Gå til innhold

Rabies hos katt? Bilde

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For to dager siden ble jeg brått angrepet av en katt mens jeg sto i hagen min. Det var helt uprovosert og jeg så det ikke komme i det hele tatt. Katta klorte seg fast i leggen min og bet seg fast, mens blodet rente. 

Litt tidligere på dagen hadde jeg strøket samme katt og den virket normal. I dag har katta vært i hagen min i flere timer, sitter rett utfor døra og ser ut til å vente på meg. Den var litt i hagen min i går også, men jeg så det kun fra vinduet. Jeg holder meg unna katta og jeg tør ikke å gå ut så lenge den sitter der.

Samme dag som den angrep meg, kom det en til katt i hagen. En veldig snill katt, i motsetning til den som angrep meg. Helt uprovosert, og svært aggressivt. angriper katta denne snille katta. Dette tok jeg bilde av, skulle egentlig ta bilde der disse to kattene møttes fordi jeg syntes det var så koselig, men i samme sekund setter katta klørne sine fast i den andre. 

Fant en side med informasjon om katt hos rabies: http://www.abcdcatsvets.org/wp-content/uploads/2015/09/NO_R_Rabies_hos_katter.pdf

Her står det at «All aggressiv atferd hos en katt skal medføre mistanke om rabies.»

Spørsmålet mitt er derfor: Bør jeg ta vaksine mot rabies pga. dette? Jeg er på ferie (i Norge), kjenner terskelen for å ringe til helsevesen pga. dette er høy... Hadde vært annerledes om jeg var i hjembyen.

FCF6ADB3-A0EB-497C-8C4A-790032A35E87.jpeg

Anonymkode: 331df...a09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel bare noen flaggermus som har rabies i Norge? Kan jo være at katta har vært bortpå noen flaggermus men syns det høres usannsynlig ut.

Hvis du seriøst mistenker rabies må du komme deg til lege ASAP. Du skulle vært der umiddelbart, for det er fort for sent. 

Var det en kattunge? Den ser litt liten ut og på bildet ser det nesten ut som enveis lek.

Hvis du har kjent en aggressiv katt angripe, vs en som vil leke og ikke er sosialisert, så vet du forskjellen.

En katt som angriper etterlater store, dype bittskader og lange remser med dype kloremerker fra bakføttene. De bruker i tillegg hele vekta for å rive imot og slipper ikke med det første. 

Du burde også tenke på stivkrampe. Bedre føre var.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ringt til legevakten bare for å høre hva de tenker om saken. 

Better safe than sorry! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du frykter rabia så ringer du å får beha sling, man har kun det little vinduet man kan få behandling før sikker død.

Men rabis er veldig veldig sjeldent i Norge. Altså det er 200 år siden vi har hatt et tilfelle i Norge.

Mest sannsynlig har du gjort noe katten reagerte på, og den angrep. Du sier det var helt ut av det blå, det er som regel aldri ut av det blå for katten. 

Katter liker ofte ikke andre katter. Vi hjemme hadde en super søt snill nabokatt. Hadde med min egne ut i bånd, og da prøvde denne katten å slå til min, med meg rett der. Jeg tok selvsagt å jagde vekk nabokatten da. Men fra mitt standpunkt kunne jeg si «helt uprovosert». Men fra nabokatten sitt ståsted, så hadde nå min katt gått inn på dens territorium (selv om det var i vår hage), en ny katt som trengte å få seg en fysisk påminnelse om hvem som eier denne hagen. 

Men er du redd rabis så rommer du deg til legevakten. Bedre å være hysterisk, enn å dø fordi man ikke sa noe.

Anonymkode: 126f4...a71

• Liker 3
Skrevet

Tror heller den katten som angrep deg har blitt utsatt for dyreplageri og at det er derfor den er ustabil.

• Liker 3
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Du kan da ikke ta vaksine hvis du allerede er bitt og smittet? Tror forøvrig ikke du trenger å bekymre deg for rabies hvis dette skjedde i Norge 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, R730 skrev:

Du kan da ikke ta vaksine hvis du allerede er bitt og smittet? Tror forøvrig ikke du trenger å bekymre deg for rabies hvis dette skjedde i Norge 

Jo, det kan man, såfremt vaksinen tas før man utvikler symptomer.

