AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #1 Skrevet 23. juli 2019 Min samboer er barn nr 2 og har altså ikke odelsrett i utgangspunktet. I loven står det jo at hvis man skal overta gård på odel må man betale ut sine søsken. Men hvis eieren gir bort gården vederlagsfritt til odelshaver før sin bortgang, så får ikke søsknene noe? Gården er jo absolutt alt foreldrene har av verdi, all deres ekstra inntekt har gått dit. Er det virkelig sånn at ett barn kan få verdier for flerfoldige millioner og de andre søsknene ikke får en krone? Anonymkode: b1c7a...276
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #2 Skrevet 23. juli 2019 Ja. Pappa fikk ikke ei krone hjemmefra. Anonymkode: 5bc47...9de 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #3 Skrevet 23. juli 2019 Jepp. Eier kan jo gjøre hva h*n vil så lenge h*n lever. Mange tilfeller ute å går hvor en forelder bevisst har gitt ett av søknene mye penger mens h*n lever, som gjør at de andre ikke får noe særlig når h*n dør. Urettferdig? Ja Anonymkode: 798aa...658 2
KapteinJ Skrevet 23. juli 2019 #4 Skrevet 23. juli 2019 Ja dette er selvsagt lovlig, og det kan sikkert være med god grunn også. Kanskje har odelshaver ikke råd til å ta over gården om han må betale, da gir det mening å gi over gården mens man er i live så vedkommende garantert kan ta over. Hele poenget med privat eiendom er jo at man kan gjøre med den som man vil. 12
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #5 Skrevet 23. juli 2019 Syns mannen din at det er dumt at han ikke får mulighet til å drive denne gården? Anonymkode: 5d0ea...d58 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #6 Skrevet 23. juli 2019 Man kan i utganspunkte gjøre som man vil med sine egne eiendeler. Gi dem vekk til kun ett av barna, brenne dem eller donere dem til en nigeriansk prins. Likevel kan du undersøke om det er snakk om en dødsdisposisjon. Da kan saken fort bli mer komplisert. Skal gården gis bort på lovlig vis, må gårdeieren flytte, og ikke ha noe mer med eiendommen å gjøre. Anonymkode: 6f736...5dc 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #7 Skrevet 23. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man kan i utganspunkte gjøre som man vil med sine egne eiendeler. Gi dem vekk til kun ett av barna, brenne dem eller donere dem til en nigeriansk prins. Likevel kan du undersøke om det er snakk om en dødsdisposisjon. Da kan saken fort bli mer komplisert. Skal gården gis bort på lovlig vis, må gårdeieren flytte, og ikke ha noe mer med eiendommen å gjøre. Anonymkode: 6f736...5dc Jeg tror ikke dette gjelder for en gård med odel. Det er et eget lovverk rundt dette, og lovene er annerledes enn for vanlige huseiere, for eksempel. Tanken bak odelsretten er nettopp at gårder ikke skal bli splittet opp i forbindelse med arveoppgjør. Hvorvidt det faktisk bør være sånn i våre dager, når bønder uansett ofte har et yrke i tillegg til å være bonde, kan kanskje diskuteres. Anonymkode: 570fd...ca4 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #8 Skrevet 23. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns mannen din at det er dumt at han ikke får mulighet til å drive denne gården? Anonymkode: 5d0ea...d58 Nei ikke egentlig, det har aldri vært snakk om noe annet enn at storebroren skal overta - så han har vel visst hele livet at han ikke skulle drive den. Tror ikke det ergrer han. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal gården gis bort på lovlig vis, må gårdeieren flytte, og ikke ha noe mer med eiendommen å gjøre. Anonymkode: 6f736...5dc Det stemmer vel ikke med store odelsgårder..? Er mange bolighus og helt normalt her vi bor at flere generasjoner bor på gården. Aldri hørt om dette du sier her. Anonymkode: b1c7a...276 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #9 Skrevet 23. