AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #1 Skrevet 28. juli 2019 Valpen skal snart begynne å være alene hjemme, og jeg lurer på hvordan dere andre med hund/valp gjør det før dere drar. Gir dere hunden mat først, og så en tur, eller gir dere mat etter tur? Gir dere hunden en kong eller noe annet å tygge på før dere drar? Er hunden fri til å gå i hele huset? Tenker litt om det lett blir tissing inne hvis hunden spiser på noe når den er alene. Valpen klarer jo ikke å holde seg like lenge som en voksen hund, men virker å ha ganske god kontroll på blæra allerede. Vi skal selvsagt trene masse de neste ukene før valpen skal være alene flere timer. Anonymkode: 40e8b...cbc
Howl Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Med valper gir jeg mat først, en time hvile og så tur. Etter tur får de en leke eller kong fyllt med noe godt, og så har de avgrenset område tilgjengelig i huset. Kanskje soverom + gang, eller stue + gang, alt ettersom hvor valpesikkert det er. Om valpen tisser inne så ikke stress, valper kan ha problemer med å holde seg i mange mnd før blæren og lukkemuskelen er bedre utviklet. Med voksne hunder gir jeg en god tur først, så hvile og så gir jeg mat rett før jeg går.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 7 timer siden, Howl skrev: Med valper gir jeg mat først, en time hvile og så tur. Etter tur får de en leke eller kong fyllt med noe godt, og så har de avgrenset område tilgjengelig i huset. Kanskje soverom + gang, eller stue + gang, alt ettersom hvor valpesikkert det er. Om valpen tisser inne så ikke stress, valper kan ha problemer med å holde seg i mange mnd før blæren og lukkemuskelen er bedre utviklet. Med voksne hunder gir jeg en god tur først, så hvile og så gir jeg mat rett før jeg går. Takk for svar! En time hvile før tur ja, det blir vanskelig å få til før jobb. Flere som vil dele? Anonymkode: 40e8b...cbc
Lillemorbare Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Jeg husker ikke hvordan vi gjorde det med vår når hun var valp, det er så lenge siden, 12 år siden. Men nå er det først tisse i hagen, da jeg selv er tissa trengt om morgenen og ikke klarer noe annet før det er gjort. Så tissing, mat, vi spiser frokost, og så tur.
Tabris Skrevet 30. juli 2019 #5 Skrevet 30. juli 2019 Jeg vil anbefele å gi maten i kongen. Først tur, og så gi kong fylt med mat når du går. Hvis du gir tørrfor, så kan du legge det i vann. Da svulmer det opp og får en grøtaktig konsistens. Du kan ha f.eks en halv teskje leverpostei oppi for å tilsette smak også stappe kongen full med dette. Så kan maten bli en del av aktiviseringen - får hunden mat i skål, så blir det jo slukt på et øyeblikk. Hunden trenger ikke ha tilgang til hele huset, men plass nok til å kunne bevege seg og gå litt rundt, skifte stilling og skifte underlag. Ofte er gangen ypperlig.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #6 Skrevet 30. juli 2019 3 timer siden, Tabris skrev: Jeg vil anbefele å gi maten i kongen. Først tur, og så gi kong fylt med mat når du går. Hvis du gir tørrfor, så kan du legge det i vann. Da svulmer det opp og får en grøtaktig konsistens. Du kan ha f.eks en halv teskje leverpostei oppi for å tilsette smak også stappe kongen full med dette. Så kan maten bli en del av aktiviseringen - får hunden mat i skål, så blir det jo slukt på et øyeblikk. Hunden trenger ikke ha tilgang til hele huset, men plass nok til å kunne bevege seg og gå litt rundt, skifte stilling og skifte underlag. Ofte er gangen ypperlig. Takk for tips! Det var noe sånt jeg tenkte - vom i en kong og eventuelt noe tørrfôr i et snuseteppe i tillegg. Var bare usikker på om hunden heller bør ut på tur etter den har spist, med tanke på tissing og bæsjing. Anonymkode: 40e8b...cbc
Melonas Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Jeg tar valpen først ut i hagen for tissing. Så blir det mat på valpen og en liten tur for å besje. Jeg ordner med litt godbiter som jeg gjemmer og putter noe i en kong, slik at valpen har noe å drive med når jeg er på jobb. Foreløpig reiser jeg hjem i lunsjen og tar med valpen tilbake på jobb. Da slipper den å være så lenge alene. Valpen har bare tilgang på gangen, ikke hele huset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå