Gå til innhold

Forstoppelse i perioder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier... 

I hverdagen er det ingen problem. Da er det rutine- stort sett.. 

Men i andre perioder.. Dette skjer spesielt når jeg skal ut å reise. Da kan det ta 5-6 dager før kroppen min klarer slappe av slik at avføringen kommer stabilt.. 

Har også i det siste merket at det skjer når jeg skal være sammen med ny kjærest over flere dager.. Var på hyttetur med han i 5 dager uten resultat.. 

Kjenner dette stresser meg iom jeg får småont, føler meg oppblåst, og blir redd for å plutselig uforutsett måtte på do! 

Noen tips? (er klar over fiber, vann og aktivitet, så det er ikke der problemet ligger..) 

Bør jeg prøve idoform? Laktulose? 

Anonymkode: bb7dc...c3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var lik før, eneste som hjalp for meg var å trene psyken... underbevisst så stresset jeg og da reagerte magen med å stoppe opp😅 virker jo som det er situasjoner hvor du gjør ting du vanligvis ikke gjør, flyr/reiser=mindre tilgang på toaletter og mye nytt, ny kjæreste= sommerfugler/stress/passe på. 

Øv på mindfullness, avslapning innenfra, etc. Eneste tipset jeg har. Mye avføringsmidler man kan få rare reaksjoner på, diare, oppkast, smerter i alle ender av skalaen, etc. Så for meg har det alltid hvert siste utvei da jeg blir gørr dårlig av det😅

Anonymkode: 555f1...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Har kronisk forstoppelse i perioder, da bruker jeg lactulose. Det gjør at jeg kommer på do hver dag i periodene det er ille. Tar jeg det på kvelden kommer jeg på do på formiddagen dagen etter, ikke eksplosivt om du er redd for det -men vanlig do-trang, du kan fint holde igjen om det ikke passer å gå akkurat da. Eller har jeg brukt mye fiberhusk - preparater, feks Vi-Siblin, det fungerer også, men det er mye mer styr en å ta en klunk lactulose. Lykke til!

Anonymkode: 75015...31a

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Magnesiumtabletter er effektivt og ufarlig. Ikke ødelegg systemet med avføringsmidler.

Anonymkode: b103e...e5e

Lactulose og Movicol er anbefalt av leger som avføringsmiddel uten fare for å ødelegge systemet. Men har man langvarig forstoppelse er det anbefalt å oppsøke lege for å forsøke å finne årsaken. 

Anonymkode: 75015...31a

AnonymBruker
Skrevet
På 31.7.2019 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier... 

I hverdagen er det ingen problem. Da er det rutine- stort sett.. 

Men i andre perioder.. Dette skjer spesielt når jeg skal ut å reise. Da kan det ta 5-6 dager før kroppen min klarer slappe av slik at avføringen kommer stabilt.. 

Har også i det siste merket at det skjer når jeg skal være sammen med ny kjærest over flere dager.. Var på hyttetur med han i 5 dager uten resultat.. 

Kjenner dette stresser meg iom jeg får småont, føler meg oppblåst, og blir redd for å plutselig uforutsett måtte på do! 

Noen tips? (er klar over fiber, vann og aktivitet, så det er ikke der problemet ligger..) 

Bør jeg prøve idoform? Laktulose? 

Anonymkode: bb7dc...c3d

For noen år siden hadde jeg det også slik. Spesielt når jeg hadde fri og levde litt uregelmessig eller var på turer med andre rundt meg hele tiden og der det var snakk om utedo osv. Kunne gå uten avføring i 4-5-6 dager og følte meg veldig oppblåst og utilpass. Jeg har aldri brukt noe avføringsmiddel annet enn Microlax klyster for å "sette fart på systemet". Men det har gått over nå, så nå har jeg stort sett avføring en eller to ganger daglig uansett. Tror kanskje det henger sammen med at jeg er blitt litt mer avslappet til det hele og ikke stresser så mye med det. Prøver alltid å få gått på do straks jeg føler behovet, og oftest går det greit. Fremdeles sliter jeg med å gå på utedoer. Det tror jeg har å gjøre med hytteliv i barndommen. Det høres kanskje helt dumt ut, men da går jeg meg heller en tur bort fra hytta og finner et skjulested hvor jeg kan få satt meg på huk og få det gjort.

Anonymkode: 7bbc4...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Irritabel tarm?

Anonymkode: af01e...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...