1 time siden, miniomelett skrev:

Er vel bare noen flaggermus som har rabies i Norge? Kan jo være at katta har vært bortpå noen flaggermus men syns det høres usannsynlig ut.

Hvis du seriøst mistenker rabies må du komme deg til lege ASAP. Du skulle vært der umiddelbart, for det er fort for sent. 

Var det en kattunge? Den ser litt liten ut og på bildet ser det nesten ut som enveis lek.

Hvis du har kjent en aggressiv katt angripe, vs en som vil leke og ikke er sosialisert, så vet du forskjellen.

En katt som angriper etterlater store, dype bittskader og lange remser med dype kloremerker fra bakføttene. De bruker i tillegg hele vekta for å rive imot og slipper ikke med det første. 

Du burde også tenke på stivkrampe. Bedre føre var.

Ser ikke ut som en kattunge synes jeg. Kanskje en ung katt, men ikke kattunge.

Har stivkrampevaksinen.

TS

Skrevet (endret)

Det har ikke forekommet rabies på fastlands-Norge på et par hundre år, så sannsynligheten for at den katten har rabies er mikroskopisk. Men, better safe than sorry, ta deg en tur til legevakten og få vaksine mot rabies og stivkrampe. Det er mer sannsynlig å bli rammet av stivkrampe etter et dyrebitt, nemlig, og det er ingen dans på roser akkurat. Den sprøyten bør du absolutt få (hvis det er mer enn 10 år siden sist du fikk den) !

Så dra til legevakten, så hjelper de deg.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Ville ikke tenkt på rabies, bare fordi en katt biter. Da hadde jeg hatt rabies for lenge siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For to dager siden ble jeg brått angrepet av en katt mens jeg sto i hagen min. Det var helt uprovosert og jeg så det ikke komme i det hele tatt. Katta klorte seg fast i leggen min og bet seg fast, mens blodet rente. 

Litt tidligere på dagen hadde jeg strøket samme katt og den virket normal. I dag har katta vært i hagen min i flere timer, sitter rett utfor døra og ser ut til å vente på meg. Den var litt i hagen min i går også, men jeg så det kun fra vinduet. Jeg holder meg unna katta og jeg tør ikke å gå ut så lenge den sitter der.

Samme dag som den angrep meg, kom det en til katt i hagen. En veldig snill katt, i motsetning til den som angrep meg. Helt uprovosert, og svært aggressivt. angriper katta denne snille katta. Dette tok jeg bilde av, skulle egentlig ta bilde der disse to kattene møttes fordi jeg syntes det var så koselig, men i samme sekund setter katta klørne sine fast i den andre. 

Fant en side med informasjon om katt hos rabies: http://www.abcdcatsvets.org/wp-content/uploads/2015/09/NO_R_Rabies_hos_katter.pdf

Her står det at «All aggressiv atferd hos en katt skal medføre mistanke om rabies.»

Spørsmålet mitt er derfor: Bør jeg ta vaksine mot rabies pga. dette? Jeg er på ferie (i Norge), kjenner terskelen for å ringe til helsevesen pga. dette er høy... Hadde vært annerledes om jeg var i hjembyen.

FCF6ADB3-A0EB-497C-8C4A-790032A35E87.jpeg

Du sier du ble bitt mens du stod i hagen din, og du sier at akkurat nå er du i Norge på ferie. 

Det jeg forstår er at du bor ikke i Norge til vanlig, og siden du ble bitt mens du stod i din egen hage, så ble du altså bitt i det landet du til vanlig bor.

Hvis det landet er et land hvor rabies er utbredt så bør du absolutt ringe legevakta ja.

Vedrørende dødsfall og rabies i Norge så hadde vi ett dødsfall siden nyttår. Jenta som døde ble smittet i østen, men døde i Norge.

Anonymkode: 85274...364

• Liker 1
Skrevet

Hagen din? Det er vel ikke hagen din hvis du er på ferie her? Som bruker over også skriver.

Det er ikke normalt at en katt angriper "ut av det blå" Har aldri opplevd det med utallige katter jeg har sett og vært borte i.

Hvis det er meg enn ti år siden stivkrampesprøyte, så må du dra til legevakt å få det. Så kan du samtidig nevne din bekymring der. Selv om rabies ikke har vært i dette landet på veldig mange år, så er det noen tullinger som kan smugle med seg dyr. Men sannsynligheten for at den har rabies er liten. Den virker bare ikke helt god, hva grunnen enn er.

