Gå til innhold

Kondolerer


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hvor godt du kjenner den du sender blomster til - men jeg har bl.a. fått :

"Jeg/vi føler med deg",

"Vår/min dypeste medfølelse",

"Vi er med deg i sorgen"

og også det helt enkle "kondolerer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer alt an på hvem det er du sender til.

Er det nære venner eller familie som du kjenner godt, kan du skrive en personlig tekst som f.eks.: "Vi føler med dere (i sorgen)", "Varme tanker fra oss", "Vi tenker på dere", e.l.

Hvis det derimot er noen du ikke kjenner så godt, går det an å skrive "kondolerer" eller "vår dypeste medfølelse" eller noe mer formelt.

Rent personlig liker jeg ikke ordet "kondolerer", og jeg vet om mange andre som sier det samme. Så jeg velger som regel noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue

Jeg er enig med væren, bruker/liker heller ikke ordet kondolerer, men bruker for eks :

vår dypeste medfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke ordet kondolerer tidligere - men har på en måte "vent" meg til det. Det er vel sikkert fordi det er et fremmed ord for de fleste av oss - i og med at døden på mange måter er tabubelagt.

Men etterhvert har jeg blitt mer "venn" med ordet - og det kan i enkelte sammenhenger være er et "godt" ord - da mange av oss har vanskelig for å si "det rette" i vanskelige situasjoner - og det er jo dekkende - uten at man behøver å utdype noe mer

(Vi bruker jo gratulerer .. og dette er motsatsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondolerer var for meg noe de sa når de ikke egentlig brød seg om at datteren min var død... rett og slett fordi det blir for standarisert for min del,i mangel av å si noe man føler bruker man det ordet liksom..

Da synes jeg "tenker på dere" o.l er bedre fraser!

Forøvrig opplevde jeg aldri at noe folk sa ble feil,så lenge de sa det med hjertet.. Når de derimot strevet for hardt med å være korrekte,DA ble det feil da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melk
Kondolerer var for meg noe de sa når de ikke egentlig brød seg om at datteren min var død... rett og slett fordi det blir for standarisert for min del,i mangel av å si noe man føler bruker man det ordet liksom..

Synd at du velger å tenke slik om folk som kanskej har en helt annen oppfatning av ordet enn deg. Hadde de ikke brydd seg ville de ikke sagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du velger å tenke slik om folk som kanskej har en helt annen oppfatning av ordet enn deg. Hadde de ikke brydd seg ville de ikke sagt noe.

Fullstendig enig med Melk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...