AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #21 Skrevet 23. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, men om den som overtar faktisk også overtar drifta så gjelder vel ikke dette? Anonymkode: b1c7a...276 Det er riktig. Jeg uttrykte meg ganske så feil. Man må ikke bokstavelig talt flytte og aldri mer se seg tilbake for at gaven skal være gyldig, men man må trekke seg tilbake og ikke lenger ha hovedansvaret for driften. Anonymkode: 6f736...5dc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #22 Skrevet 23. juli 2019 Min yngre bror har overtatt gården og har foreløpig ikke betalt noe for den. Jeg har viket prioritet i odelsrekkefølgen for meg og mine barn. Var ikke klar over at jeg ikke skulle sitte igjen med noe, men jeg har bedre økonomi enn min bror, så jeg unner han gården. Anonymkode: ce7bc...028
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #23 Skrevet 23. juli 2019 Bønder er viktige så jeg er for å ta vare på disse som ønsker å overta. Derfor synes jeg ikke noe om de som er interessert i pengene enn å drive videre når det er andre i familien som ønsker dette. Hver dag jeg kjører forbi familiegården priser jeg meg lykkelig for at min samboer ikke ønsket å overta.. For en jobb! Dag ut, dag inn. Ting med affeksjonsverdi er ofte ikke ting som trengs for å drive en gård så dette bør være enkelt å dele, men penger har aldri vært i tankene da hans søster overtok. Om en har lyst å drive noe smått innen gård, sauer osv og da vil bruke arv så synes jeg det er innafor, men kun for å få cash.... Nei, bønder er viktige! Og jeg unner dem å ikke møte på griske søsken hvis en ønsker å overta. Anonymkode: 5d0ea...d58 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #24 Skrevet 23. juli 2019 Du blander odel og arv. Arv skal deles på søsken, ikke odel. I min familie overtok min onkel gården etter Bestefar. Så døde han et ar år etterpå. Da var det enka som satt på odelen. Hun var jo en relativt ung enke som satt på en gård, så faren var jo der at hun kunne gifte seg "ut av slekta". Så En annen Onkel tok da over, og måtte løse ut gården til sin brors enke. Min far og 2 andre søsken fikk ingenting av dette. Når Besteforeldrene så døde, var odelen oppgjort og det var snakk om vanlig arv ble alt delt likt mellom alle søsken. Anonymkode: 72711...897 1
mmd Skrevet 23. juli 2019 #25 Skrevet 23. juli 2019 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan i utganspunkte gjøre som man vil med sine egne eiendeler. Gi dem vekk til kun ett av barna, brenne dem eller donere dem til en nigeriansk prins. Likevel kan du undersøke om det er snakk om en dødsdisposisjon. Da kan saken fort bli mer komplisert. Skal gården gis bort på lovlig vis, må gårdeieren flytte, og ikke ha noe mer med eiendommen å gjøre. Anonymkode: 6f736...5dcsl Slettet Endret 23. juli 2019 av mmd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå