Gå til innhold

Hjelp. Utenbordsmotoren lider av neglect


Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Skulle bånde med far i dag, og fant ut at båtmotoren lider av neglect. Det står i brukermanualen at den skal smøres opp på diverse steder, batteriet tas inn og selvsagt at motoren tømmes for olje før den hensettes for vinteren. Ingenting av dette har blitt gjort. Den har blitt satt fuktig med slanger koblet, batteri til irring og halvfull bensintank. Selvfølgelig starter ikke motoren. Jeg ville tatt vare på utstyret, hvis det var mitt, og jeg er litt sur for denne nonchalansen. Nå mener datteren vi bør hjelpe fordi "Bestefar trenger hjelp. Han er gammel". Hvor begynner jeg? Nå starter jeg med batteriet. Skal få målt funksjonaliteten på batteriet i morgen, på en bensinstasjon eller annet kurant verksted. Når jeg skal montere batteriet; Er det ett fett hvilken av motorens kabler jeg monterer på, eller kan jeg lage krøll hvis jeg monterer feil på pluss og minus siden (polene). ? Dette lurer jeg på. Jeg har funnet en brukermanual som ser ut som den kan fungere:

http://www.motooff.ru/assets/files/doc/Yamaha/30DMH_6K9_28197_Z8_C2.PDF

Lurer på om disse batteriene har egne brukermanualer, og om dette evt kan være til hjelp. Jeg har ikke lyst til å gjøre noe feil når jeg skal koble batteriet på denne motoren.

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir krøll hvis du monterer polene feil.(Du vil skape gnister, og muligens også skade batteriet)

Plusspolen skal av sist,  og først på.  Den kabelen har stort sett alltid vært rød på de jeg har vært borti, men det er ikke sikkert at det alltid er slik.

Minuspoken skal først av, og sist på.

Anonymkode: c0437...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir krøll hvis du monterer polene feil.(Du vil skape gnister, og muligens også skade batteriet)

Plusspolen skal av sist,  og først på.  Den kabelen har stort sett alltid vært rød på de jeg har vært borti, men det er ikke sikkert at det alltid er slik.

Minuspoken skal først av, og sist på.

Anonymkode: c0437...972

Dette er problemet. Begge kablene er sorte. Jeg vurderer å bytte den ene kabelen til rød, for å gjøre denne dysfunksjonelle motoren sikrere. Jeg hekter gjerne av hele dritten og demonterer den bit for bit, dersom dette skal til. Jeg har tid. Problemet er at jeg ikke vet hva som er ment for pluss og minus. Hvordan kan jeg finne ut dette?

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt av kablene? 

Hvis ikke ser du på batteriet hvilken kabel som står hvor, og merker dem.

Hvis du har tatt av kablene allerede må du bare prøve deg frem.

Sett den ene kabelen forsiktig(Og raskt) mot pulssonen, og se om det kommer gnister.  Gjør det det er det minuskabelen du har i hånda.   

Anonymkode: c0437...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pulssonen,  plusspolen...

Anonymkode: c0437...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du tatt av kablene? 

Hvis ikke ser du på batteriet hvilken kabel som står hvor, og merker dem.

Hvis du har tatt av kablene allerede må du bare prøve deg frem.

Sett den ene kabelen forsiktig(Og raskt) mot pulssonen, og se om det kommer gnister.  Gjør det det er det minuskabelen du har i hånda.   

Anonymkode: c0437...972

Helt topp. Skal gjøre. Batteriet er av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...