Gå til innhold

Bør bokmål bli avskaffa?


Anonym27

Anbefalte innlegg

Eg er frykteleg lei av bokmål. Det er eit merkeleg samansurium av dansk og Oslo-dialekta, som eigentleg aldri burde ha eksistert. Heile språket er eit reint makkverk. Som til og med fjerna "ei" fordi det vart komplisert å skrive norsk. Landsmålet/nynorsk eller berre ekte norsk, er faktisk eit gjennomtenk skriftspråk, til forskjell frå bokmål/dansk/Oslo-dialekta. 

Endret av Anonym27
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym27 skrev:

Eg er frykteleg lei av bokmål. Det er eit merkeleg samansurium av dansk og Oslo-dialekt, som eigentleg aldri burde ha eksistert. Heile språket er eit reint makkverk. Som til og med fjerna "ei" fordi det vart komplisert å skrive norsk. Landsmålet/nynorsk eller berre ekte norsk, er faktisk eit gjennomtenk skriftspråk, til forskjell frå bokmål/dansk/Oslo-dialekta. 

Sikker på at du ikke forveksler bokmål og bergensdialekt nå? "Ei" levde i beste velgående i bokmål sist jeg sjekket. 

Anonymkode: bb9c3...4f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener, i motsetning til nynorsk så er bokmål et ordentlig språk, nynorsk er et bondsk konstruert tullespråk brukt av vestlendinger i fire fylker. 

Derimot bør alle rettigheter nynorsk har avskaffes fordi brukerne blir færre og færre for hvert år som går, det er latterlig at 90% av befolkningen skal tilpasse seg til de sære ønskene til den siste tidelen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nynorsk bare er slitsomt. Har vokst opp med det å føler egentlig at det er for spesielt interesserte. Er det noe som skulle vært avskaffet så er det nynorsk, men det dør ut snart uansett så man trenger bare å vente. 

Anonymkode: a4432...216

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du ikke forveksler bokmål og bergensdialekt nå? "Ei" levde i beste velgående i bokmål sist jeg sjekket. 

Anonymkode: bb9c3...4f1

Barna blir opplært kun i bruk av en og et. Det er vel "lov" å skrive ei, men de har i stpr graf gått bort fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns nynorsk bare er slitsomt. Har vokst opp med det å føler egentlig at det er for spesielt interesserte. Er det noe som skulle vært avskaffet så er det nynorsk, men det dør ut snart uansett så man trenger bare å vente. 

Anonymkode: a4432...216

Vi får sjå kva som skjer. Det er i alle fall synd om Oslo-dialekta i kombinasjon av dansk skal bli det einaste skrifsspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Luna Llena skrev:

Vi burde heller gå tilbake til norrønt språk...

Du kan godt prøve på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nynorsk-folket ikke skjønner er at hatet mot nynorsk skyldes skolen og karakteren i norsk. Hadde nynorsk blitt tatt ut av norsk og heller undervist i historietimen, hadde ingen hatet nynorsk. Og da hadde blitt mye letter for nynorskfolket å få støtte til sine mål blant bokmålfolket. Men som ting er nå skaper nynorsk bare flere og flere aktive motstandere.

Anonymkode: 3b22c...190

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nynorsk-folket ikke skjønner er at hatet mot nynorsk skyldes skolen og karakteren i norsk. Hadde nynorsk blitt tatt ut av norsk og heller undervist i historietimen, hadde ingen hatet nynorsk. Og da hadde blitt mye letter for nynorskfolket å få støtte til sine mål blant bokmålfolket. Men som ting er nå skaper nynorsk bare flere og flere aktive motstandere.

Anonymkode: 3b22c...190

Det er da ikkje vi spm gjer det. Vi kan godt fjerne sidemål. Men då må jo vi sleppe bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, KapteinJ skrev:

Du mener, i motsetning til nynorsk så er bokmål et ordentlig språk, nynorsk er et bondsk konstruert tullespråk brukt av vestlendinger i fire fylker. 

Derimot bør alle rettigheter nynorsk har avskaffes fordi brukerne blir færre og færre for hvert år som går, det er latterlig at 90% av befolkningen skal tilpasse seg til de sære ønskene til den siste tidelen. 

Bokmål er ikke noe bedre.

