Gå til innhold

16:8 diette vs 5:2. Erfaringer/tanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter å leser litt om faste og tenker det kunne vært aktuelt for meg å teste ut. 
Leser om 16:8 dietten som går ut på å faste i 16 timer og deretter ha ett spisevindu på 8 timer med normalt,sunt kosthold. 
Noen som har erfaringer eller tanker om dette? 

Jeg vurderer også 5:2 dietten. 
Tenker da å legge de to dagene med faste til dager jeg har fri fra jobb. Har en hektisk og fysisk krevende jobb som gjør at jeg tenker det er smart med mat disse dagene. 
Hjemme kan jeg da velge og ha litt rolige dager på fastedagene, med litt turer og normal aktivitet. 

Noen tanker og meninger? 
Hvilken av diettene hadde du valgt og hvorfor?

Anonymkode: 589bc...6cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg bruker 16:8. For meg fungerer det veldig fint. Det regulerer matlysten, blir mindre sulten på dagtid, jeg har "råd" til å unne meg godt i helgene siden jeg aldri spiser frokost og veldig lett hvis målet er å gå ned i vekt. Siden jeg kun spiser tre måltider. Da spiser jeg helt normalt til de tre måltidene framfor å tenke lavkalori for hvert måltid. 

For meg som har spiseforstyrrelse har det også bidratt til å roe symptomene da jeg over tid har sett at så lenge jeg følger dette så legger jeg ikke på meg hvis jeg plutselig en dag skeier ut og får i meg 3000 kcal. Jeg begynner ikke å kompensere ved å sulte meg for jeg stoler på livsstilen og at det regulerer seg selv. Man kan vel si det slik at hvis jeg ikke hadde skeiet såpass mye ut i helgene som jeg gjør så hadde jeg gått fint og greit ned i vekt, men nå har jeg BMI på 21 og skal ikke lenger ned. Så for min del gjelder det å ikke bli fristet til å bli undervektig igjen. 

Jeg tenker også mindre på mat enn jeg gjorde for mat er ikke like skummelt lenger. Har fått et mer avslappet forhold til det med mindre nei-mat og mindre panikk over å ha spist for mye en dag. 

Skal man gå ned i vekt kan man selvsagt ikke skeie ut slik jeg gjør, men når man da er ferdig med vektnedgangen så kan man med fordel fortsette med livsstilen bare at man øker mengden mat eller begynner å unne seg mer i helgene for eksempel. 

For min del er det en livsstil og ikke noen diett. 

Jeg hadde ikke trivdes med 5:2 diett. Da hadde det hele tiden blitt to kjipe dager i uka. Å ikke spise før 12 er ikke kjipt i det hele tatt så fort en er blitt vant til det. Fordøyelsen liker det også. :)

Endret av _Pixiedust_
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville ha brukt de to fastedagene i 5:2 på jobbdager - mange opplever å være mer skjerpa når de ikke spiser eller spiser lite uansett, så prøv deg fram. For min del går tida fortere på jobb og spising er ikke særlig sosialt uansett (mindre sosialt enn den tida man tilbringer med nære venner og familie). Det er godt å kunne spise normalt når man har fri, tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tester selv ut 5:2 nå og er utrolig imponert og satt ut over hvor utrolig mye bedre jeg føler meg! 
Føler meg generelt lettere,roligere og mer avbalansert, med økt fokus. 
Jeg hadde helt ærlig forventet det motsatte, da jeg er en typisk person som har sett på meg selv som en som trenger mat lite og ofte. Gjerne 7 ganger i døgnet. 
Har alltid fått høre at dette er så bra, men det er helt tydelig at det antagelig har hatt en negativ virkning på både fysisk og mental helse. 
Jeg har fort kunnet føle meg stresset, lite fokusert og med tidvis veldig svingende stemningsleie. 
Jeg har en jobb med mye ansvar og har brukt utrolig mye energi (tidvis) for å holde fokus og ro i arbeidshverdagen. 
Når jeg har kommet hjem har jeg fort både grått og vært irritabel, med mye behov for å være for meg selv. (ikke forenlig med familie) 
Jeg har tenkt at jeg har vært sliten og kanskje bare har trengt litt fri. 