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke dette gjelder for en gård med odel. Det er et eget lovverk rundt dette, og lovene er annerledes enn for vanlige huseiere, for eksempel. Tanken bak odelsretten er nettopp at gårder ikke skal bli splittet opp i forbindelse med arveoppgjør. Hvorvidt det faktisk bør være sånn i våre dager, når bønder uansett ofte har et yrke i tillegg til å være bonde, kan kanskje diskuteres. Anonymkode: 570fd...ca4 Her er en dom som kan være av interesse, både for TS og for andre. Her blir det lagt vekt på at gaven fikk realitet mens giveren var i live, overdragelsen av odelsgården til yngste sønn ble sett på som en livsdisposisjon, og var derfor gyldig. https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/-norges-hoyesterett/avgjorelser/avgjorelser-2017/avdeling---sivile-saker/grensen-mellom-livs--og-dodsdisposisjon/ Anonymkode: 6f736...5dc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #10 Skrevet 23. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke egentlig, det har aldri vært snakk om noe annet enn at storebroren skal overta - så han har vel visst hele livet at han ikke skulle drive den. Tror ikke det ergrer han. Det stemmer vel ikke med store odelsgårder..? Er mange bolighus og helt normalt her vi bor at flere generasjoner bor på gården. Aldri hørt om dette du sier her. Anonymkode: b1c7a...276 Både og. Det jeg vil frem til, er at gaven må realiseres mens giveren er i live. Grensen mellom livs-og dødsdisposisjon er ofte ganske ullen. Man kan ikke behandle eiendommen som sin egen frem til man dør, og bare ha mottakeren som eier på papiret. Anonymkode: 6f736...5dc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #11 Skrevet 23. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Her er en dom som kan være av interesse, både for TS og for andre. Her blir det lagt vekt på at gaven fikk realitet mens giveren var i live, overdragelsen av odelsgården til yngste sønn ble sett på som en livsdisposisjon, og var derfor gyldig. https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/-norges-hoyesterett/avgjorelser/avgjorelser-2017/avdeling---sivile-saker/grensen-mellom-livs--og-dodsdisposisjon/ Anonymkode: 6f736...5dc Dette er en annen situasjon enn den TS beskriver. I saken du lenker til, er den som overtar gården IKKE den som har odelsretten. Anonymkode: 570fd...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #12 Skrevet 23. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns mannen din at det er dumt at han ikke får mulighet til å drive denne gården? Anonymkode: 5d0ea...d58 Kanskje mannen syns det er veldig trist å ikke få noe arv i det hele tatt? Det er jo mer enn bare penger som gis bort. Det er minner og ting med affeksjonsverdi. Anonymkode: e7a3c...c0a 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #13 Skrevet 23. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en annen situasjon enn den TS beskriver. I saken du lenker til, er den som overtar gården IKKE den som har odelsretten. Anonymkode: 570fd...ca4 Jeg linker til denne saken fordi jeg vil belyse forskjellen mellom livsdisposisjon og dødsdisposisjon. Hvordan overdragelsen har skjedd i TS situasjon vet jeg ikke. men i tilfelle det kan tenkes at det er snakk om en dødsdisposisjon, kan det være interessant å lese dommer som omhandler dette. Anonymkode: 6f736...5dc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #14 Skrevet 23. juli 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer vel ikke med store odelsgårder..? Er mange bolighus og helt normalt her vi bor at flere generasjoner bor på gården. Aldri hørt om dette du sier her. Anonymkode: b1c7a...276 En ting er vel om gården overtas på odel, en annen om gården gis bort - i prinsippet kan gården gis bort til hvem som helst. Anonymkode: 6bebf...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #15 Skrevet 23. juli 2019 Jeg fikk hele 16 000 kr da broren min overtok familiegården. 😂 Anonymkode: 0c583...ec1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #16 Skrevet 23. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis eieren gir bort gården vederlagsfritt til odelshaver før sin bortgang, så får ikke søsknene noe? Gården er jo absolutt alt foreldrene har av verdi, all deres ekstra inntekt har gått dit. Er det virkelig sånn at ett barn kan få verdier for flerfoldige millioner og de andre søsknene ikke får en krone? Det er dette som er det frustrerende med odelsloven, og det gjør arveoppgjør på bondelandet mye mer komplisert. På vanlige privathus, og privat eiendom, er det vanlig å si at man "ikke kan gi bort hus med folk inni", men det stemmer ikke med rettspraksis på odelsgårder. Her kan gårdseier skylde på skrantende helse og behov for generasjonsskifte, og så lenge den som overtar er den med best odel er det i utgangspunktet svært begrenset hva man kan gjøre. Anonymkode: db47f...8b9
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #17 Skrevet 23. juli 2019 Min yngre bror har overtatt gården og har foreløpig ikke betalt noe for den. Jeg har viket prioritet i odelsrekkefølgen for meg og mine barn. Var ikke klar over at jeg ikke skulle sitte igjen med noe, men jeg har bedre økonomi enn min bror, så jeg unner han gården. Anonymkode: ce7bc...028 2
A-hunter Skrevet 23. juli 2019 #18 Skrevet 23. juli 2019 Nei. Gårdsbruk er næringseiendom og overskuddet ved overdragelse er i utgangspunktet skattbart (her kan det gis åsetesfradrag slik at skatt unngås). Skatteetaten vil selvsagt aldri se på at en skattbar eiendom overdras for null kroner. Slik saken er fremstilt er den langt fra ferdig... Om det av den grunn havner penger på andre i arverekken er en annen sak. Normalt deles det ikke arv ut før en eller begge ektefellene er døde.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #19 Skrevet 23. juli 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både og. Det jeg vil frem til, er at gaven må realiseres mens giveren er i live. Grensen mellom livs-og dødsdisposisjon er ofte ganske ullen. Man kan ikke behandle eiendommen som sin egen frem til man dør, og bare ha mottakeren som eier på papiret. Anonymkode: 6f736...5dc Nei, men om den som overtar faktisk også overtar drifta så gjelder vel ikke dette? 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er vel om gården overtas på odel, en annen om gården gis bort - i prinsippet kan gården gis bort til hvem som helst. Anonymkode: 6bebf...b5c Men gården kan ikke tas på odel før den evt. er solgt/gitt bort.. Så dette blir snakk om å bare overdra eiendom til ett barn. 3 minutter siden, A-hunter skrev: Nei. Gårdsbruk er næringseiendom og overskuddet ved overdragelse er i utgangspunktet skattbart (her kan det gis åsetesfradrag slik at skatt unngås). Skatteetaten vil selvsagt aldri se på at en skattbar eiendom overdras for null kroner. Slik saken er fremstilt er den langt fra ferdig... Om det av den grunn havner penger på andre i arverekken er en annen sak. Normalt deles det ikke arv ut før en eller begge ektefellene er døde. Det er ikke vanlig at gårdsbruk blir solgt til odelshaveren for enorme summer.. Det vanlige er enten gratis eller en symbolsk sum - aldri hørt at skatteetaten harbrydd seg om det? Det er noe helt annet med gård og odel enn vanlig eiendom. Er ikke vanlig at folk driver gård helt til de dør, bønder vil jo også pensjonere seg 😛 Ergo helt normalt at gårdsbruk blir overdratt/''skiftet'' før død.. Er derfor spørsmålet mitt oppstår.. Anonymkode: b1c7a...276
A-hunter Skrevet 23. juli 2019 #20 Skrevet 23. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig at gårdsbruk blir solgt til odelshaveren for enorme summer.. Det vanlige er enten gratis eller en symbolsk sum - aldri hørt at skatteetaten harbrydd seg om det? Det er noe helt annet med gård og odel enn vanlig eiendom. Er ikke vanlig at folk driver gård helt til de dør, bønder vil jo også pensjonere seg 😛 Ergo helt normalt at gårdsbruk blir overdratt/''skiftet'' før død.. Er derfor spørsmålet mitt oppstår.. Da får du begynne å følge mer med. Hvis du tror "gratis" og "symbolsk sum" er det vanlige datt du av lasset tidlig på 80-tallet. Begreper som odelstakst, arvetakst og slike varianter er ute. Nå er det markedsverdi, evt fratrukket åsetesfradrag (25%) som kan gis til odlinger, som gjelder. Skatteetaten gjennomskjærer alle varianter av andre løsninger. Dette for å ta vekk alle disse pengene som ble betalt "under bordet" i tidligere overdragelser (utenom odel) - svarte penger. Nå brukes de svarte pengene til å kjøpe løsøret i stedet, mens eiendommen går for dokumenterbar verdi. I praksis er dog ikke markedsverdi en fast og lett funnet verdi, selvsagt mikkes det litt, men i langt mindre skala enn tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå