AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Jeg har PTSD grunnet traumer over flere år i barndommen. Har gått i behandling i flere år. Går ikke nå, da de ikke hadde noe mer å tilby meg. Men føler at med alderen, så takler jeg stress bare dårligere og dårligere. Nå tåler jeg så lite stress, så jeg blir satt ut av de minste ting. Var en helt normal stressende ting her forrige helg, og dagen etter våknet jeg opp så støl at jeg kunne nesten ikke sitte. Dette fordi jeg blir så stresset, kroppen går i helspenn og det er bare forferdelig. Jeg er mamma til en tenåring, og et voksent barn. Så føler jeg må ta litt kontroll over dette, for er jo flere normalt stressende situasjoner jeg må igjennom, siden jeg skal følge opp tenåringen. Så har dere noen tips til hva som kan hjelpe. Lurer og på hvordan dere andre med PTSD, takler stress? Anonymkode: 72825...5a1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Jeg takler noen typer stress veldig bra (feks mye å gjøre på jobb), mens blir svært sliten av mye forandringer-stress, som ofte skjer hjemme. Noe som funker for meg, dog bare til et viss punkt, er å fokusere på noe annet, altså lede stresset over på noe som ikke er så stressende. Det trenger heller ikke å være viktig overhodet, men jeg gjør det viktig i mitt hode. Dette kan eksempelvis være å skrive en liste over gjøremål de nærmeste timene. Da får jeg tenkt over hva som venter meg, få det ned på papiret, og jeg får dratt konsentrasjonen over på noe annet enn alle som flyr rundt og lager kaos-støy i hodet mitt. På hytta i helga, med svigerinnens hyperaktive barn, startet jeg å koste verandagulvet og vanne blomster/buskene. Har jeg ingenting fysiskt å ta meg til, kan det hjelpe å prøve å huske første og andre vers på Blåbærturen, Du ska få en dag i mårå eller en annen halvkomplisert barnesang. Vanlige pusteøvelser fungerer også overranskende bra, samt slik "småbarnspause", altså å ta seg tid til å sitte på do/badet med låst dør i et par minutter ekstra. Finnes mange apper og sider med instruksjoner på fine 15-30sekunders pustepauser Anonymkode: cd81b...1d7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 TS. her. Takk for svar. Jeg tror ikke jeg får hjelp av Modum bad. DPS, mener jeg er ferdig behandlet, og at det finnes ikke noe mer å gjøre for meg. Før så brukte jeg trening alltid, gjorde det som barn og. Det var i mange år min redning. Men for 4 år siden gikk jeg på en stor smell, og er nå svært fysisk syk, så jeg har ikke noe energi til å trene lenger. Men skal sjekke ut apper med pusteøvelser. Anonymkode: 72825...5a1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS. her. Takk for svar. Jeg tror ikke jeg får hjelp av Modum bad. DPS, mener jeg er ferdig behandlet, og at det finnes ikke noe mer å gjøre for meg. Før så brukte jeg trening alltid, gjorde det som barn og. Det var i mange år min redning. Men for 4 år siden gikk jeg på en stor smell, og er nå svært fysisk syk, så jeg har ikke noe energi til å trene lenger. Men skal sjekke ut apper med pusteøvelser. Anonymkode: 72825...5a1 Hvis du ikke er frisk og dps ikke hjelper, så kan du søke til Modum 😊 Anonymkode: 364b2...47d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 Prøv psykomotorisk fysioterapeut med traumespesialisering. Har vært det eneste som har hjulpet mannen min. Han har cptsd og dissosiativ lidelse. Han har også vært på Modum. Det er ikke mye hjelp og få... Veldig lite kunnskap om traumebehandling på dps. Et lite tips til, se på en tidligere episode av 60 minutes. I USA er det veldig mange krigsveteraner som kommer hjem med ptsd. De har forsket på en typ blokker de sprøyter inn i nerven som går fra amygdala. Anonymkode: bda8a...86d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv psykomotorisk fysioterapeut med traumespesialisering. Har vært det eneste som har hjulpet mannen min. Han har cptsd og dissosiativ lidelse. Han har også vært på Modum. Det er ikke mye hjelp og få... Veldig lite kunnskap om traumebehandling på dps. Et lite tips til, se på en tidligere episode av 60 minutes. I USA er det veldig mange krigsveteraner som kommer hjem med ptsd. De har forsket på en typ blokker de sprøyter inn i nerven som går fra amygdala. Anonymkode: bda8a...86d Tusen takk for svar. Har fått beskjed av legen min, at å få time til psykomotorisk fysioterapeut vil fort ta over 1 år, og tror det ikke er noen med traume spesialisering her. Men får undersøke litt. Problemet er vel uansett ikke borte om 1 år. Følte din mann at han fikk hjelp på Modum? Anonymkode: 72825...5a1
MortenMinstelønn Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så har dere noen tips til hva som kan hjelpe. Lurer og på hvordan dere andre med PTSD, takler stress? Skriv. Gå inn i det svarte og analyser. Vær en saklig observatør i ditt eget mørke. Hvem vet. Det kan bli noe andre vil betale for å lese? Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Har fått beskjed av legen min, at å få time til psykomotorisk fysioterapeut vil fort ta over 1 år, og tror det ikke er noen med traume spesialisering her. Men får undersøke litt. Problemet er vel uansett ikke borte om 1 år. Følte din mann at han fikk hjelp på Modum? Anonymkode: 72825...5a1 Er ofte lang ventetid på psykomotorisk fysioterapeut. Her i byen er det 2 år tror jeg. Han fikk raskt time etter akuttinnleggelse på psykiatrisk. Han fikk ikke veldig mye ut fra Modum bad. Det skyldes nok at han har lært seg mange teknikker for å unngå "anfall" som arter seg ganske likt epileptiske attakk. Anonymkode: bda8a...86d
Gjest Familytree Skrevet 30. juli 2019 #10 Skrevet 30. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Modum Bad? Anonymkode: 364b2...47d Først trenger en personnen støtte og anbefaling fra en psykolog for å bli akseptert.
duplexx Skrevet 30. juli 2019 #11 Skrevet 30. juli 2019 SE-terapi, eller psykomotorisk f.t. Nervesystemet ditt klatrer åpenbart ikke regulere seg selv, og stresset holder deg utenfor toleransevinduet ditt. Selvfølgelig finnes det mer å gjøre for deg. Men DPS kan ingenting om nervesystemet og vet ikke hva de skal gjøre når folk ikke lenger passer inn i de firkantede boksene de sitter med der borte...
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #12 Skrevet 30. juli 2019 Er også "ferdig" på DPS. Behandleren min der ville gjerne gi meg mer oppfølging, men systemet har ikke rom for det. Mens jeg venter på plass hos privatpraktiserende gjør jeg en del medisinsk yoga, jeg har vært i Oslo, og det har lært meg å stresse ned med pust, og kjenne igjen ulike spenninger i kroppen. Det hjelper meg enn så lenge i hvert fall, og er kanskje verdt å teste ut. Anonymkode: ac146...c8a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå