Gå til innhold

Erosjon i livmor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min er på ferie nå uten meg. Jeg fikk vite akkurat nå at nå i morges hadde hun plutselig fått en ukontrollert blødning og smerter. Etter en tur på legevakta fikk hun beskjed om at det var noe som het erosjon i livmor.

Pga at hun som sagt er på ferie og ikke kommer seg hjem før tidligst fredag får jeg dessverre ikke snakket så mye med henne nå, men etter at jeg har googlet det selv får jeg inntrykk av at det er ganske alvorlig.

Er det noen her som har erfaring med dette og kanskje kan fortelle meg noe mer om hva det er? Er det farlig / ikke farlig? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne når hun kommer hjem? Andre råd?

Jeg kan ikke noe om sånt i det hele tatt, men ble bekymret da jeg fikk vite det så da tenkte jeg at jeg kunne prøve å spørre her.

Hun er 41 år. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som kan noe om dette? Da jeg er mann selv og veldig bekymret håper jeg på svar...

AnonymBruker
Skrevet

Erosjon i livmor eller livmorhals er veldig vanlig blant kvinner. Som regel er det pga infeksjon eller etter bruk av tampong f.eks. Det er blødninger og smerter som gjør det pga opphopning av spesielle celler som plutselig "slipper seg" og drar med seg omkringliggende vev som kommer som en blødning. Som regel behandler man ikke dette, men passer på så man ikke får flere infeksjoner ved f.eks å ikke bruke tampong. Om hun er på badeferie og brukt tampong er dette et klassisk eksempel på hva som kan gi erosjon pga infeksjon forårsaket av "skitten" tampong

Anonymkode: b27d7...5b6

Skrevet

Ja det var visst at hun badet med tampong og fikk en betennelse som hadde skjedd.

Utifra hva jeg kan lese når jeg googler det er dette en ganske alvorlig sykdom. Stemmer det? Kan det føre til kreft? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alvorlig og det fører ikke til kreft. Det er ganske så vanlig og så lenge man følger screeningen for celleprøver så blir man fanget opp tidlig, om man skulle ha fått celleforandringer. Det er i livmorhalsen dette er vanlig.

Anonymkode: 94f85...287

Skrevet

Ok. Da ble jeg litt roligere. Tusen takk for svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...