Når jeg nå gikk inn i ferie for 1,5 uke siden så ønsket jeg å teste 5:2 dietten for å se hvordan kroppen responderte. I tillegg følger jeg en slags 16:8 de dagene jeg spiser, da det er det jeg fungerer best med. 
Så for meg blir det en slags "ja takk begge deler" til både 5:2 og 16:8. 
Jeg bestemte meg også for å kutte melk i ren format (altså i kaffe, innta som drikke osv) i tillegg til å kutte korn og kornprodukter i størst mulig grad (fordi jeg har blitt utrolig oppblåst av melk og korn) 

Etter jeg begynte med periodisk faste og to hele fastedager i uka (hvor jeg spiser maks 500 kcal) i tillegg til å begrense melk og korn så kjenner hverken jeg eller mannen igjen humøret mitt :P
Jeg er rolig, føler meg stabil og i balanse på innsiden, skjerpet fokus og med utrolig mye mer indre ro og glede enn tidligere. Det er nærmest vanskelig å forklare. 
Jeg stortrives og hadde aldri trodd at så enkle grep skulle ha så sykt stor betydning! 
Ikke har jeg hatt magesmerter eller oppblåsthet i denne perioden heller, noe som er overraskende og positivt i aller høyeste grad. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg skal kjøre en 5:2 en periode nå og har kjørt noe lignende 16:8 tidligere. Begge deler fungerer, men jeg tenker at det kanskje kan være vanskeligere for noen om man går på 5:2 og lar de 5 vanlige dagene skli ut ubevisst?

Går man på 16:8 må man på en måte være mer skjerpa hver dag, og det er lettere å holde inntaket stabilt over tid.

Jeg liker tanken på å kunne chille litt mer og ikke fokusere så himla mye på mat hele tiden, noe som også er grunnen til at jeg tester 5:2 litt nå. Trene styrke 5 dager i uka og spise mye god (men "sunn/ren" mat), deretter kjøre 2 PSMF-dager for å få nedgangen i fettmasse ukentlig.

:)

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, Sandum.PT skrev:

Jeg skal kjøre en 5:2 en periode nå og har kjørt noe lignende 16:8 tidligere. Begge deler fungerer, men jeg tenker at det kanskje kan være vanskeligere for noen om man går på 5:2 og lar de 5 vanlige dagene skli ut ubevisst?

Går man på 16:8 må man på en måte være mer skjerpa hver dag, og det er lettere å holde inntaket stabilt over tid.

Jeg liker tanken på å kunne chille litt mer og ikke fokusere så himla mye på mat hele tiden, noe som også er grunnen til at jeg tester 5:2 litt nå. Trene styrke 5 dager i uka og spise mye god (men "sunn/ren" mat), deretter kjøre 2 PSMF-dager for å få nedgangen i fettmasse ukentlig.

:)

Høres fornuftig ut. Det var en slik framgangsmåte jeg brukte på sist cut. Hvordan timer du fastedagene med trening, da? 

Skrevet
13 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Høres fornuftig ut. Det var en slik framgangsmåte jeg brukte på sist cut. Hvordan timer du fastedagene med trening, da? 

Faster lørdag og søndag, som uansett er problemdagene mine i forhold til dårlig mat og mye kalorier. Da slår jeg to fluer i én smekk: unngår dårlig mat, og havner i tillegg i et underskudd for uka. Det blir ikke ren faste, men PSMF-inspirert dag med ca. 160 gram proteiner og rundt 800 kcal alt i alt. Jobber med å få inn lengre turer med hunden i skogen på disse dagene også.

Mandag - fredag trener jeg styrke før jobb (onsdag er det hjemme etter jobb). Så tanken er at jeg i det minste vil beholde all muskelmassen min, eller kanskje øke litt i muskelmasse og styrke i løpet av de fem dagene jeg trener og spiser vanlig. Lettere å strukturere dagene som har en rutine også (trening, jobb, familietid), og får energi på trening av maten.

Nå har jeg ikke helt kommet inn i dette, kickstarter denne vektnedgangsperioden etter en liten muskelvekstperiode med fem dager ren PSFM nå. Deretter går jeg over på 5:2 som beskrevet over.

Greia mi er at jeg alltid er sulten når jeg teller kalorier uansett. Så å ligge 5 dager i et lite overskudd med metthetsfølelse og 2 dager i et stort underskudd med sultfølelse er en no-brainer. Sultfølelsen er ikke verre enn om jeg ligger 500 kalorier under energibalanse uansett. Så hvorfor ikke bare gjøre det syklisk så det blir enklere mentalt og lettere å holde seg til i lengden? Og at jeg i tillegg kan droppe kaloritellerappen og bare jobbe med bevisstgjøringen gjennom uken og å lære meg å spise etter behov på feelingen?

Det er en vinn-vinn, selv for et bunnløst hull som meg selv!

