Gå til innhold

Søker tips om rundtur i Jotunheimen/Hardangervidda


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er ei jente i midten av 20- åra som har lyst å gå ein rundtur i Jotunheimen eller Hardangervidda i begynnelsen av august. Eg er vandt til å gå dagsturar i fjellet, men er uerfaren når det kjem til lengre etappar, navigering ol. Eg skal ha med meg hunden min, men blir ellers aleine. Eg har bil, og tenker å sette av 3-5 dagar. Tanken er å bu på turisthytter, for å ikkje gjere det for komplisert. Det er viktig at løypa er tydeleg merka, og at eg kan starte og avslutte turen på samme plass. Eg er også open for å kun vere på ei turisthytte, og ha den som utgangspunkt for dagsturar.

Eg har søkt litt rundt på nettet, men har ikkje klart å lande på noko. Eg syntes egentlig at Hardangervidda blir litt for flatt, mens i Jotunheimen blir dagsetappane ofte lange og ein ender gjerne opp ein annan plass enn startpunktet. Hadde blitt veldig glad for tips, ettersom eg har gått meg litt vill i jungelen av råd og artiklar på nettet 🙂

Anonymkode: c3899...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er selv en jente i 20 årene. Har du gått i dette område før? Bor ikke så langt unna de områdene, om du vil ha  følge så er det bare å ta kontakt, var der i begynnelsen av sommeren :)

Anonymkode: 5dc31...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for Jotunheimen jeg. Hardangervidda er som du sier, -flatt... -Hatt fete turer der, på vinter, vha. hundespann og telt.

Sjekk ut Tyinkrysset, -og mulighetene derifra. -ikke vært der på sommer. ... Irriterer fettet av meg, -husker ikke navnet på den plassen i jotunheimen man kan kjøre bil Langt inni... Grr... 

Skal gå på kartværk, -og ¨rekonstruere¨ en tur. ... Fett å gå av bussen på TyinkrysSet, -og gå over til Lillehammer-sia og da...

-Til Spiterstulen. Spiterstulen er muligens NOE Å Tenke på... https://www.spiterstulen.no/nb/

-Men jeg digger Tyin-sia bedre. Kommer tilbake i denne tråden, når jeg har bedre INFO.

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sikker, -men om dette ikke er plassen, -er det nærme...

-Kjørte en ¨Stress-TEST¨ på skråtten, -mange år siden...

Tror dette er en bra plass, -om jeg ikke husker Helt feil...

https://www.tyinholmen.no

Skal finne den plassen man kan kjøre lengst inn, i Jotunheimen, -seff på sommer...

Uten beltebil, -eller ski, på vinter... LOL. ...

EDIT... Ta til Venstre, når vannet tar slutt. -FØR Bakken, som over toppen fører deg til ett ¨FLÅTT HOTEL¨ ..SNU DA. Og ta siste Høyre, -før vannet. -Jeg prater liten og hyggelig plass, ...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Tillegsinfo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ut.no kan du søke opp turforslag i ønsket lengde og vanskelighetsgrad. Dersom du ikke kan navigere etter kart bør du egentlig ikke begi deg ut på hverken Hardangervidda eller Jorunheimen på lengre dagsetapper, da merkingen var være dårlig på enkelte strekninger, eller dårlig vær kan gjør den vanskelig å følge.  Vær klar over at ikke alle hytter tillater hund, og noen krever at du må forhåndsbestille plass dersom du skal ha med hund. 

Anonymkode: 4ff4e...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke kan navigere etter kart bør du egentlig ikke begi deg ut på hverken Hardangervidda eller Jorunheimen på lengre dagsetapper, da merkingen var være dårlig på enkelte strekninger, eller dårlig vær kan gjør den vanskelig å følge. 

... Dette er viktig. ...

Får du drittvær i fjell, -Arktise strøk, kan det komme VELDIG Fort, -og da er du alene.

Du MÅ Lære deg Kart og Kompass... Serr, -er ikke ¨hokus-pokus¨, lett å lære 😎 

-men krever praktisk trening... :opplyser:

-Kult att unge folk er ute.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på Facebook kan du spørre i gruppa " toppturer i Jorunheimen, Rondane og Dovrefjell" . Der er det mange som er lommekjent og kan gje deg gode svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Hei!

Eg er ei jente i midten av 20- åra som har lyst å gå ein rundtur i Jotunheimen eller Hardangervidda i begynnelsen av august. Eg er vandt til å gå dagsturar i fjellet, men er uerfaren når det kjem til lengre etappar, navigering ol. Eg skal ha med meg hunden min, men blir ellers aleine. Eg har bil, og tenker å sette av 3-5 dagar. Tanken er å bu på turisthytter, for å ikkje gjere det for komplisert. Det er viktig at løypa er tydeleg merka, og at eg kan starte og avslutte turen på samme plass. Eg er også open for å kun vere på ei turisthytte, og ha den som utgangspunkt for dagsturar.

Eg har søkt litt rundt på nettet, men har ikkje klart å lande på noko. Eg syntes egentlig at Hardangervidda blir litt for flatt, mens i Jotunheimen blir dagsetappane ofte lange og ein ender gjerne opp ein annan plass enn startpunktet. Hadde blitt veldig glad for tips, ettersom eg har gått meg litt vill i jungelen av råd og artiklar på nettet 🙂

Anonymkode: c3899...0d0

Hardangervidda Vest er ikke spesielt flatt, dersom du ønsker mer høgder å gå i. En tur med start i Kinsarvik til turisthytta Stavali, videre til Vivelid eller Hedlo, Torehytten, Trolltunga. Du kan starte i Kinsarvik eller Lofthus og gå til Stavali, videre til Vivelid eller Hedlo og så tilbake til utgangspunktet. Flott tur, frå fjord til vidda. 

Anonymkode: c6b19...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...