Gå til innhold

Slovenia


Blue Berry

Anbefalte innlegg

Har noen vært der før? Ved kysten? 

Vurderer det sterkt neste sommer. Reiser med to barn og mann. 

Er det en del å finne på? Har flere naboland vi evt kan farte til også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 11 måneder senere...

Jeg har ikke vært der, men ser utrolig pent ut på bilder...

 

Lurer på hvordan folkene er der... Og livet generelt...

?

Anonymkode: a2d08...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal dra til Slovenia så burde man dra slik at man kan få sett Cerknicasjøen forsvinne, eller at man er der for å se at den vender tilbake.

Den innsjøen forsvinner naturlig og kan være borte opp til et år før den vender tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Om man skal dra til Slovenia så burde man dra slik at man kan få sett Cerknicasjøen forsvinne, eller at man er der for å se at den vender tilbake.

Den innsjøen forsvinner naturlig og kan være borte opp til et år før den vender tilbake igjen.

Oi, den såg nydelig ut! Er det bare meg, eller ser gresset mye grønnere ut der i Slovenia?

 

Og hva er grunnen til at den forsvinner?

Anonymkode: a2d08...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært der, men ser utrolig pent ut på bilder...

 

Lurer på hvordan folkene er der... Og livet generelt...

?

Anonymkode: a2d08...7a3

Helt fantastisk synes jeg. Under Balkankrigen var det i den regionen det var minst uroligheter, kun 4 personer ble drept. De er mer "Nord/Mellom- Europeiske" enn typiske Balkan-folk.  Et veldig koselig folkeslag, landet er mye mindre turistifisert enn f.eks. Kroatia.

Du kan google Bled, innsjøen og område rundt. Så har du Portoroz-området med sjøen. Begge deler i kort kjøreavstand fra hovedstaden Ljubljana, også kalt "Lille Praha".  En passe stor og sjarmerende by.

Anonymkode: f64a5...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt fantastisk synes jeg. Under Balkankrigen var det i den regionen det var minst uroligheter, kun 4 personer ble drept. De er mer "Nord/Mellom- Europeiske" enn typiske Balkan-folk.  Et veldig koselig folkeslag, landet er mye mindre turistifisert enn f.eks. Kroatia.

Du kan google Bled, innsjøen og område rundt. Så har du Portoroz-området med sjøen. Begge deler i kort kjøreavstand fra hovedstaden Ljubljana, også kalt "Lille Praha".  En passe stor og sjarmerende by.

Anonymkode: f64a5...7be

Høres flott ut! 😄 Hvordan er infrastrukturen osv? Er den på lik linje med Norge?

Anonymkode: a2d08...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Slovenia, men ikke ved kysten. Var oppe i fjellene. Vil absolutt anbefale landet. Nydelig natur og vennlige folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres flott ut! 😄 Hvordan er infrastrukturen osv? Er den på lik linje med Norge?

Anonymkode: a2d08...7a3

Synes den er nesten like bra. Tror det er en av de beste i ex-Jugo. Et hardtarbeidende folk som har stått på for å få økonomien på fote igjen.

(Ja, jeg har Slovensk kjæreste, hvis du synes det ble vel mye positivt her 😁)

Anonymkode: f64a5...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare kjørt gjennom Slovenia. Fine veier. Vi var i Kroatia å kjørte gjennom Slovenia på vei til Italia. Korte avstander mellom landene så ett tips er å leie bil. 

Anonymkode: 2fd2a...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2020 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Synes den er nesten like bra. Tror det er en av de beste i ex-Jugo. Et hardtarbeidende folk som har stått på for å få økonomien på fote igjen.

(Ja, jeg har Slovensk kjæreste, hvis du synes det ble vel mye positivt her 😁)

Anonymkode: f64a5...7be

Oi, slovensk kjæreste også ? :) Ja synes det høres veldig bra ut! Også er det veldig nært Italia også, er det ikke?

Har du vurdert å flytte dit?

Anonymkode: a2d08...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Slovenia,  i Ljubljana, Bled og Postojna. Veldig liten kystlinje der. Kroatia er bedre stilt med det.  Kroatia og Slovenia får egentlig for det samme.  De var jo et land fram til 1990.

Det spørs hva du er ute etter. Hvis det er en badeferie,  ville vel jeg valgt Kroatia.  Slovenia er veldig lite,  så på få dager har du sett hele landet.  Hovedstaden er veldig fin og koselig.  Bled har flott natur,  og Postojnagrottene er et must.  Infrastruktur er veldig bra,  som i Kroatia,  maten er bra,  også likt som de andre Balkanstatene. 

Jeg har reist en del i det tidligere Jugoslavia, både mens det het Jugoslavia og etter at de ble delt.  Synes ikke det ble noen forskjell etter at det ble delt.  

Liker meg godt der og folket er veldig hyggelig.  Det eneste stedet jeg ikke har likt,  er Dubrovnik.  Men Ljubljana, Bled, Pula, Zagreb, Split,  Hvar, Torgeir, Korcula og Bol er alle verdt et besøk.  Min favoritt er vel Hvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Kroatia er mye mer "turistifisert" og dyrere + at jeg synes Slovenerne er hyggeligere mennesker.

Anonymkode: f64a5...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...