• 2 uker senere...
Skrevet

Har egentlig planer om en fastedag i dag (maks 500 kcal) og lurer litt på hvor aktive dere er på fastedagene? 
På de andre fastedagene mine (jeg er helt ny på dette) så har jeg trent styrke som normalt, drukket litt ekstra BCAA og passet på at disse 500kcal primært var proteiner (grønnsaker og kylling med litt lettrømme) 
Jeg hadde bra med energi og kjente ingen forskjell fra tidligere økter. 

I dag står egentlig rolig langkjøring på planen, og jeg hadde sett for meg rolig løping i fjellet i rundt 2 timer. 
Blir dette helt idiotisk på en fastedag? 
Spiste godt/normalt i går og tenker å gjøre det samme i morgen. 
I dag vil jeg legge meg på 500kcal og godt med bcaa, vann og kaffe. 

Tanker? 
Jeg avbryter jo selvsagt dersom jeg kjenner at ting ikke er ok underveis. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, fru.Smae skrev:

Har egentlig planer om en fastedag i dag (maks 500 kcal) og lurer litt på hvor aktive dere er på fastedagene? 
På de andre fastedagene mine (jeg er helt ny på dette) så har jeg trent styrke som normalt, drukket litt ekstra BCAA og passet på at disse 500kcal primært var proteiner (grønnsaker og kylling med litt lettrømme) 
Jeg hadde bra med energi og kjente ingen forskjell fra tidligere økter. 

I dag står egentlig rolig langkjøring på planen, og jeg hadde sett for meg rolig løping i fjellet i rundt 2 timer. 
Blir dette helt idiotisk på en fastedag? 
Spiste godt/normalt i går og tenker å gjøre det samme i morgen. 
I dag vil jeg legge meg på 500kcal og godt med bcaa, vann og kaffe. 

Tanker? 
Jeg avbryter jo selvsagt dersom jeg kjenner at ting ikke er ok underveis. 

Jeg tenkte egentlig ikke nødvendigvis "dager" som i 00-24. Jeg kunne finne på å "faste" fra ettermiddagen på mandag, fram til ettermiddag/formiddag på tirsdag, spise ordentlig, trene (styrke), spise ordentlig i de neste 20 timene ish, for så å faste igjen. På den måten følte jeg at jeg hadde energi til å trene slik jeg skulle, i tillegg til å kunne utnytte meg av den økte muskelproteinsyntesen døgnet etter en økt. For meg som trener kveldsøkter, så ville det ha vært ugunstig å spise hele dagen fram til trening, spise kveldsmat etter trening, for så å nesten ikke spise noe hele neste dagen. Det blir jo litt annerledes med cardio - men behovet for glykogen osv er jo enda større der, så jeg ser for meg at en langkjøring på tom mage kan oppleves som veldig ubehagelig.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg tenkte egentlig ikke nødvendigvis "dager" som i 00-24. Jeg kunne finne på å "faste" fra ettermiddagen på mandag, fram til ettermiddag/formiddag på tirsdag, spise ordentlig, trene (styrke), spise ordentlig i de neste 20 timene ish, for så å faste igjen. På den måten følte jeg at jeg hadde energi til å trene slik jeg skulle, i tillegg til å kunne utnytte meg av den økte muskelproteinsyntesen døgnet etter en økt. For meg som trener kveldsøkter, så ville det ha vært ugunstig å spise hele dagen fram til trening, spise kveldsmat etter trening, for så å nesten ikke spise noe hele neste dagen. Det blir jo litt annerledes med cardio - men behovet for glykogen osv er jo enda større der, så jeg ser for meg at en langkjøring på tom mage kan oppleves som veldig ubehagelig.

ja det er det jeg tenker på også. 
jeg skal uansett drikke godt med vann og BCAA før løpeturen, også er det jo rom for totalt 500 kcal på disse fastedagene. Tenker jeg skal ha litt proteinyoghurt med bær før jeg løper ut. 
Løper rolig på disse langkjøringene, ikke noe høyt tempo overhode. Men jeg løper jo en stund tidsmessig. 
Litt spent på hvordan kroppen reagerer med såppass lite mat. 
Skal komme med en oppdatering her. 

