Gå til innhold

Venezia og overturisme


Gjest Miranda12

Anbefalte innlegg

Gjest Miranda12

Lest og hørt at Venezia sliter med horder av turister, mange tar ikke hensyn, forsøpler etc.

 Noen som har vært i Venezia de siste årene? Er det fortsatt en vakker plass å besøke? Har lenge hatt lyst til å dra dit, men er redd for å bli skuffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venezia er ikke en stor by, så når det ligger flere cruiseskip med flere tusen passasjerer hver ved kai merkes det godt. Det er virkelig snakk om horder av mennesker og de er overalt. I tillegg kommer øvrige turister.  På de travleste dagene er det rett og slett plagsomt og lite trivelig synes jeg.

Byen er vakker og unik, ingen tvil om det, men for meg forsvinner magien når jeg nærmest går i kø ned andre turister uansett hvor jeg beveger meg.

Et tips jeg har fått av en bekjent som har studert i Venezia er at mandag er den beste dagen å besøke byen, da det normalt ikke ligger noen cruiseskip i havn på mandager. De har avreise mandag morgen og nye skip ankommer enten sent mandag kveld eller tirsdag morgen. Altså er det langt færre turister i byen den dagen enn resten av uka. 

Samme person anbefalte også bydelen Cannareggio, som ligger nord i byen, ved togstasjonen, da det er den minst turistifiserte bydelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miranda12
3 timer siden, Christiane_W skrev:

Venezia er ikke en stor by, så når det ligger flere cruiseskip med flere tusen passasjerer hver ved kai merkes det godt. Det er virkelig snakk om horder av mennesker og de er overalt. I tillegg kommer øvrige turister.  På de travleste dagene er det rett og slett plagsomt og lite trivelig synes jeg.

Byen er vakker og unik, ingen tvil om det, men for meg forsvinner magien når jeg nærmest går i kø ned andre turister uansett hvor jeg beveger meg.

Et tips jeg har fått av en bekjent som har studert i Venezia er at mandag er den beste dagen å besøke byen, da det normalt ikke ligger noen cruiseskip i havn på mandager. De har avreise mandag morgen og nye skip ankommer enten sent mandag kveld eller tirsdag morgen. Altså er det langt færre turister i byen den dagen enn resten av uka. 

Samme person anbefalte også bydelen Cannareggio, som ligger nord i byen, ved togstasjonen, da det er den minst turistifiserte bydelen. 

Tusen takk for utfyllende svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har laget en haug svært restriktive lover for turister i Venezia nå. Blant annet har turister ikke lov å sykle i Vebezia (kun fastboende har lov til det), det er ikke lov å sitte på bakken og spise, det er ikke lov å sitte på trappen på kjente monumenter. Overtredelse straffes med bøter og bortvisning fra Venezia. 

Italia har så mye annet fint enn Venezia, så ville i hvert fall dratt et annet sted. 

Anonymkode: 66ca7...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De har laget en haug svært restriktive lover for turister i Venezia nå. Blant annet har turister ikke lov å sykle i Vebezia (kun fastboende har lov til det), det er ikke lov å sitte på bakken og spise, det er ikke lov å sitte på trappen på kjente monumenter. Overtredelse straffes med bøter og bortvisning fra Venezia. 

Italia har så mye annet fint enn Venezia, så ville i hvert fall dratt et annet sted. 

Anonymkode: 66ca7...a3d

Jeg synes det er bra at de har innført regler for hvordan turister kan oppføre seg og at de faktisk håndheves. Mange oppfører seg nemlig helt forferdelig og det blir jo uutholdelig for de fastboende når turistene tar overhånd og tar seg til rette.

Vi ser jo allerede resultater av overturisme enkelte steder i Norge, bl.a. klager beboere i gamlebyen i Stavanger over frekke turister som tar seg til rette. Folk opplever at turister går inn i husene deres eller setter seg til i hagene deres, og må sette lås på hageporten og sørge for å holde ytterdøra låst til enhver tid. Jeg skjønner godt at de opplever det som belastende.

Jeg var selv i Roma for noen uker siden og blir ganske sjokkert over hvordan turisthorder holder på. Bl.a. var det ille ved Trevi-fontenen. Søppelet følt og fire politifolk holdt vakt og måtte stadig be folk la vær å balansere på kanten eller tråkke på steder det ikke var lov. Og så fort en person hoppet ned eller flyttet seg tok en ny over og historien gjentok seg. Folk virker rett og slett respektløse.

Besøk gjerne Venezia, men ikke midt i den travleste turistsesongen. Dra heller i april eller litt utpå høsten. Da er været fortsatt bra, men det er ikke like overfylt av turister som det er i sommermånedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...