AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Hei! Jeg er en snart 24 år gammel jente som fikk påvist, ifølge kirurgen på sykehuset, kraftig CIN3 for et par mnd siden og fikk en konisering. På under 6 mnd nå skal jeg da inn til min konisering nr 2, men hen sa sist at hen fjernet ALT hen kunne uten å "ødelegge". Såklart er jeg litt redd, og jeg har aldri hørt om noen så unge som meg som har måttet gå igjennom konisering nr 2 eller har alvorlige og fortsatt voksende celleforandringer etter 1 konisering og biopsi(?) før og etter inngrepet. Jeg gikk opprinnelig til gynekolog fordi jeg har så mye smerter i ryggen, generelt i eggstokk/livmordelen av magen, masse utflod, uregelmessig mens og småblødninger ut av det blå samt urinveisproblemer (urin har vært sendt til dyrking og jeg har blitt operert sjekket for det uten noe svar/diagnose/osv). Sjekket meg for endometriose OG pcos først men på det fant de ingenting. Tok kikkhulls og fjernet store cyster fra både livmor og eggstokker, men de var hverken bra eller dårlige cyster og kunne visstnok ikke kobles med feks pcos (eller endomertiose) til tross for plagene mine. Gyn'en min er kjempeflink og med smertene jeg har mot diagnosene jeg IKKE har tok hen biopsi og sendte til sjekk for HPV/celleforandring selv om hen sa jeg var alt for ung og at andre gynekologer ville unngått å engang ta biopsien. Fikk svar etter en uke at den viste alvorlig celleforandring. Dro tilbake til gyn som bare med spekel og normalt innkikk kunne si at hen fysisk så skaden på livmorhalsen min. På sykehuset for koniseringen sa kirurgen at det er bra vi fant det ut nå for hen hadde aldri sett så mye celleforandring på noen på min alder... Skjønner at kirurg ikke ville skremme meg og ble litt satt ut selv, og hen var veldig profesjonell og flink! Men det satte meg jo litt ut likevel.. Sant skal sies at jeg har vært seksuell i 10 år allerede (hatt 3 kjærester fra jeg var 13, men uten pause - aldri vært ordentlig singel med andre ord, og er nå samboer på femte året❤️). Har heller ikke gått på prevansjon på nesten 4 år uten å bli gravid, som også er grunn til at jeg tok kontakt med gyn i tillegg til plagene mine som bare har blitt verre fra jeg var ca 18 til nå. Prøvde ikke aktivt å bli gravid, men gikk av prevansjon etter nesten 2 år med kjæresten/samboer bare for å prøve lykken. Blir jeg gravid så er det fint og blir jeg ikke så er det ikke krise å vente noen år heller liksom Mamma slet med det samme som meg og måtte få sydd inn noe i livmorhalsen (cler..noe) i svangerskapet sitt med meg. Hun var sengeliggende mesteparten av svangerskapet pga svak livmor(?) ellernoe. Personlig vil jeg helst unngå det.. I tillegg har både mamma, mormor OG tanta mi hatt livmor og/eller livmorhalskreft (+ brystkreft).. Hva er deres erfaringer med celleforandringer osv? Anonymkode: b9088...42d
Skyblue7 Skrevet 27. juli 2019 #2 Skrevet 27. juli 2019 Hei! Jeg har opplevd nesten det samme som deg! Jeg fikk også påvist CIN3 og ble konisert i fjor. Vet om flere som har blitt konisert og født barn etterpå, riktignok med risiko for for tidlig fødsel etter konisering. Hos meg sa de at etter konisering var det tilnærmet umulig/svært sjelden at det utviklet seg til kreft. Jeg droppet oppfølgingstimen fordi gynekologen sa det. Har opplevd ett overgrep som gjør at jeg hater berøring, og må dopes ned for at de skal kunne undersøke meg. Mulig jeg bestiller ny time og resept på Sobril allerede i morgen.. du er den første jeg har hørt om som har blitt konisert 2 ganger!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #3 Skrevet 27. juli 2019 Jeg vil bare sende dere begge en klem❤️ Anonymkode: daed6...495
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #4 Skrevet 27. juli 2019 Det hender at man må konisere om igjen. Ei venninne av meg måtte det nå nylig, men så ble det bra. Anonymkode: 33507...322
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #5 Skrevet 28. juli 2019 Jeg fikk også påvist CIN3 som i ung alder (25 år). Gjennomførte en konisering og skal på 6 månders kontroll nå i august. Jeg hadde ingenting symptomer, men tro til en rutinemessig celleprøve. Veldig ubehagelig beskjed å få selvfølgelig, men glad det ble oppdaget og at jeg fikk behandling. Så krysser fingrene for at jeg slipper enda en runde med konisering. Anonymkode: f7e0a...097
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå