Gå til innhold

Melde anonymt til barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før noen sier noe; JA, det er gode grunner til at jeg ønsker å melde noen som står meg nær til barnevernet. Både mor og far ruser seg, far er i tillegg voldelig. Jeg har INGEN hevnmotiver e.l, bare barnas beste i tankene. 

Men hvordan kan jeg garantere at ingen finner ut at det er jeg som har sendt bekymringsmelding? Jeg har ikke lyst til å ringe. Kan jeg sende en mail, uten at IP-adressen avslører noe om avsender? Far kommer garantert til å gjøre ende på meg om han finner ut at det er jeg som har sendt den. 

Anonymkode: 738ab...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send inn bekymringmelding også skriver du at du må være 100% anonym, fordi du frykter for livet ditt fordi den ene parten er voldelig. Mer komplisert enn som så er det faktisk ikke. Er det fare for liv og helse så må de ta deg seriøs og hold deg anonym. 

Anonymkode: 8fb75...067

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send inn bekymringmelding også skriver du at du må være 100% anonym, fordi du frykter for livet ditt fordi den ene parten er voldelig. Mer komplisert enn som så er det faktisk ikke. Er det fare for liv og helse så må de ta deg seriøs og hold deg anonym. 

Anonymkode: 8fb75...067

Du trenger ikke å begrunne hvorfor du vil være anonym. En hver som har den minste mistanke om at ikke alt er optimalt for barnet, bør melde fra til Barnevernet.

Anonymkode: 480ef...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at foreldrene har rett til å se bekymringsmeldingen. Så ikke skriv noe som gjør at de skjønner hvem du er. 

Anonymkode: 408c4...3dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Før noen sier noe; JA, det er gode grunner til at jeg ønsker å melde noen som står meg nær til barnevernet. Både mor og far ruser seg, far er i tillegg voldelig. Jeg har INGEN hevnmotiver e.l, bare barnas beste i tankene. 

Men hvordan kan jeg garantere at ingen finner ut at det er jeg som har sendt bekymringsmelding? Jeg har ikke lyst til å ringe. Kan jeg sende en mail, uten at IP-adressen avslører noe om avsender? Far kommer garantert til å gjøre ende på meg om han finner ut at det er jeg som har sendt den. 

Anonymkode: 738ab...2ad

Forbanna folk som ikke tørr å stå fram før de ødelegger andres liv...Skulle ikke vært lov å være anonym...

Men flott at der det virkelig trengs hjelp blir meldt!

Bare synd med alle fake meldinger for å ødelegge for folk..

Anonymkode: 8d7a8...1bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv meldt anonymt til barnevernet for noen år siden. Jeg har ikke hatt noe problemer i ettertid. Du kan jo ringe inn og forklare at du er bekymret fordi faren er voldelig. Kan de skrive bekymringene på en sånn måte at de ikke finner ut hvem som har ringt inn, altså gjøre dem mer anonyme? Uansett, så bør du tenke på barna midt oppi dette. Jeg vet det er vanskelig, men hvis faren truer deg eller gjør noe mot deg, så gjør jo det ting bare verre for han.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send anonymt brev,det kan ikke spores tilbake til deg.

Anonymkode: 4cd97...75c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte ut et skjema. Tror det var på barnevernvakten.no.

Sendte det som brev.

Anonymkode: d2136...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forbanna folk som ikke tørr å stå fram før de ødelegger andres liv...Skulle ikke vært lov å være anonym...

Men flott at der det virkelig trengs hjelp blir meldt!

Bare synd med alle fake meldinger for å ødelegge for folk..

Anonymkode: 8d7a8...1bf

Nei, det skulle IKKE vært ulovlig å sende anonymt.. 

Folk hadde kommet til å bli drept for det, og ingen ville turt å melde i frykt for sitt eget liv(eventuelt på grunn av følger for barn og annet). 

Anonymkode: f8e1b...9ae

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv meldt anonymt til barnevernet for noen år siden, og det respekteres. Navnet blir ikke oppgitt, men kan være lurt å presisere at man ønsker å melde anonymt. Vet ikke om reglene har endret seg, men da var det slik at om du meldte anonymt måtte barnevernet varsle foreldrene i forkant av besøk. Dersom man ikke meldte anonymt kunne barnevernet komme uanmeldt. Endte til slutt opp med å oppgi bekymringsmelding under eget navn og barnet ble tatt bort. Moren var en kollega av meg, så det var ubehagelig, men det var det som måtte til, da moren var utspekulert og flink til å lage en fasade. Men igjen, vet ikke om reglene har endret seg og om det evt er noen kommunale/fylkeskommunale variasjoner. 

Anonymkode: 2f287...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å melde anonymt. Du kan ringe, skrive brev eller mail. Bare få med at du ønsker å være anonym pga farens voldelige oppførsel. Det blir tatt hensyn til. Bare ha i bakhode når du formulerer meldingen at foreldrene får lese bekymringsmeldingen, slik at det er ofte lett å forstå  hvem som har skrevet det om du tar med mye detaljer. 

