Frublå Skrevet 24. mars #1341 Del Skrevet 24. mars Jobbermedbarn skrev (3 timer siden): Hvordan vet du dette? Og du har kjøpesummen til huset? Merkelig. Fint om du kan dokumentere. Et enkelt søk på en bestemt nettside gir deg info om kjøpssum og pant. Ikke vanskelig å finne ut.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 24. mars #1342 Del Skrevet 24. mars Fra finansrådgiver som stadig lager boliglån ved boligkjøp: det er helt standard at vi setter pantebeløpet tilsvarende kjøpesummen av boligen. Selve lånet er naturligvis mindre jf utlånsforskriften. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frublå Skrevet 25. mars #1343 Del Skrevet 25. mars mariatherese skrev (15 timer siden): Fra finansrådgiver som stadig lager boliglån ved boligkjøp: det er helt standard at vi setter pantebeløpet tilsvarende kjøpesummen av boligen. Selve lånet er naturligvis mindre jf utlånsforskriften. Det er da ikke standard om man har EK som legges i lånet. Da pantsetter man jo såklart ikke for hele kjøpssummen… Er det sånn at man skal selge og kjøpe ny bolig, (noe som ikke er tilfelle her) SÅ blir jo panten det samme som kjøpesum+omkostninger. Da justerer man jo lånet i etterkant med EK man får fra salget av det forrige huset. Men dette vil jo da ikke komme frem fordi lånet ble tinglyst før man fikk lagt i EK fra forrige salg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
listefyll Skrevet 25. mars #1344 Del Skrevet 25. mars Frublå skrev (8 timer siden): Det er da ikke standard om man har EK som legges i lånet. Da pantsetter man jo såklart ikke for hele kjøpssummen… Er det sånn at man skal selge og kjøpe ny bolig, (noe som ikke er tilfelle her) SÅ blir jo panten det samme som kjøpesum+omkostninger. Da justerer man jo lånet i etterkant med EK man får fra salget av det forrige huset. Men dette vil jo da ikke komme frem fordi lånet ble tinglyst før man fikk lagt i EK fra forrige salg.. Eier min fjerde bolig nå, og alle mine tinglysinger har kjøpesum, og ikke reellt lån som alltid har vært betydelig lavere enn pantsatt beløp. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frublå Skrevet 26. mars #1345 Del Skrevet 26. mars listefyll skrev (18 timer siden): Eier min fjerde bolig nå, og alle mine tinglysinger har kjøpesum, og ikke reellt lån som alltid har vært betydelig lavere enn pantsatt beløp. Men det er vel fordi du ikke har hatt egenkapitalen når du har overtatt den nye boligen? Normalt pleier en eiendom å bli pantsatt for kjøpesum fordi man ikke har fått ut pengene fra forrige bolig enda. SÅ legger man inn egenkapitalen fra forrige hus. Men da er allerede lånet tinglyst. Det tinglyses ikke på nytt for at du legger inn egenkapitalen din… Når jeg har kjøpt ny bolig så er det heller ikke reell sum, fordi pengene fra forrige bolig ikke har kommet inn før etter man har overtatt ny bolig. Banken overfører jo egenkapitalen til det nye lånet når gammel bolig er solgt og overskuddet har kommet. Og har man- som i Kristina sitt tilfelle ingen bolig fra før som skal selges- så blir jo da reell lånesum tinglyst når hun tar over. Altså- de pengene hun FAKTISK har lånt. EK legges jo inn før tinglysning om man har det klart! Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med det?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballfluen Skrevet 26. mars #1346 Del Skrevet 26. mars Frublå skrev (13 minutter siden): Men det er vel fordi du ikke har hatt egenkapitalen når du har overtatt den nye boligen? Normalt pleier en eiendom å bli pantsatt for kjøpesum fordi man ikke har fått ut pengene fra forrige bolig enda. SÅ legger man inn egenkapitalen fra forrige hus. Men da er allerede lånet tinglyst. Det tinglyses ikke på nytt for at du legger inn egenkapitalen din… Når jeg har kjøpt ny bolig så er det heller ikke reell sum, fordi pengene fra forrige bolig ikke har kommet inn før etter man har overtatt ny bolig. Banken overfører jo egenkapitalen til det nye lånet når gammel bolig er solgt og overskuddet har kommet. Og har man- som i Kristina sitt tilfelle ingen bolig fra før som skal selges- så blir jo da reell lånesum tinglyst når hun tar over. Altså- de pengene hun FAKTISK har lånt. EK legges jo inn før tinglysning om man har det klart! Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med det?!? Det er alltid kjøpesum som har blitt registrert i mitt tilfelle, ikke lånesum. Man får jo ikke overta før EK og lånet er på plass slik at kjøpesummen kan overføres til selger, og de færreste får 100% lånefinansiering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 26. mars #1347 Del Skrevet 26. mars TorneroseAurora skrev (På 22.3.2025 den 17.13): Er det noen som vet fargen/stoffet på Quadrato sofaen til Kristina? Storm 02 natural 🤓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 30. mars #1348 Del Skrevet 30. mars Fotballfluen skrev (På 26.3.2025 den 16.41): Det er alltid kjøpesum som har blitt registrert i mitt tilfelle, ikke lånesum. Man får jo ikke overta før EK og lånet er på plass slik at kjøpesummen kan overføres til selger, og de færreste får 100% lånefinansiering. Stemmer. Det er panteobjektet som bestemmer pantet. Dvs kjøpesum (eller verdien) av pantet. Banken ønsker selvsagt pant i hele boligen for å unngå tilfeller der feks andre kreditorer tar pant i deler av boligen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 30. mars #1349 Del Skrevet 30. mars Frublå skrev (På 25.3.2025 den 13.23): Det er da ikke standard om man har EK som legges i lånet. Da pantsetter man jo såklart ikke for hele kjøpssummen… Er det sånn at man skal selge og kjøpe ny bolig, (noe som ikke er tilfelle her) SÅ blir jo panten det samme som kjøpesum+omkostninger. Da justerer man jo lånet i etterkant med EK man får fra salget av det forrige huset. Men dette vil jo da ikke komme frem fordi lånet ble tinglyst før man fikk lagt i EK fra forrige salg.. Jo. Fordelen er at du slipper nytt tinglysingsgebyr den gangen du feks skal ta en opplåning. Har gjort dette i 9 år i tre forskjellige banker. Men du må gjerne tro noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofagris Skrevet fredag kl 19:41 #1350 Del Skrevet fredag kl 19:41 Hva skjeeeer med bryna?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 02:08 #1351 Del Skrevet i går, 02:08 Alt er så innmari fint , flott , søtt og jeg dåner ens som hun sier , blir for ekstremt for meg, så jeg har avfulgt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå