Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har amming og pumping den samme effekten når det kommer til vektnedgang? 

Anonymkode: efbd8...9ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Har amming og pumping den samme effekten når det kommer til vektnedgang? 

Hvilken effekt tenker du på? Kjerringrådene om at man går bed?

Anonymkode: 87240...355

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken effekt tenker du på? Kjerringrådene om at man går bed?

Kjerringråd? Man forbrenner ca. 500 kalorier ekstra i døgnet hvis man fullammer/pumper. Jeg spiste som en hest, og ble tynn som ei flis innen få måneder.

Det krever masse energi å lage melk. Spiller ingen rolle om du pumper melka ut eller lar baby die. 

Anonymkode: 12e61...2e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å igangsette melkeproduksjon med bare pumping, du må dobbeltpumpe hver 3 time de første månedene og der er utrolig slitsomt, så du må først ta baby når den våkner for å så pumpe etterpå og det går mye tid til det og ikke så mye søvn. Jeg fullpumpet i over 1 år og hvis man har mulighet til å amme hadde jeg klart gjort det.

Men så til det du spør om, jeg hadde overproduksjon på nesten dobbelt så mye som babyen spiste de første 3 månedene altså 1.5 liter vs 750 ml som er det gjennomsnittlige mengden et fullammet barn får i seg. Så jeg forbrant dobbelt så mye kcal som jeg ville ved å amme.  

Anonymkode: 61770...91e

AnonymBruker
Skrevet

Du forbrenner 68 kcal per 100 ml morsmelk, så hvis man pumper 1l så forbrenner man 680 kcal + ca 20% ekstra på det kroppen bruker på å lage melka. Så per dag forbrenner du ca 800 kcal ved å produsere 1 liter melk.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt vanskelig å igangsette melkeproduksjon med bare pumping, du må dobbeltpumpe hver 3 time de første månedene og der er utrolig slitsomt, så du må først ta baby når den våkner for å så pumpe etterpå og det går mye tid til det og ikke så mye søvn. Jeg fullpumpet i over 1 år og hvis man har mulighet til å amme hadde jeg klart gjort det.

Men så til det du spør om, jeg hadde overproduksjon på nesten dobbelt så mye som babyen spiste de første 3 månedene altså 1.5 liter vs 750 ml som er det gjennomsnittlige mengden et fullammet barn får i seg. Så jeg forbrant dobbelt så mye kcal som jeg ville ved å amme.  

Lurte på effekten, har et barn fra før. Hun veide 2590, så var rett på pumping på sykehuset for og slippe nyfødintensiven. Så har erfaring med det, håper på amming denne gangen men med tanke på forrige gang så vet jeg jo at det ikke er sikkert om det går. 

Grunnen igjen til at jeg lurer er fordi jeg gikk veldig ned forrige svangerskap så la ikke merke til tiden etter, denne gangen derimot går jeg opp, og lurer på da om jeg er sikra uansett om jeg pumper eller ammer, da jeg vet man ikke har garanti på og få til amming 😊

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og pumping må ikke være like tungt for alle, jeg ble en snakkes på sykehuset fordi jeg hadde så mye melk.  Brukte en håndpumpe, så holdt jeg den inne i rundt 30sek mens det bare spruta melk i flaska 😅hadde alltid nok melk liggende og pumpa bare når jeg fikk spreng 😅 som ble rundt hver 8time. Det du beskriver var bare de første dagene. Så om det blir like mye igjen kommer jeg definitivt til og pumpe ved siden av og gi til sykehuset 🥰

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kjerringråd? Man forbrenner ca. 500 kalorier ekstra i døgnet hvis man fullammer/pumper. Jeg spiste som en hest, og ble tynn som ei flis innen få måneder.

Det krever masse energi å lage melk. Spiller ingen rolle om du pumper melka ut eller lar baby die. 

Anonymkode: 12e61...2e1

Mange går ned, men ganske mange av oss går ikke ned før vi slutter å amme. Kroppene våre holder på ekstrafettet frem til det ikke er behov. Jeg gikk ned mye rett etter ammeslutt med begge.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er veldig induviduelt. Jeg fullpumpet i starten, og endte med overprpduksjon selv om jeg pumpet vesentlig sjeldnere enn det. Dobbelpumpet 5-6 ganger pr døgn pg allerede etter 10 dager produserte jeg rundt  1L i døgner.

Men fryktelig slitsomt er det, så anbefaler amming jeg også, dersom man får det til.

Anonymkode: e955a...da5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullpumpet med en kraftig, dobbel sykehuspumpe i 7 måneder og var nede under startvekt etter 2-3 mnd. Så man forbrenner definitivt også mye av å pumpe. Fikk ca 1 liter melk hver dag 

Anonymkode: c4326...467

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forbrenner 68 kcal per 100 ml morsmelk, så hvis man pumper 1l så forbrenner man 680 kcal + ca 20% ekstra på det kroppen bruker på å lage melka. Så per dag forbrenner du ca 800 kcal ved å produsere 1 liter melk.

Stemmer dette? Har du kilder? Hadde vært veldig deilig, for jeg er sulten som en ulv og føler jeg spiser hele tiden! 

Anonymkode: 5744e...466

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...