Anonymkode: eedf2...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv meldt anonymt til barnevernet for noen år siden, og det respekteres. Navnet blir ikke oppgitt, men kan være lurt å presisere at man ønsker å melde anonymt. Vet ikke om reglene har endret seg, men da var det slik at om du meldte anonymt måtte barnevernet varsle foreldrene i forkant av besøk. Dersom man ikke meldte anonymt kunne barnevernet komme uanmeldt. Endte til slutt opp med å oppgi bekymringsmelding under eget navn og barnet ble tatt bort. Moren var en kollega av meg, så det var ubehagelig, men det var det som måtte til, da moren var utspekulert og flink til å lage en fasade. Men igjen, vet ikke om reglene har endret seg og om det evt er noen kommunale/fylkeskommunale variasjoner. 

Anonymkode: 2f287...950

Det har ingenting å si. Det er ikke vanlig at bv kommer uanmeldt og ihvertfall ikke på første møtet. Det første møtet pleier å være hos bv. Man blir innkalt via telefon eller brev, alt ettersom hvor mye det haster. Hvis det står i fare for liv og helse så dukker de selvfølgelig opp uanmeldt og da kan de ha med seg politi. 

Anonymkode: eedf2...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forbanna folk som ikke tørr å stå fram før de ødelegger andres liv...Skulle ikke vært lov å være anonym...

Men flott at der det virkelig trengs hjelp blir meldt!

Bare synd med alle fake meldinger for å ødelegge for folk..

Anonymkode: 8d7a8...1bf

Hva mener du med å ødelegge andres liv? Er bekymringsmeldingen uriktig, henlegger barnevernet saken raskt, og ingen liv blir ødelagt. Selvom jeg såklart forstår at det er fryktelig trasig å bli meldt falskt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan holdes anonym frem til en rettsinstans (fylkesnemnda, tingretten) vurderer behov for vitnemål fra den som meldte anonymt. Men de anonyme meldingene holdes stort sett anonyme så langt det går!! Meld du, om det er fare for barnets liv/ helse både nå og/ eller på sikt. 

Anonymkode: 5d6b4...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan holdes anonym frem til en rettsinstans (fylkesnemnda, tingretten) vurderer behov for vitnemål fra den som meldte anonymt. Men de anonyme meldingene holdes stort sett anonyme så langt det går!! Meld du, om det er fare for barnets liv/ helse både nå og/ eller på sikt. 

Anonymkode: 5d6b4...4bd

Med mindre man ikke oppgir navn. Oppgir man ikke navn kan man heller ikke stevnes som vitne, logisk nok.

Anonymkode: bcd21...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

alle fake meldinger for å ødelegge for folk

Fake meldinger ødelegger bare hvis det faktisk er noe galt. 

Med en hevngjerrig eks har jeg fått diverse falske bekymringsmeldinger mot meg. 

Møt barnevernet og de som jobber der på en seriøs og hyggelig måte, la dem få gjøre jobben sin så er det lite å frykte. 

Selv om det ikke er så hyggelig bestandig, så er det veldig lærerikt å se seg selv og egen familie med andres øyne. Selv om det ikke er noe galt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, stan skrev:

Fake meldinger ødelegger bare hvis det faktisk er noe galt. 

Med en hevngjerrig eks har jeg fått diverse falske bekymringsmeldinger mot meg. 

Møt barnevernet og de som jobber der på en seriøs og hyggelig måte, la dem få gjøre jobben sin så er det lite å frykte. 

Selv om det ikke er så hyggelig bestandig, så er det veldig lærerikt å se seg selv og egen familie med andres øyne. Selv om det ikke er noe galt. 

Fake meldinger kan være en enorm påkjenning, det er normalt at folk blir redde selvom de ikke har gjort noe galt.

Anonymkode: ce276...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fake meldinger kan være en enorm påkjenning, det er normalt at folk blir redde selvom de ikke har gjort noe galt.

Anonymkode: ce276...88c

Det er jo forståelig. Jeg mener jo ikke at det er hyggelig, men at det hele går raskere over om man tar det på rette måten, og ikke gjør barnevernet til en fiende som skal beseires.

Men lett er det ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nerine_ skrev:

Hva mener du med å ødelegge andres liv? Er bekymringsmeldingen uriktig, henlegger barnevernet saken raskt, og ingen liv blir ødelagt. Selvom jeg såklart forstår at det er fryktelig trasig å bli meldt falskt. 

Tenker du at bv aldri har gjort en feilvurdering? Jeg er imponert over den nesegruse troen på en offentlig etat der det sitter mennesker og vurderer. 

Anonymkode: 67551...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at bv aldri har gjort en feilvurdering? Jeg er imponert over den nesegruse troen på en offentlig etat der det sitter mennesker og vurderer. 

Anonymkode: 67551...bd8

Alle gjør feil. Men tror du mange har opplevd å bli fratatt barna uten reell grunn? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...