Gå til innhold

Er jeg uegnet til å bli sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i 2 måneder på en bolig som assistent. Da jeg var på vakt i forrige uke glemte jeg å gi medisin til to beboere. Det ble oppdaget i løpet av vakten så de fikk da medisinene på et senere tidspunkt enn den egentlig skal gies. 

Vi skulle være to på jobb denne vakten, men personen jeg skulle jobbe sammen med kom ikke på jobb og jeg var dermed helt alene i rundt 1 time før jeg fikk tak i noen andre som kunne komme. Jeg var derfor en del på etterskudd med det som skulle gjøres da jeg begynte med medisinene. Ikke at det er noen unnskyldning, men det er i alle fall en del av grunnen til at det ble glemt. 

Jeg skal egentlig begynne på sykepleierstudie nå i august, men nå er jeg usikker på om jeg kanskje ikke burde bli sykepleier likevel. Det å glemme å gi medisin kan potensielt føre til alvorlige konsekvenser og det å kunne takle stress er jo en stor del av det arbeidsdagen når man jobber som sykepleier.

Jeg tenker at som sykepleier vil man jo oppleve mye mer stress, ansvar og muligheter for å gjøre feil med både medisiner og annet viktig enn det jeg gjør som assistent der jeg jobber nå. Som sykepleier er det jo også mye mer man skal ha kontroll på. Så når jeg gjør feil allerede, kanskje jeg ikke egner meg til å bli sykepleier?

Jeg trenger litt råd og noen som kanskje kan hjelpe meg å sortere litt tanker. 

Anonymkode: 1792a...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Jeg har jobbet i 2 måneder på en bolig som assistent. Da jeg var på vakt i forrige uke glemte jeg å gi medisin til to beboere. Det ble oppdaget i løpet av vakten så de fikk da medisinene på et senere tidspunkt enn den egentlig skal gies. 

Vi skulle være to på jobb denne vakten, men personen jeg skulle jobbe sammen med kom ikke på jobb og jeg var dermed helt alene i rundt 1 time før jeg fikk tak i noen andre som kunne komme. Jeg var derfor en del på etterskudd med det som skulle gjøres da jeg begynte med medisinene. Ikke at det er noen unnskyldning, men det er i alle fall en del av grunnen til at det ble glemt. 

Jeg skal egentlig begynne på sykepleierstudie nå i august, men nå er jeg usikker på om jeg kanskje ikke burde bli sykepleier likevel. Det å glemme å gi medisin kan potensielt føre til alvorlige konsekvenser og det å kunne takle stress er jo en stor del av det arbeidsdagen når man jobber som sykepleier.

Jeg tenker at som sykepleier vil man jo oppleve mye mer stress, ansvar og muligheter for å gjøre feil med både medisiner og annet viktig enn det jeg gjør som assistent der jeg jobber nå. Som sykepleier er det jo også mye mer man skal ha kontroll på. Så når jeg gjør feil allerede, kanskje jeg ikke egner meg til å bli sykepleier?

Jeg trenger litt råd og noen som kanskje kan hjelpe meg å sortere litt tanker. 

Anonymkode: 1792a...4a9

Assistenter i bolig skal ikke håndtere eller gi medisiner. 

Anonymkode: c2d97...1c5

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er umulig å vurdere utfra bare denne situasjonen. Til og med erfarne sykepleiere kan glemme å gi medisin, så dette utelukker absolutt ikke sykepleierstudiet for din del! 

Dessuten syns jeg det er uansvarlig av leder å sette en ufaglært (?) til å ha ansvar for at medisiner blir utdelt. 

Anonymkode: e29f0...1bf

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Assistenter i bolig skal ikke håndtere eller gi medisiner. 

Anonymkode: c2d97...1c5

Jo, de kan absolutt gi medisiner dersom de har medisinkurs. 

De skal derimot ikke ha ansvar for å legge opp medisiner eller passe på at de blir delt ut. 

Anonymkode: e29f0...1bf

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil kan skje alle. Selvfølgelig kan du bli sykepleier selv om dette skjedde! Du skjønner jo til og

med alvoret, så du blir sikkert en flink sykepleier!

