Gå til innhold

Soleksem/sopp/solkviser - tips og råd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste fem-seks årene vært plaget med røde prikker/kviser som kommer i solen. Det er særlig skuldrene bak og øvre del av ryggen som blir ille. Får også en del på brystet. Har aldri fått det andre steder på kroppen. Begynner å bli fryktelig lei, da jeg elsker å sole meg. Blir veldig brun, så har ikke noe med hudtypen å gjøre. Har også forsøkt å bytte solkrem flere ganger, men til ingen nytte. Det eneste som hjelper er sterk kortisonkrem, men vil nødig bruke for mye av dette. Har dere noen råd til meg? Betakaroten er også prøvd. Var aldri plaget med dette før, har til og med bodd lenge i varmere strøk uten å være plaget med dette. Var først etter fylte 25 år at dette ble et problem, er nå 29.

Anonymkode: 6a131...997

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har de siste fem-seks årene vært plaget med røde prikker/kviser som kommer i solen. Det er særlig skuldrene bak og øvre del av ryggen som blir ille. Får også en del på brystet. Har aldri fått det andre steder på kroppen. Begynner å bli fryktelig lei, da jeg elsker å sole meg. Blir veldig brun, så har ikke noe med hudtypen å gjøre. Har også forsøkt å bytte solkrem flere ganger, men til ingen nytte. Det eneste som hjelper er sterk kortisonkrem, men vil nødig bruke for mye av dette. Har dere noen råd til meg? Betakaroten er også prøvd. Var aldri plaget med dette før, har til og med bodd lenge i varmere strøk uten å være plaget med dette. Var først etter fylte 25 år at dette ble et problem, er nå 29.

At du vil ødelegge huden din på denne måten!

Du har soleksem. Huden din er fornøyd med all den solen den har fått. I verste fall får du hudkreft når du blir eldre. 

Solkrem med faktor 50 er et minimum. 

Hvor får du sterk kortison krem fra, uten å få veiledning i bruk/smøreskole? Kortisonkrem kommer i fire ulike styrker. Der gruppe en er reseptfri og de øvrige er på resept. Men det betyr ikke at man kan bruke ubegrenset av den reseptfrie uten å få tynn hud og dermed mer plager i sola. 

Anonymkode: 46332...254

AnonymBruker
Skrevet

Leste du innlegget mitt? Jeg skrev at jeg til nød brukte kortisonkrem, og dette gjelder kun dersom jeg har blitt skikkelig ille når jeg har vært i syden. Hjemme i Norge er soleksemet mye svakere og trenger derfor ikke å behandle det med kortison. Og vedr soleksemet har jeg lest at det ofte er folk med lys hus som plutselig blir eksponert for sol som sliter med soleksem, jeg blir jo brun i utgangspunktet, og veldig sjeldent solbrent. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruk solfaktor 50, og slutt å ligg i solen bare for å sole deg. Du gir deg selv hudkreft. Ike klag når du evnt får det, det er som røykere som klager når de får lungekreft (som 80% får)

Anonymkode: ef421...e58

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du medisiner eller helsekostprodukter? Noen av disse kan gi soleksem. Fikk soleksem for første gang i fjor og holdt meg unna sola, men kuttet også ut en medisin og fikk skrevet ut noe annet hos legen. Det gikk bra etter noen uker, men satt mye i skyggen. 

Anonymkode: b3797...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...