Historien om Bokmål
Etter at Norge i 1814 erklærte sin uavhengighet fra Danmark, var hovedspråket fortsatt dansk.  og det var ikke før i 1830-årene ønske om et eget skriftspråk kom sterkt frem. og knud Knudsen viste seg å være en viktig person, Knudsen ville fornorske det danske språket, han hadde 12 kortsiktige  pluss 3 langsiktige endringer. Etter 15 år med planlegging altså 1907 kom den første språkreformen, målet var å fornorske det danske skriftspråket, og Knudsens ideer var sentrale i reformen. etter rettskrivingsendringene i 1907 fikk bokmål, navnet riksmål. Men skriftspråket var langt ifra ferdig utvilket. I 1917 kom det igjen en nye rettskrivingsendring der mer og mer av Knudsens forslag ble innført. I 1929 fikk målformen byttet navn tilbake til bokmål. og utvilkingen i skriftspråket fortsatte. Mange var uenige i ideen om å lage Bokmål men tilras for masse uenighet ble Bokmål det ene av to offisielle norske skriftspråk. Idag er bokmål fortsatt sammen med nynorsk, Norges offisielle skriftspråk.
https://sites.google.com/site/1stbgruppe3/skriftspraaksituasjonen-i-norge

Anonymkode: 057a5...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, KapteinJ skrev:

Du mener, i motsetning til nynorsk så er bokmål et ordentlig språk, nynorsk er et bondsk konstruert tullespråk brukt av vestlendinger i fire fylker. 

Derimot bør alle rettigheter nynorsk har avskaffes fordi brukerne blir færre og færre for hvert år som går, det er latterlig at 90% av befolkningen skal tilpasse seg til de sære ønskene til den siste tidelen. 

Er det en målform som burde blitt avskaffet, er det nynorsk.

Er vokst opp i en nynorsk-kommune, men tok heldigvis til vett da jeg flyttet til byen.

Anonymkode: b6a71...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Islendisk er det egentlige språket vårt, noe vi burde ta tilbake. Avskaff bokmål og nynorsk.

Nei, det egentlige språket vårt var norrønt

Anonymkode: b6a71...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bokmål er best, ingen protest! Folk flest foretrekker det framfor nynorsk. Nynorsk kan være for spesielt interesserte slik som samisk.

Anonymkode: 95815...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hater bokmål, da er det bedre å reise vekk fra landet og ikke komme tilbake.. ;) 

Anonymkode: fb170...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi trenger heldigvis ikke vente så lenge, nynorsk dør snart ut og vi kan alle skrive et sivilisert skriftspråk. Enig i at vi kan undervise historien om nynorsk i historietimen som den norske stats dummeste idé for å holde noen bønder fornøyd.

Når vi er på saken skulle jeg forresten ønske vi snart kan avskaffe vestlandske dialekter, og generelt gjøre alle dialektene litt likere riksmålet. Hilsen en trønder som ikke kan fordra folk som snakker bredt dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, KapteinJ skrev:

Vi trenger heldigvis ikke vente så lenge, nynorsk dør snart ut og vi kan alle skrive et sivilisert skriftspråk. Enig i at vi kan undervise historien om nynorsk i historietimen som den norske stats dummeste idé for å holde noen bønder fornøyd.

Når vi er på saken skulle jeg forresten ønske vi snart kan avskaffe vestlandske dialekter, og generelt gjøre alle dialektene litt likere riksmålet. Hilsen en trønder som ikke kan fordra folk som snakker bredt dialekt.

Og så får vi lære om korleis alle personer som flytta til byene blei mobba til å skifte over til Oslo-dialekta/dansk. Du veit at majoriteten hadde dialekter som passa betre med nynorsk? Så vart dei mobba til å endre den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym27 skrev:

Det er da ikkje vi spm gjer det. Vi kan godt fjerne sidemål. Men då må jo vi sleppe bokmål.

Den er eg med på og da sender eg attende kvart einaste skjema som kjem på bokmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde enten ha beholdt dansk eller gått helt over til nynorsk, som jo er det som ligner mest på dialektene våre, i stedet for å konstruere en ny målform. Men når vi nå først har to målformer blir det for dumt å droppe undervisning i det så folk ikke lenger forstår en stor del av norsk litteratur. Hvis nynorsk er det største problemet elevene har, synes jeg ikke synd på dem.

Men det er fryktelig upraktisk å ha to skriftspråk, spesielt for utlendinger som skal lære seg norsk. Men samtidig gjør det dem kanskje litt bedre i stand til å forstå en del av dialektene.

Anonymkode: 52035...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...