Gå til innhold

Har adoptert en "låvekatt"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Det er nå dag fire med kattunge som ikke er vant til mennesker i hus. Jeg har hatt katt før, men skal ærlig si jeg ikke husker tilvenningsperiden. 

Det er en katt på 16 uker som ble født og oppdratt i en låve. Det var voksne som så til dem og klappet dem litt, men det var minimalt. Jeg besøkte dem og fikk hilse på. De var lekne og fine, brukte kattekasse og spiste godt. 

Kassa her blir brukt på natta når vi sover, mat spist på natta også. Dagene brukt på å ligge innerst under sofaen. Jeg har tatt henne frem om kvelden og lagt henne ved siden av meg på fanget og der har hun faktisk både vasket seg og sovna (en meter fra og med mulighet til å løpe) i 1-2 timer. 

Jeg vet jeg må være tålmodig, men tror det hadde vært lettere å være tålmodig om jeg merket noe framgang fra første døgn. Og det gjør jeg ikke. 

Hva er realistisk? Er det trolig at katten aldri blir vant til oss og alltid gjemmer seg? Eller at det kan ta noen måneder? (jeg håper mest på det siste, for å si det sånn). 

Anonymkode: 94c10...cf4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne adopterte to katter fra dyrebeskyttelsen her, de hadde vært hos ei dame som bodde i campingvogn med ørten andre katter som ikke ble sosialisert skikkelig med mennesker. De to kattene gjemte seg under sofaen i to uker når familien var hjemme, men nå er de verdens skjønneste kosekatter. Så ikke press pus til å bli tryggere, når den kommer frem så ikke lag noen big deal av det :) det går seg nok til, særlig når den er så ung ☺️

Anonymkode: b5590...337

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så deilig å lese en liten solskinnshistorie :) Drømmen er jo en trygg pus som ramper rundt!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke realistisk å forvente at pus er husvarm etter et døgn, helt uavhengig om katten ble født i låve eller hus :)  Vær tålmodig! Det er helt normalt at pus føler seg tryggest under sofaen de første ukene. Du må ikke dra pus frem for å tvangskose, la hun komme frem når hun er klar. Gi godbit og kos og rosende ord når katten oppsøker deg. 

Lykke til, du får en super pus til slutt :)

Anonymkode: ac061...69e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kattungen vår vokste opp i et hus med en familie, men var ikke helt trygg før etter ei uke. Du må la den komme fram etter eget ønske, og ikke dra den fram for å tvangskose. Den kommer helt sikkert til å bli en leken kosepus etterhvert!

Anonymkode: 9a3cd...dbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min katt var fra dyrebeskyttelsen og ble attpåtil fløyet til et helt annet land. Alt det nye til tross så ble den veldig trygg og fin etter en stund bak sofaen.

Anonymkode: 902a9...ec8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Hun er så nydelig puselita. Femte døgn er nå overstått. Vi kan nå ta henne på fanget og stryke på uten at hun løper avgårde med en gang, men har da "fanget" henne ved å løfte henne i forbifarten etter et besøk på kattedoen eller lignende. Ellers er det lengst under sofaen hun ligger. Har fisket henne frem på ettermiddagen for å la henne ligge på et mer kjølig rom og tillate oss å lufte uten rømningsfare, så en gang om dagen har hun blitt hentet frem mot sin vilje. Det har dessverre vært nødvendig pga sommervarme og at vi vil St hun skal få kvelder, natt og morgen i fellesarealene sammen med oss. 

Så, ikke så stor forskjell ennå. Hun maler ikke selv om hun ligger stille og tar i mot litt kos på fanget. Og viser tegn til å være veldig alert når hun blir håndtert. Liksom klar til sprang. 

Skrevet

Ville prøvd å lokke henne frem med lek (f. eks "fiskestang"), eller godbiter. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Oppdatering etter nesten fire uker. 

Hun er mye mer fremme og tilstede, og har lenge lekt om kveldene rundt oss. Hun kommer nysgjerrig etter fra rom til rom, men om vi snur oss for brått eller gir mine til å stryke henne så skvetter hun unna. 

Men et par ganger i døgnet, som regel på kvelden så kommer hun malende til oss i sofaen og setter seg akkurat utenfor rekkevidde. Da har vi klart å åle oss nærmere og fått stryke på henne, lenge om gangen og med solid motordur til. 

Hun er helt renslig, liker ikke å bli løftet, strekker seg frem for å lukte på en utstrakt hånd, men trekker seg tilbake om vi vil klappe henne. Og hun piper om vi går inn på et rom uten henne (feks vaskerommet, vil ikke at hun skal sette seg under varmtvannstanken så dør til råkjeller må stå åpen hele dagen.).

Hun har også sovet den siste uken i fotenden av sengen min. Utenfor rekkevidde til kos. Og blir fort borte om jeg prøver å kose. 

Jeg tror vi skal bli venner. Men det går veldig, veldig sakte fremover i forhold til andre kattunger. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...