Gå til innhold

Erfaring med dissosiasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Beklager for at dette blir litt langt. Håper at noen vil ta seg tid til å lese og muligens komme med et råd eller to.

Som følge av en turbulent oppvekst og en voldtekt i ung alder så har jeg lenge slitt med PTSD. Behandleren har kommet frem til at jeg dissosierer i enkelte situasjoner. I behandling har jeg fått masse hjelp og noen verktøy til å håndtere blant annet panikkanfall.

Sluttet i behandling for litt over et år siden og føler at livet mitt har blitt mye bedre som følge av god behandling.

I det siste har jeg opplevd mer og mer at jeg "faller ut". Jeg og kroppen min føles som to komponenter som ikke hører sammen, jeg faller ofte ut, husker ikke alt som skjer, er lett irritabel og sliter med å skille mellom drøm og virkelighet.

Jeg fungerer fint i jobb-sammenheng, men jeg blir veldig sliten av dette. Jeg prøver å finne årsaken til at dette skjer, både i det store bildet og hvilke konkrete situasjoner og hendelser som kan føre til det.

Men jeg har problemer med å "komme ut av det". Jeg har noen øvelser som har fungert fint før og som fungerer fint der og da, men ikke lenge etterpå så glir jeg på en måte inn i den tilstanden igjen.

Og slik går dagene

Er det noen som kjenner seg igjen og som har noen råd til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 19040...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg signert av helsepersonell.

Papirfly, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme og mitt tips er å be om hjelp. Ut i fra det du skriver så trenger du hjelp til å få flere mestringsstrategier. Ta kontakt med fastlegen å få han til å henvise deg videre. 

Anonymkode: f886d...5ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns du skal ta en prat med psykologen igjen.

Noen tips på veien:

https://www.wikihow.com/Stop-Dissociation

Anonymkode: a7056...0de

Takk for linken, den var veldig nyttig. Tar den med meg videre.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det samme og mitt tips er å be om hjelp. Ut i fra det du skriver så trenger du hjelp til å få flere mestringsstrategier. Ta kontakt med fastlegen å få han til å henvise deg videre. 

Anonymkode: f886d...5ee

Jeg ønsker egentlig ikke å begynne i behandling igjen. Jeg gikk der i veldig, veldig mange år, og da jeg sluttet følte jeg at jeg ikke kom til å klare å bli bedre enn det jeg hadde blitt.

Jeg ønsker egentlig bare å jobbe med dette selv. Bruke det jeg har lært og sette av tid til å bearbeide det. Trenger bare litt erfaringer fra andre :)

Anonymkode: 19040...91b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er konstant i denne virkelighetsflukten. Har lært meg å leve med det. Begynte i tenårene og forsterket seg under graviditetene. Kom ofte ved bytte av miljø, varme og kulde, årstider osv.. Plutselig ble det konstant. Har levd i over 5 år i denne tilstanden og roter selv med drøm og virkelighet og handlinger osv

Anonymkode: 868c5...b04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opprettet denne tråden, da  var det ikke enda blitt permanent. men er det nå dessverre

Anonymkode: 868c5...b04

Gjest Familytree
Skrevet

På slutten av behandlingen passerer pasienten vanligvis et stadium hvor han lider av tilbakefall. At han føler at uten hjelp kan han gå tilbake til det. Det er ikke din skyld, konsentrer deg om de øvelsene, prøvde du å skrive når du føler deg panikk? Det hjelper meg når jeg føler at jeg mister kontrollen over ting. Jeg pleier også å avkjøle meg med vann eller dusj, hvis jeg har ledig tid. Jeg er glad du forbedret deg. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...