Gå til innhold

Fly med propellfly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er opplevelsen sammenlignet med jetfly? 

Jeg skal for første gang fly med et av Widerøe sine propellfly og kjenner meg litt engstelig. Er ikke glad i å fly i utgangspunktet. Masse støy og turbulens vil nok ikke gjøre det bedre. Men er det egentlig så ille på disse propellflyene, som mange kanskje antar? 

Flytypen er Q400, altså det største av Widerøe-flyene (bortsett fra jet). 

Er det noe spesielt jeg burde forberede meg på? Hva er likt og hva er annerledes? 

Anonymkode: 774e1...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mye forskjell, annet enn at propellfly er mindre enn standard passasjerfly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser ut vinduet ser du propeller i stedet for en jetmotor. Mulig du hører at lyden er litt annerledes enn du er vant til. 

Bortsett fra dette tror jeg ikke du vil merke særlig forskjell. 

Anonymkode: 35fcd...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Paradisio skrev:

Det er ikke mye forskjell, annet enn at propellfly er mindre enn standard passasjerfly.

For Q400 som det her er snakk om, så er jeg enig med deg. Men når det gjelder Q100 og 200. De som flyr på kortbanenettet er saken en helt annen.

De flyene har en mye kraftigere akselerasjon og oppbremsing. Samt mye krappere svingradius med mere. Du merker mye mere at du flyr med de. Herlig opplevelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Jeg har flydd mye i mitt liv, både med widerøe og andre fly.

Det er nok en del mer støy i et widerøefly. Utenom det, så er det like trygge fly som et "vanlig" fly.

Er du redd turbulens, sett deg så langt frem som mulig. Der kjenner du turbulensen mye mindre.

Kjøp gjerne noen ørepropper på flyplassen, eller ha på deg et støydempende headsett, det hjelper nok litt på.

ikke noe å grue seg til!

Anonymkode: 8795c...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dash 8 Q400 er definitivt det tøffeste flyet jeg har vært borti. Ingenting å grue eller forberede seg til.

Har litt høyere støy fra turbopropene og kraftigere akselerasjon. Aerodynamikken er veldig tilstrekkelig, det vil si at det stiger og svinger mye fortere enn en 737 maskin. Det er laget for å kunne lande på korte rullebaner, som da vil si at de-akselerasjonen også er litt kraftigere. God reise!

Hilsen Widerøe Pilot :)

Anonymkode: 001b0...791

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dash 8 Q400 er definitivt det tøffeste flyet jeg har vært borti. Ingenting å grue eller forberede seg til.

Har litt høyere støy fra turbopropene og kraftigere akselerasjon. Aerodynamikken er veldig tilstrekkelig, det vil si at det stiger og svinger mye fortere enn en 737 maskin. Det er laget for å kunne lande på korte rullebaner, som da vil si at de-akselerasjonen også er litt kraftigere. God reise!

Hilsen Widerøe Pilot :)

Anonymkode: 001b0...791

Når jeg ser videoer av Dash 8 som skal lande i kraftig vind synes jeg synd på pilotene. Ser ut som en tube Pringles med en linjal på tvers :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nevian skrev:

Når jeg ser videoer av Dash 8 som skal lande i kraftig vind synes jeg synd på pilotene. Ser ut som en tube Pringles med en linjal på tvers :laugh:

Sånn som jeg har fortstått det så storkoser piloter seg med turbulente landinger 😁 

Anonymkode: 774e1...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som jeg har fortstått det så storkoser piloter seg med turbulente landinger 😁 

Anonymkode: 774e1...021

Hvis jeg sitter baki koser jeg meg like mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at propellfly er noe av det tryggeste du kan fly. Pilotene har full kontroll på flykroppen og kan omtrent «snu på femøringen». Litt som å kjøre en sportsbil, hevder kompisen min. Har flydd Widerøe noen ganger og liker ikke så godt ristingen og turbulensen så godt selv, men trøster meg med at tusenvis av nordmenn flyr disse flya hver eneste dag, uten at vi hører noe om det. Det er trygt.

Anonymkode: 40d30...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 15.28, AnonymBruker skrev:

.................... de-akselerasjonen også er litt kraftigere. God reise!

Hilsen Widerøe Pilot :)

Anonymkode: 001b0...791

Da har du sikkert hørt om ordet retardasjon, og om hvilke andre krefter som virker inn på fly. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Whistler skrev:

Da har du sikkert hørt om ordet retardasjon, og om hvilke andre krefter som virker inn på fly. 

Jeg er ganske sikker på at den "piloten" er en spøkefugl, altså. Tviler på at vedkommende aner hva, "retard", betyr. Eller hva, "jeg flyr", er på engelsk.

Anonymkode: 20446...1b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...