Forøvrig tror jeg at jeg skal teste ut dette med å spise siste måltid på ettermiddagen den ene dagen, også på ettermiddagen dagen etter igjen. Som du også beskriver så blir jo dett ett døgn, samtidig som man faktisk får spist godt hver dag. 
Takk for gode tilbakemeldinger :=) 

Skrevet
4 minutter siden, fru.Smae skrev:

ja det er det jeg tenker på også. 
jeg skal uansett drikke godt med vann og BCAA før løpeturen, også er det jo rom for totalt 500 kcal på disse fastedagene. Tenker jeg skal ha litt proteinyoghurt med bær før jeg løper ut. 
Løper rolig på disse langkjøringene, ikke noe høyt tempo overhode. Men jeg løper jo en stund tidsmessig. 
Litt spent på hvordan kroppen reagerer med såppass lite mat. 
Skal komme med en oppdatering her. 

Forøvrig tror jeg at jeg skal teste ut dette med å spise siste måltid på ettermiddagen den ene dagen, også på ettermiddagen dagen etter igjen. Som du også beskriver så blir jo dett ett døgn, samtidig som man faktisk får spist godt hver dag. 
Takk for gode tilbakemeldinger :=) 

:)Spørsmålet blir jo egentlig hvorfor man skal løpe på "tom" mage når det ikke har noen bedre effekt sammenligna med å ha spist. Eneste gyldige grunnen må være at det tilfeldigvis havner på en fastedag. Personlig fortrekker jeg å skille fastedøgnene ca. et døgn unna alle treningsøkter. Med 4-5 økter i uka, så klarer man fint det med 5:2. Utover det så føler jeg at folk er litt vel nazi på å telle timer/døgn, i tillegg til at fastebegrepet i seg selv er blitt veldig utydelig. Det sentrale er uansett at man ikke tar skade av en periode uten mat, eller med lite mat. Det kan være en kveld, en morgen, et helt døgn - whatever. For oss som trener, vil jeg si at man har mer utbytte av å være litt fleksibel med valg av "fastetimer" slik at det ikke går utover treninga - både på prestasjons og trivselnivå.

Skrevet

Da er løpeturen ferdig, det ble rett over 2 timer i fjellet med hundene i langt over 20 varmegrader! 
La løypa forbi ett vann på hjemveien så fikk vi kjølt oss ned hele gjengen. 

Løpinga gikk veldig fint, bra med energi og jeg ble hverken svimmel eller uvel underveis. 
Det skal sies at dette var rolig langkjøring, overhode ikke noe høy puls eller høyt tempo. 

Valgte å spise 150g kylling med 50g brokkoli/blomkål blanding, 40g squash, litt revet eple, 3 sherrytomater og 1 ss lett creme fresh ca 30 minutter før løpeturen. 
Drakk også ett glass vann med BCAA før jeg løp.
Tror dette måltidet var veldig viktig for og ikke føle seg tom og uvel underveis. 

Tar proteinyoghurt med bær og noen nøtter om ett par timer og drikker godt med  vann gjennom hele dagen. 

Føles foreløpig veldig bra ut :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gått på 16:8 i snart 2 år og stortrives. Tar 24 timers faste 1-2 ganger i mnd, og en 3 dagers innimellom. Passer meg perfekt.

Anonymkode: dd4e1...455

AnonymBruker
Skrevet

Da var fasten ferdig, den ble litt lenger enn den egentlig skulle. 
Fra kl 23.30 den 31 August til nå i dag 02.08 kl 12.30. 

Hadde trodd jeg skulle være skrubbsulten og spise ett stort måltid, men det var jeg ikke. 
Spist 120g kylling, 70g grønnsaker. På siden hadde jeg laget 100g CC som jeg blandet med litt jordbærprotein og friske jordbær. 
Vann og kaffe på siden og jeg ble STAPPMETT.
Sitter nå å drikker kaffe og litt pepsi max og syns det er helt snålt hvor fort magen sa stopp etter denne fasten. 
Jeg tror ganske bestemt at kroppen har utrolig godt av dette! 
Jeg føler meg lettere både fysisk og psykisk og gleder meg faktisk til neste fastedag :)

-Siblin

Anonymkode: 589bc...6cf

Skrevet

Har ikke prøvd 5:2. Blir man ikke sulten? Og jeg er skeptisk til at man skal kunne innta opp til 500 kalorier under "faste". Er det reell faste da?

Skrevet
10 minutter siden, jabx skrev:

Har ikke prøvd 5:2. Blir man ikke sulten? Og jeg er skeptisk til at man skal kunne innta opp til 500 kalorier under "faste". Er det reell faste da?

