Gå til innhold

Kaffegrut i vasken


Gjest Linjalen

Anbefalte innlegg

Gjest Linjalen

OK er det noen som sitter på den endelige fasiten her? Jeg husker at jeg ble fortalt at det var fint med kaffegrut i vasken, for det renset opp i rørene.

https://www.side2.no/helse/15-smarte-ting-du-kan-bruke-kaffegrut-til-4513563

Så leser jeg at man OVERHODET ikke skal helle kaffegrut i vasken, fordi rørene kan bli tette (?!?)

https://www.viivilla.no/kjokken/annet-om-kjokken/5-ting-du-ikke-bor-helle-i-vasken/

https://www.kk.no/livstil/ikke-hell-ut-kaffegruten-i-vasken/67822635

Hvem er det som skal ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

J, kaffegruten blander seg med fett og smuss og tetter til. Det sier jeg av egenerfaring..!

Anonymkode: cfe18...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet om å helle kaffegrut, såpe og varmt vann tror jeg er feil. 

Kaffegruten gjør ingen nytte her, det er det såpen og det varme vannet som gjør. 

Heller man kaffegrut i vasken vil vannlåsen fylles opp. Det kan man unngå ved å skylle veldig godt, men et sted legger gruten seg og lager problemer. Men slamsugerne skal jo leve de og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Linjalen skrev:

OK er det noen som sitter på den endelige fasiten her? Jeg husker at jeg ble fortalt at det var fint med kaffegrut i vasken, for det renset opp i rørene.

https://www.side2.no/helse/15-smarte-ting-du-kan-bruke-kaffegrut-til-4513563

Så leser jeg at man OVERHODET ikke skal helle kaffegrut i vasken, fordi rørene kan bli tette (?!?)

https://www.viivilla.no/kjokken/annet-om-kjokken/5-ting-du-ikke-bor-helle-i-vasken/

https://www.kk.no/livstil/ikke-hell-ut-kaffegruten-i-vasken/67822635

Hvem er det som skal ut?

Gidde ikke å klikke meg inn på linkene dine, det synes unødvendig fordi kaffegrut aldri skal i rørene, den skal i restavfallet. 

Alternativt kan du bruke kaffegruten til å få mykere hender, føtter elelr hud av ved å skrubbe deg med gruten. Men få den i søipla iiikke i rørene, det blir det bare rør av.

Anonymkode: 26a4b...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegrut skal ikke i rørene. Det trodde jeg faktisk alle visste...

Anonymkode: e70f5...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går kaffegruten i vasken, og det har den alltid gjort. Uten at jeg har fått problemer med avløpet, men jeg skyller godt etterpå.  Bruker presskanne, og det er uansett umulig å få all gruten oppi restavfallet, så skylling må til. De få gangene i måneden jeg bruker kaffetrakteren kaster jeg kaffegruten i restavfallet, men da er det jo en enkel sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linjalen
9 hours ago, AnonymBruker said:

Kaffegrut skal ikke i rørene. Det trodde jeg faktisk alle visste...

Anonymkode: e70f5...9f3

Det er jo ikke nødvendigvis noe som "alle vet" enn så lenge man har artikler som den jeg linket til som sier at det faktisk er veldig lurt (!) med kaffegrut i rørene. Da blir det jo fort en greie der man leser det med et halvt øye og videreformidler det som en god idé til dem som skulle ha lyst å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun vann skal ned i rørene ideelt sett, men flytende går jo ofte ned også. Heller du mat og fett ned så bygger det seg opp et sted i rørene, om ikke dine så i de kommunale. Og det blir rotter. Det burde da være allmennkunnskap. Kaffegrut bruker tid på å brytes ned og vil i mellomtiden henge seg fast i disse fettklumpene i de kommunale rørene og ikke minst klumpe seg i vannlåsen.

Anonymkode: b7409...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Linjalen skrev:

Det er jo ikke nødvendigvis noe som "alle vet" enn så lenge man har artikler som den jeg linket til som sier at det faktisk er veldig lurt (!) med kaffegrut i rørene. Da blir det jo fort en greie der man leser det med et halvt øye og videreformidler det som en god idé til dem som skulle ha lyst å høre på.

I avløpsrør innkludert toaletter, så skal ikke annet enn tiss, bæsj, toalettpapir, vaskevann i vasken og minst mulig av matrester. Det opplyser da både tv, radio, aviser, nettsider og kommunene om. Med mindre man er blind, døv og uten kontakt med omverdenen så bør man ha fått med seg dette budskapet? 

Ellers finnes også noe som heter logisk tenkning. Å stappe et rør fullt med ting som ikke er flytende vil for de fleste gi forståelse for at det brått blir tett og slutt på at selv vannet renner ned? 

Anonymkode: 26a4b...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
54 minutter siden, AnonymBruker said:

I avløpsrør innkludert toaletter, så skal ikke annet enn tiss, bæsj, toalettpapir, vaskevann i vasken og minst mulig av matrester. Det opplyser da både tv, radio, aviser, nettsider og kommunene om. Med mindre man er blind, døv og uten kontakt med omverdenen så bør man ha fått med seg dette budskapet? 

 Ellers finnes også noe som heter logisk tenkning. Å stappe et rør fullt med ting som ikke er flytende vil for de fleste gi forståelse for at det brått blir tett og slutt på at selv vannet renner ned? 

Anonymkode: 26a4b...b30

Og ellers går det bra? 😄 

Denne tråden er basert på at en enkelt person ga meg et "råd", jeg googlet litt, og stusset over helt motsigende tips. 

Ah gode gamle KG, det man kan få ut dagens grums mot personer som er dumme nok til å spørre om ting de lurer på ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager prresskannekaffe og syntes gryten var noe styr. Så jeg bruker nå presskannefilter. Supersmart. Rett i søpla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste "Kattegutt i vasken, og ble noe forvirret, men kaffegrut går i matavfallet her, ettersom det er spesifisert i kildesorteringsreglene til den lokale søppeltømmeren.
Går det litt i vasken så er det ikke farlig, men tømmer du alt kan sluket eller vannlåsen gå tett og det kan ligge og råtne lenger nedi. 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...