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hendelse bør ikke stoppe det i den utdannelsen du ønsker. Det er positivt at du ikke tar lett på det, det er stort ansvar, feil skal ikke skje, men det gjør det. Vi er bare mennesker. Jeg tror at man lærer av hver feil hvis man reflekterer over hvordan det gikk galt, og er mer obs neste gang. Og du reflekterer. Det finnes mange eksempler på feil i helsevesenet (dessverre), men det er umulig å unngå ettersom mennesker faktisk gjør feil. Men for hver feil bør man rapportere til ledelsen så rutiner kan utbedres. 

Ønsker deg lykke til i studievalget! Ikke la dette stoppe deg, du virker sympatisk og ansvarsfull, sånne mennesker ønsker jeg til sykepleier 😊

Anonymkode: 4d672...537

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Jeg har jobbet i 2 måneder på en bolig som assistent. Da jeg var på vakt i forrige uke glemte jeg å gi medisin til to beboere. Det ble oppdaget i løpet av vakten så de fikk da medisinene på et senere tidspunkt enn den egentlig skal gies. 

Vi skulle være to på jobb denne vakten, men personen jeg skulle jobbe sammen med kom ikke på jobb og jeg var dermed helt alene i rundt 1 time før jeg fikk tak i noen andre som kunne komme. Jeg var derfor en del på etterskudd med det som skulle gjøres da jeg begynte med medisinene. Ikke at det er noen unnskyldning, men det er i alle fall en del av grunnen til at det ble glemt. 

Jeg skal egentlig begynne på sykepleierstudie nå i august, men nå er jeg usikker på om jeg kanskje ikke burde bli sykepleier likevel. Det å glemme å gi medisin kan potensielt føre til alvorlige konsekvenser og det å kunne takle stress er jo en stor del av det arbeidsdagen når man jobber som sykepleier.

Jeg tenker at som sykepleier vil man jo oppleve mye mer stress, ansvar og muligheter for å gjøre feil med både medisiner og annet viktig enn det jeg gjør som assistent der jeg jobber nå. Som sykepleier er det jo også mye mer man skal ha kontroll på. Så når jeg gjør feil allerede, kanskje jeg ikke egner meg til å bli sykepleier?

Jeg trenger litt råd og noen som kanskje kan hjelpe meg å sortere litt tanker. 

Anonymkode: 1792a...4a9

Jeg er vernepleier og har glemt det flere ganger. Gitt feil multidosepose også. Ikke bekymre deg. Dessuten er du "bare" en assistent. Har du fått medisinkurs og opplæring? 

Anonymkode: e3a74...5dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil kan skje alle! Har opplevd feil da vi har vært på sykehuset vi og. Det bør ikke stoppe planene og ønskene dine at du gjør en feil. Du er forholdsvis fersk i yrket, og er ikke fullt utlært. Som sykepleier vil du ha egne rutiner, skjemaer osv som vil hjelpe deg. 

Anonymkode: eae05...b83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de kan absolutt gi medisiner dersom de har medisinkurs. 

De skal derimot ikke ha ansvar for å legge opp medisiner eller passe på at de blir delt ut. 

Anonymkode: e29f0...1bf

Bekrefter at dette stemmer. 

Anonymkode: e3a74...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig bli sykepleier! Du tar jo virkelig ansvar her som du tenker, og alle kan gjøre feil i din situasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo og dere har vel et sted og melde avvik? 

Anonymkode: e3a74...5dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare få rutiner på det. For eksempel at du mot slutten av vakta går igjennom alt du skulle ha gjort i løpet av vakta, for å dobbeltsjekke at du ikke har glemt noe.

Den vanen har jeg lagt til i rutinen, og har fått opprettet mange forglemmelser på den måten.

Det er sånt du blir god på etter hvert, gjennom utdannelsen og praksisen. Du kan jo ikke forvente at du er god på dette før du i det hele tatt har begynt?

