Gå til innhold

Er narkokontroll i sikkerhetskontrollen på flyplasser tilfeldig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter å ha vært ute å flydd med familien i ferien ( har ikle flydd på 4 år) så lurer jeg litt.... På vei til ble mannen stoppet og de tok narkotest av han ( sånn som de stryker på klærne og huden), genseren til barnet vårt ble også sjekket. På vei tilbake måtte han også i narkotest, samt at min håndbagasje ble sjekket. Ingen fra de andre familiene vi reiste med ble sjekket. Jeg tviler på at det var tilfeldig? Selv har vi aldri rørt narkotika noen gang. Men synes vare det var litt merkelig. Så noe må de vel se etter? Hvilke kriterier har de for å sjekke tilfeldige personer?

Anonymkode: 8ad88...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen sa til meg at det ikke er narko de ser etter, men sprengstoff.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har tilgang til strasak, elys, og diverse andre registre.

Anonymkode: c9bbb...825

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har tilgang til strasak, elys, og diverse andre registre.

Hva er det? Aldri hørt om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så veldig tilfeldig.  Tollvesenet vet hvilke ruter som er mest brukt i forbindelse med narkotika.  Amsterdam f. eks.  I tillegg så bruker de hunder som sniffer seg gjennom køen og hvis de markerer, da blir du grundig sjekket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det? Aldri hørt om....

Det er registre over kriminelle handlinger som folk har begått eller vært involverte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå tenker jeg på der hvor man går igjennom sikkerhetskontrollen. Ikke at man blir tatt med inn i eget avlukke el.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkerhetskontrollen ser etter ting som kan true sikkerheten, Tollvesenet ser etter ting det er ulovlig å ta med inn i landet.

Anonymkode: 72605...ae5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontrollen hvor de stryker på klær/hender er for å se etter sprengstoff. 

Til dels er slike kontroller tilfeldig, dvs maskinen plukker ut helt tilfeldige personer som kontrolleres. 

Håndbagasje som sjekkes er vanligvis fordi kontrollørene har sett noe på screeningen som dem vil se nærmere på. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjedde med meg og ene sønnen min på vei til Spania i sommer, mens andre sønnen min og mannen min ikke ble testet. Tror det er tilfeldig.

Anonymkode: 90827...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skjedde med meg og ene sønnen min på vei til Spania i sommer, mens andre sønnen min og mannen min ikke ble testet. Tror det er tilfeldig.

De strøk en lapp over hendene og linningen på buksa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker jeg på der hvor man går igjennom sikkerhetskontrollen. Ikke at man blir tatt med inn i eget avlukke el.

Det er ikke narko, det er sprengstoff de ser etter. 

Sikkerhetskontrollen er ren kontroll av våpen og skadelige enheter for flytrafikk. 

Tollerene kan gå etter narko, men det er kun på vei inn til Norge. Politiet er der i hovedsak for crowdkontroll. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er i sikkerhetskontrollen og ikke i tollen, så er det mye mer tilfeldig ja. Og de har selvfølgelig ikke tilgang til folks rulleblad i sikkerhetskontrollen. De ser dessuten ikke etter narkotika, men sprengstoff, våpen og ting som kan brukes som våpen. 

Anonymkode: 29376...e5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Annonse

On 7/23/2019 at 4:02 AM, Pillarguri said:

Tror ikke det er så veldig tilfeldig.  Tollvesenet vet hvilke ruter som er mest brukt i forbindelse med narkotika.  Amsterdam f. eks.  I tillegg så bruker de hunder som sniffer seg gjennom køen og hvis de markerer, da blir du grundig sjekket.

Hvorfor ble jeg stoppet da?

Anonymkode: deca4...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og reiste med min datter. Hun ble testet tre ganger i løpet av vår tur, som involverte flere flygninger, og jeg ble ikke testet i det hele tatt. Jeg regnet med at det handlet om alder? Jeg tror ikke det er tilfeldig. 

Anonymkode: 1562f...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ble jeg stoppet da?

Anonymkode: deca4...55b

Det er nok tilfeldig og jeg tviler på at mannen til TS ble stoppet p.g.a misstanke om narkotika, hvis tollerne har misstanke om at en person smugler narkotika så blir det ofte full undersøkelse av bagasje, swab og stripping.

Når de kjenner på utsiden av kroppen og klærne er det ofte helt tilfeldig kontroll.

Anonymkode: ca79e...1a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var ute og reiste med min datter. Hun ble testet tre ganger i løpet av vår tur, som involverte flere flygninger, og jeg ble ikke testet i det hele tatt. Jeg regnet med at det handlet om alder? Jeg tror ikke det er tilfeldig. 

Anonymkode: 1562f...048

Synes jeg blir ofte stoppet i sprengstoff-test. Blond kvinne, midt i livet, first-track, pent kledd (hyppige jobbreiser). Om de målbevist går etter meg skulle jeg gjerne visst hva som ser så skummelt ut 😂

Anonymkode: 547a6...869

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye tilfeldigheter og så handler det om flystrekningene der hvor det smugles mye våpen, sprängstoff, piller og narkotika.

I tillegg blir man plukket ut på grunn av utseendet sitt fikk jeg fortalt av en toller jeg kjenner.

Jeg bodde i København en periode da jeg var i slutten av 20-årene, og reiste mye frem og tilbake mellom København og Bergen med ryggsekk. Jeg ble stoppet hver bidige gang, sjekket for narkotika og en gang ble jeg tatt med inn på ett rom og måtte kle av meg og spre rumpeballene.

Jeg har også ring i nesen og en del piercing i ørene, og da tror tollere automatisk at man både er dophue og kriminell🙄

Anonymkode: 15329...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye tilfeldigheter og så handler det om flystrekningene der hvor det smugles mye våpen, sprängstoff, piller og narkotika.

I tillegg blir man plukket ut på grunn av utseendet sitt fikk jeg fortalt av en toller jeg kjenner.

Jeg bodde i København en periode da jeg var i slutten av 20-årene, og reiste mye frem og tilbake mellom København og Bergen med ryggsekk. Jeg ble stoppet hver bidige gang, sjekket for narkotika og en gang ble jeg tatt med inn på ett rom og måtte kle av meg og spre rumpeballene.

Jeg har også ring i nesen og en del piercing i ørene, og da tror tollere automatisk at man både er dophue og kriminell🙄

Anonymkode: 15329...c3c

Tollen er noe annet enn sikkerhetskontrollen :)

Testen det spørres om i HI i sikkerhetskontrollen er for sprengstoff. Kontroll av bagasje med mer er i toll ved ankomst, og der er nok sannheten at de ser an folk i stor grad. 

Anonymkode: 547a6...869

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så er det med tapen på henda og buksa sprengstoffsøk i sikkerhetskontrollen. Den er i stor grad tilfeldig. I tollen ser de an personen. Jeg hadde skinhead rundt år 2000 og ble stoppet hver gang. Grodde ut håret så jeg så ut som en BI student og har aldri blitt stoppet siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...