Vet du hvem eierne er? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du ble bitt mens du stod i hagen din, og du sier at akkurat nå er du i Norge på ferie. 

Det jeg forstår er at du bor ikke i Norge til vanlig, og siden du ble bitt mens du stod i din egen hage, så ble du altså bitt i det landet du til vanlig bor.

Hvis det landet er et land hvor rabies er utbredt så bør du absolutt ringe legevakta ja.

Vedrørende dødsfall og rabies i Norge så hadde vi ett dødsfall siden nyttår. Jenta som døde ble smittet i østen, men døde i Norge.

Anonymkode: 85274...364

Med hagen «min» mener jeg hagen til et familiemedlem av meg. Så det er ikke min hage nei, orket bare ikke forklare alt i HI. Bor i Nord-Norge til vanlig, mens nå er jeg et par uker på Sørlandet i leiligheten til dette familiemedlemmet. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Det har ikke forekommet rabies på fastlands-Norge på et par hundre år, så sannsynligheten for at den katten har rabies er mikroskopisk. Men, better safe than sorry, ta deg en tur til legevakten og få vaksine mot rabies og stivkrampe. Det er mer sannsynlig å bli rammet av stivkrampe etter et dyrebitt, nemlig, og det er ingen dans på roser akkurat. Den sprøyten bør du absolutt få (hvis det er mer enn 10 år siden sist du fikk den) !

Så dra til legevakten, så hjelper de deg.

Jo det har det. For noen måneder siden døde en kvinne, som ble smittet med rabies fra en hund, da hun var på ferie i østen.

Anonymkode: 39e42...1ad

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det har det. For noen måneder siden døde en kvinne, som ble smittet med rabies fra en hund, da hun var på ferie i østen.

Anonymkode: 39e42...1ad

Million mener at det ikke har vært forekomster av rabies-smittede husdyr, ikke at vi ikke har sett noen tilfeller av folk som har blitt bitt av rabies-smittede dyr andre steder og så kommet hjem.
Kvinnen i tilfellet ble bitt mens hun var i et land som *har* problemer med rabies i dyr, særlig villkatter og løshunder, som man gjerne vil gå bort og klappe fordi de er så søte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det forekommer ikke rabies i Norge per i dag. Men du burde ringe lege og høre om du behøver en stivkrampevaksine, samt rense såret godt nå med en gang og få legen til å vurdere det. Katter har mange bakterier i munnen som kan føre tilfelle infeksjoner hos folk, så man bør absolutt følge med på dette og ta alle dyrebitt seriøst.

hilsen dyrlege som har blitt bitt veldig mange ganger 

Anonymkode: f974e...d56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forekommer ikke rabies i Norge per i dag. Men du burde ringe lege og høre om du behøver en stivkrampevaksine, samt rense såret godt nå med en gang og få legen til å vurdere det. Katter har mange bakterier i munnen som kan føre tilfelle infeksjoner hos folk, så man bør absolutt følge med på dette og ta alle dyrebitt seriøst.

hilsen dyrlege som har blitt bitt veldig mange ganger 

Ser jeg tok vaksine mot stivkrampe i 2014, så det skal være i orden i hvert fall. Bør jeg likevel bestille legetime pga. bittet? Har blitt bitt av egen hund noen ganger, uten at jeg har gått til lege for det. Men det er kanskje annerledes med katter?

TS

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser jeg tok vaksine mot stivkrampe i 2014, så det skal være i orden i hvert fall. Bør jeg likevel bestille legetime pga. bittet? Har blitt bitt av egen hund noen ganger, uten at jeg har gått til lege for det. Men det er kanskje annerledes med katter?

TS

Hvis du fikk vaksine for 5 år siden, ville keg dratt til lege og fått en ny vaksine. Den bør helst gis innen 48 timer etter bittet. 

Det er også stor risiko for infeksjon ved bitt fra katt, og kattebitt fører oftere til mer kompliserte infeksjoner. Så jeg hadde dratt til legen. Dette er også retningslinjene vi følger der jeg jobber. 

Se forøvrig anbefalingene til NHI her;

https://nhi.no/forstehjelp/bitt-og-stikk/dyrebitt-forstehjelp/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...