Man vil føle på sult enkelte ganger gjennom dagene med faste, men jeg føler ikke det er slik at det er altoppslukende. 
Jeg holder meg aktiv på fastedagene, det vil si at jeg planlegger husarbeid til disse to dagene, går flere turer med hundene og gjør mange småting gjennom dagen frem til jeg legger meg. 
Drikker også mye vann gjennom dagen og starter dagen med en stor kopp hjemmelaget te (4dl kokt vann, 2 cm av en ingefær, sitron og peppermynteblader som trekker i 15 minutter)  drikker også kaffe gjennom dagen og den samme store koppen med te igjen på kvelden før jeg skal legge meg. 
Av mat spiser jeg stort sett 150g kylling, 40g squash, 30g brokkoli,20g blomkål og 10g eple i tillegg til 20g lett creme fresh til det ene måltidet. Dette utgjør en ganske ok porsjon. 
Er jeg på jobb så spiser jeg dette til lunsj. 
Har jeg fri så spiser jeg dette ca 30-45min før jeg løper. 

Måltid nr 2 spiser jeg rett før jeg legger meg. Ca 130g proteinyoghurt med 5-6 peanøtter, litt blåbær og litt bringebær i tillegg til 1/4 eple. 
Da legger jeg meg ikke sulten og sover bedre. 
Når jeg da våkner er fasten over og jeg lager meg stort sett en god frokost med litt egg og bacon osv. 

Jeg syns det går veldig fint og jeg føler meg også mye roligere på fastedagene. 
For min egen del er jeg helt overbevist om at min kropp har godt av dette. 

Har egentlig problemer med irritabel tarm til vanlig, men disse utfordringene er sterkt redusert etter jeg begynte med 5:2. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, jabx skrev:

Det går kjempefint for meg. 

Jeg spiser vanligvis 2 knekkebrød til frokost med magert pålegg. Til middag tar jeg gjerne en rett i koppen (blomkålsuppe) som består av ca 77 kcal og ett egg. Til kvelds spiser jeg 2 knekkebrød med magert pålegg. 

Anonymkode: 5c0b7...f97

Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Nei, det er ikke "faste", og det er det jeg mener med at fastebegrepet er litt uklart. Det er kaloriregnskapet som er den suverent viktigste faktoren uansett, så skulle det være fordeler knytta til komplett faste, så er det sekundært. Det viktigste er at noen dager med 500 kcal kan tillate en å spise mer "avslappa" andre dager. Det har neppe noen fordeler fysiologisk sett, men jeg tror mange (meg inkludert) synes det er lettere å skape et kaloriunderskudd over tid på den måten. Man må bare prøve seg fram - noen takler ikke sulten så godt, og da er det kanskje ikke det beste valget. Personlig har jeg ofte ikke matlyst før på ettermiddagen/kvelden, så for meg er det bare en lettelse å slippe å måtte spise frokost f.eks.

Skrevet

Jeg fastet 1 August, spiste vanlig 2 august frem til kl 19.30 (ca 1650 kcal) etter siste måltid kl 19.30 ble det en styrkeøkt etterfulgt av langtur med hundene, jeg var dermed ikke hjemme igjen før nærmere midnatt. 
Dusjet, drakk godt med vann og en kopp te da jeg overhode ikke var sulten og gikk å la meg. 
Sov så lenge som til tolv i dag og har foreløpig ikke vært sulten, tenker dermed at jeg bare kjører på med faste frem til kl 19.30 i kveld. Det er bare noen timer unna og jeg er på ingen måte sulten.

Vil det være negativt å faste to dager så tett på hverandre? 

Skrevet
1 time siden, fru.Smae skrev:

Jeg fastet 1 August, spiste vanlig 2 august frem til kl 19.30 (ca 1650 kcal) etter siste måltid kl 19.30 ble det en styrkeøkt etterfulgt av langtur med hundene, jeg var dermed ikke hjemme igjen før nærmere midnatt. 
Dusjet, drakk godt med vann og en kopp te da jeg overhode ikke var sulten og gikk å la meg. 
Sov så lenge som til tolv i dag og har foreløpig ikke vært sulten, tenker dermed at jeg bare kjører på med faste frem til kl 19.30 i kveld. Det er bare noen timer unna og jeg er på ingen måte sulten.

Vil det være negativt å faste to dager så tett på hverandre? 

Jeg vil si at det ikke er ideelt å faste etter treninga, slik du har gjort. Jeg ville ha gjort helt motsatt - faste fram til (noen timer før) trening og så benytte meg av hele det "anabole vinduet" døgnet etter trening. Her har du økt muskelproteinsyntese, noe du ikke klarer å utnytte når du faster.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...