

Anonymkode: 28126...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Rosiner marinert i rom som enten saus eller tilsetning i iskrem
  • Rom-rosin-eple-syltetøy
  • Rom i brownies/sjokoladekake

Rom komplementerer bl.a. smaksprofilene til vanilje og sjokolade (og bananer!), så bakverk/desserter som har noen av disse ingrediensene, kan fint tilsettes litt rom. I tillegg, hvis oppskriften krever vaniljeekstrakt (typisk i engelske/amerikanske oppskrifter), så kan du bruke rom i stedet.
(Jeg ville i tillegg tilsatt frøene fra ei vaniljestang - for smaksprofilens skyld)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Pjolterbeist skrev:
  • Rosiner marinert i rom som enten saus eller tilsetning i iskrem
  • Rom-rosin-eple-syltetøy
  • Rom i brownies/sjokoladekake

Rom komplementerer bl.a. smaksprofilene til vanilje og sjokolade (og bananer!), så bakverk/desserter som har noen av disse ingrediensene, kan fint tilsettes litt rom. I tillegg, hvis oppskriften krever vaniljeekstrakt (typisk i engelske/amerikanske oppskrifter), så kan du bruke rom i stedet.
(Jeg ville i tillegg tilsatt frøene fra ei vaniljestang - for smaksprofilens skyld)

Takk, er det farlig for barn å spise om det er litt rom i sjokoladekaka?

Anonymkode: 28126...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, er det farlig for barn å spise om det er litt rom i sjokoladekaka?

Anonymkode: 28126...bc2

Jeg ville ikke likt om det ble servert til mine barn. Og små barn liker neppe smaken..

Anonymkode: 4885d...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, er det farlig for barn å spise om det er litt rom i sjokoladekaka?

Anonymkode: 28126...bc2

Nei.

Anonymkode: 5ac9a...400

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk, er det farlig for barn å spise om det er litt rom i sjokoladekaka?

Anonymkode: 28126...bc2

Nei. For det første så er det ikke snakk om store mengden - til en standard sjokoladekake er det høyst en spiseskje rom. Man vil ikke merke romsmaken - den er bare der i bakgrunnen og forsterker de andre smakskomponentene (sjokolade og vanilje).

Dessuten vil all alkoholen fordunste under bakingen. 

Kom forøvrig et til bakverk med rom: Napoleonskake med romkrem er jo en gammel klassiker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten klunk i varm sjokolade er kjempegodt :)

Anonymkode: 51f5e...744

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke likt om det ble servert til mine barn. Og små barn liker neppe smaken..

Anonymkode: 4885d...7eb

Det er smakstilsetning vi snakker noen ss i en hel kake.  Rom i kaker og bakverk har vært brukt i århundrer, slutt å være så hysterisk.  Alkohol fordamper også som kjent fort.

Denne kaka har f.eks 4 ss rom.  Ring barnevernet!

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/konfektkake-med-rom

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, er det farlig for barn å spise om det er litt rom i sjokoladekaka?

Anonymkode: 28126...bc2

På ingen måte, alkoholen fordamper selvsagt under den høye temperaturen i stekeovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke likt om det ble servert til mine barn. Og små barn liker neppe smaken..

Anonymkode: 4885d...7eb

Si ikke det. Som barn var jeg i himmelen når vi en sjelden gang var på kafe i byen og de hadde isbar med rom rosin-is. Jeg mener dette var fra før barneskolealder. 

Anonymkode: cf470...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si ikke det. Som barn var jeg i himmelen når vi en sjelden gang var på kafe i byen og de hadde isbar med rom rosin-is. Jeg mener dette var fra før barneskolealder. 

Anonymkode: cf470...498

Hvilken unge liker vel ikke napoleonskake?  Smaken i den er romsmak.  Skulle tro noen her trodde kakene var dynket i en halvliter sprit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SupaWoman said:

Hvilken unge liker vel ikke napoleonskake?  Smaken i den er romsmak.  Skulle tro noen her trodde kakene var dynket i en halvliter sprit.

Alkohol er farlig, veittu.... 🙄

Anonymkode: 51f5e...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke likt om det ble servert til mine barn. Og små barn liker neppe smaken..

Anonymkode: 4885d...7eb

Du tuller? Hva i all verden mener du er problemet med det?

Anonymkode: b4f78...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare husk at ikke all alkoholen fordunster ved oppvarming, slik dessverre altfor mange later til å tro. Aldri servér sauser, kaker o.l. som inneholder alkohol til alkoholikere! 

Anonymkode: 75ea7...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk at ikke all alkoholen fordunster ved oppvarming, slik dessverre altfor mange later til å tro. Aldri servér sauser, kaker o.l. som inneholder alkohol til alkoholikere! 

Anonymkode: 75ea7...24f

4 ss, og hvor mye alkohol tror du forblir i kaka? 0,00002%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SupaWoman skrev:

4 ss, og hvor mye alkohol tror du forblir i kaka? 0,00002%

Et par ss alkohol som smakstilsetning i kaker o.l. kan være nok til å få en tørrlagt alkoholiker tilbake på kjøret. Dette skal man ikke ta sjanser med fordi "alt blir jo borte ved oppvarming". Det gjør det nemlig ikke. 

Anonymkode: cf470...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et par ss alkohol som smakstilsetning i kaker o.l. kan være nok til å få en tørrlagt alkoholiker tilbake på kjøret. Dette skal man ikke ta sjanser med fordi "alt blir jo borte ved oppvarming". Det gjør det nemlig ikke. 

Anonymkode: cf470...498

Gjelder dette også romessens?   Og har du kilder på at smakstilseting i mat kan få tørrlagte alkoholikere tilbake på kjøret?  Er et stykke napoelonskake farlig for en alkoholiker? :rolleyes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært individuelt for alkoholikerene og hvilket stadie de er på. Romessens kan også være feil pga lukten. Men et barn havner ikke på kjøret av romkake, hehe!

Anonymkode: 5ac9a...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SupaWoman skrev:

Gjelder dette også romessens?   Og har du kilder på at smakstilseting i mat kan få tørrlagte alkoholikere tilbake på kjøret?  Er et stykke napoelonskake farlig for en alkoholiker? :rolleyes:

Er det romkrem i kaka kan dette være nok til å trigge en alkoholiker, ja. Lukt og assosiasjoner kan faktisk være nok i blant. 

Poenget mitt er at i slike situasjoner tar man ingen sjanser. Det kan gå bra, men det kan også gå skikkelig galt. Og hva som er greit og for mye kan variere fra person til person og fra dag til dag. 

Anonymkode: cf470...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et par ss alkohol som smakstilsetning i kaker o.l. kan være nok til å få en tørrlagt alkoholiker tilbake på kjøret. Dette skal man ikke ta sjanser med fordi "alt blir jo borte ved oppvarming". Det gjør det nemlig ikke. 

Anonymkode: cf470...498

Oj, best jeg sjekker om svigermor ikke har falt av vannvogna for hun var her i går og fikk kake med Cognac i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...