Gå til innhold

Stemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det mest irriterende stemødrene gjør rundt barna deres? Jeg har en stemor til mine barn, og hun legger seg opp i alt. Hun snakker med dem om veldig mye som ikke er rett for henne å blande seg i. (Sex, alkohol, kjærester, følelser osv) 
Hun får barna mine til å tenke ting som jeg aldri ville fått dem inn på en gang... Og jeg syns hun er altfor involvert... 

Hvilke ting gjør stemødrene som irriterer dere? 

Anonymkode: d6fa6...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det mest irriterende stemødrene gjør rundt barna deres? Jeg har en stemor til mine barn, og hun legger seg opp i alt. Hun snakker med dem om veldig mye som ikke er rett for henne å blande seg i. (Sex, alkohol, kjærester, følelser osv) 
Hun får barna mine til å tenke ting som jeg aldri ville fått dem inn på en gang... Og jeg syns hun er altfor involvert... 

Hvilke ting gjør stemødrene som irriterer dere? 

Anonymkode: d6fa6...799

Har du noen eksempler på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flott at barna kan snakke om slikt med stemor da? Mye enklere å snakke om slikt med andre enn sine foreldre. 

Anonymkode: c2306...ee4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn irriterende stemor!!! Jeg sier det samme til vårt fellesbarn som jeg gjør til hans barn fra før. Skulle bare mangle at noen snakker med barn/ ungdommen om sånne ting. 

Det gjør at i heimen våres er det ingenting vi ikke kan prate om, det er åpenhet og tillit begge veier. Til og med ungdommenes kjærester snakker åpent om ting her fordi det er rom for det 🥰

Anonymkode: 08e1c...f8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror at å snakke med barna om ting som faktisk er ett tema er å gi barn masse ideer, men det er faktisk med å bygge opp forståelse og påvirke terskelen for hva en kan snakke/spørre en med voksne man er trygg på, hvis det skulle være noe. Og være åpen om ting de unge er usikre kan hjelpe de å forstå at ting er ikke bare på en måte eller har en løsning. En skal selvfølgelig ikke gjøre det slik at barna synes det er plagsomt fordi en gang på gang går innpå temaet. 

Anonymkode: 343a7...243

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du virker helt urimelig. Steforeldre bør kunne snakke med barn om akkurat det samme som «ekte» foreldre. Jeg har selv et halvsøsken og ser på ingen måte vedkommendes steforelder (min forelder) ikke skal kunne snakke med vedkommende om alt. Spesielt i tilfellet hvor steforelderen også er forelder til barnets søsken, da er steforelderen en like selvskreven del av familien som de ekte foreldrene. Om stebarn skal føle seg velkomne i et hjem så må de behandles som om de hører til, ikke bare av sin biologiske forelder.

Du oppfører deg som om det er noe galt med at stemor bryr seg, du får heller være glad stemor ikke gjør ditt barns liv til et helvete, det er like vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Stemor en bare EN voksen i ditt barns liv. Hva med alle de andre voksne som snakker med barna dine, da? Skal du detaljstyre det de snakker om også?

Anonymkode: 06685...db2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor:) Hvis jeg får lov til å tippe i denne tråden, har jeg noen tanker om hva som er det mest irriterende jeg gjør i min rolle: 

Har et godt forhold til stebarnet, fikk biologisk barn med far, to ganger, har et harmonisk hjem der alle trives og tjener godt. 

Det er igrunn veldig lett å merke når vi stemødre irriterer dere bare ved å ha en fint liv med stebarn og eksmann. I vårt tilfelle fikk vi ingen gratulasjoner eller svar da barna ble født, det ble et drama uten like da vi kjøpte hus sammen og hun har blokkert meg og mannen på alle sosiale medier. 

Men det er forskjellige roller det å være mor og stemor. En stemor skal ikke overta morsrollen, så kan forstå at det er sårt når barna får en nær kontakt til henne. Selv hadde jeg nok blitt på akkurat samme måte hvis jeg og mannen hadde gått fra hverandre. Hadde slitt veldig med å slå meg til ro med at en annen kvinne skulle vært en morsfigur for mine barn. men hvis du kan ta et steg tilbake ut av irritasjonen din, så kanskje du ser at barna dine er heldige som har flere å snakke med om de store tingene i livet:) 

Anonymkode: fbb24...575

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Hva er det mest irriterende stemødrene gjør rundt barna deres? Jeg har en stemor til mine barn, og hun legger seg opp i alt. Hun snakker med dem om veldig mye som ikke er rett for henne å blande seg i. (Sex, alkohol, kjærester, følelser osv) 
Hun får barna mine til å tenke ting som jeg aldri ville fått dem inn på en gang... Og jeg syns hun er altfor involvert... 

Hvilke ting gjør stemødrene som irriterer dere? 

Anonymkode: d6fa6...799

Jeg ser ikke problemet. Hvorfor skal ikke stemor kunne snakke med barna om disse tingene? Det er en normal del av oppveksten til et barn, uavhengig av hvem som snakker med dem om det. 

Når du tydeligvis ikke syns det er komfortabelt å snakke med dine egne barn om vesentlige ting, er det veldig bra at stemor gjør den jobben du skulle gjort. Og hvorfor syns du hun er for involvert?

Syns du virker sjalu på din ex ny kjæreste jeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Hva er det mest irriterende stemødrene gjør rundt barna deres? Jeg har en stemor til mine barn, og hun legger seg opp i alt. Hun snakker med dem om veldig mye som ikke er rett for henne å blande seg i. (Sex, alkohol, kjærester, følelser osv) 
Hun får barna mine til å tenke ting som jeg aldri ville fått dem inn på en gang... Og jeg syns hun er altfor involvert... 

Hvilke ting gjør stemødrene som irriterer dere? 

Anonymkode: d6fa6...799

Hvorfor får hun ikke snakke om sånt med de? Så hvis ungene spør får hun ikke svare...?🤷‍♀️ Syns dette bare var rart...

Anonymkode: 4e679...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...