Og det er egentlig bra at du fikk denne leksen nå. En slik støkk gjør at du lærer, og du gjør nok ikke den tabben igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, er du alltid så streng mot deg selv? Selvfølgelig kan du bli sykepleier selv om du har glemt å gi medisiner en gang. Du reflekterer bra og forstår at dette ikke var bra (men menneskelig). Man lærer av sine feil. Man lærer seg rutiner, går igjennom lister for å se at alle har fått det de skal. Men man glemmer noen ganger for det, sånn er det å være menneske. 

Jeg takler stress veldig bra, null problem at det er mye å gjøre. Men jeg kan da gjøre feil for det. Jeg har bla glemt en pasient på do etter jeg gikk av vakt. Kom på det da jeg var hjemme. Ringte jobben, svært ydmyk og sa i fra. Da hadde heldigvis noen oppdaget det og tatt pasienten av do. 

Ikke vær så streng mot deg selv. 

Anonymkode: e43ed...71b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assistenter i bolig skal ikke håndtere eller gi medisiner. 

Anonymkode: c2d97...1c5

Joda, de får medisinkurs og blir delegert slikt arbeid. Det er helt innafor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assistenter i bolig skal ikke håndtere eller gi medisiner. 

Anonymkode: c2d97...1c5

Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke har peiling på? 

Anonymkode: f9492...1e6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Selvfølgelig skal du bli sykepleier. Nå tar du med deg denne erfaringen videre og blir en enda bedre sykepleier. Slik er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ting blir annerledes når man blir en dreven sykepleier. Jeg var ganske virrete i hodet før jeg også og skjønte ikke hvordan sykepleierne greide å huske på alt de skulle gjøre, så jeg lagde meg evig lange sjekklister med avkrysning for alt som skulle gjøres. Nå er det sjeldent jeg glemmer av noe. 

Anonymkode: fb17d...c7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
Jeg har jobbet i 2 måneder på en bolig som assistent. Da jeg var på vakt i forrige uke glemte jeg å gi medisin til to beboere. Det ble oppdaget i løpet av vakten så de fikk da medisinene på et senere tidspunkt enn den egentlig skal gies. 

Vi skulle være to på jobb denne vakten, men personen jeg skulle jobbe sammen med kom ikke på jobb og jeg var dermed helt alene i rundt 1 time før jeg fikk tak i noen andre som kunne komme. Jeg var derfor en del på etterskudd med det som skulle gjøres da jeg begynte med medisinene. Ikke at det er noen unnskyldning, men det er i alle fall en del av grunnen til at det ble glemt. 

Jeg skal egentlig begynne på sykepleierstudie nå i august, men nå er jeg usikker på om jeg kanskje ikke burde bli sykepleier likevel. Det å glemme å gi medisin kan potensielt føre til alvorlige konsekvenser og det å kunne takle stress er jo en stor del av det arbeidsdagen når man jobber som sykepleier.

Jeg tenker at som sykepleier vil man jo oppleve mye mer stress, ansvar og muligheter for å gjøre feil med både medisiner og annet viktig enn det jeg gjør som assistent der jeg jobber nå. Som sykepleier er det jo også mye mer man skal ha kontroll på. Så når jeg gjør feil allerede, kanskje jeg ikke egner meg til å bli sykepleier?

Jeg trenger litt råd og noen som kanskje kan hjelpe meg å sortere litt tanker. 

Anonymkode: 1792a...4a9

du har absolutt noe å gjøre på et sykepleiestudie, ta det helt med ro :) 

Anonymkode: e92bb...39f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du bli sykepleier! Alle kan glemme, i en presset situasjon er det helt menneskelig. Jeg har også glemt å gi medisiner, alle helsepersonell har gjort en eller annen feil en gang. Vi er bare mennesker :) At du tenker og reflekterer over dette samt forstår alvorlighetsgraden av det sier meg at du har et veldig godt utgangspunkt for å bli en utmerket sykepleier!

Anonymkode: d694a...8f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et godt tegn at du reflekterer over hendelsen. 

Lag deg en god og systematisk måte å jobbe på. Jeg er 2.års student og gir medisiner på jobb, går alltid over alle dosetter etter hvert tidspunkt, f.eks etter kveldsmat og før jeg går hjem om jeg jobber kveldsvakt. Vær pinlig nøye! 

Anonymkode: 87621...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...