Gå til innhold

Pms og menstruasjon ødelegger livet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten to uker hver måned plages jeg med hetetokter, feber, kvalme, smerter, ukontrollerbart sinne, depresjon osv. Det ødelegger hele livet mitt og hverdagen min. Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 84c55...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menstruasjonen ødelegger mitt liv også, sender en god sympatiklem! Mensen har jo alltid vært kjip, men vært til å leve med likevel, inntil de ti siste årene. Det verste er dag 2 og 3 som er så ille at jeg ikke kan gå ut av døren. Ekstrem mengde, kvalme, smerter som gjør at jeg svimler og kaster opp.. Og syklusen er ikke så regelmessig, alt fra 24 til 33 dager, som gjør at jeg ikke kan planlegge noe som helst rundt omkring den uken. Og nå skal jeg snart på sydenferie akkurat den uka. Er så lei meg for det at det gjennomsyrer hele meg! Ah!

Jeg bruker ikke p- piller fordi jeg i utgangspunktet har økt risiko for blodpropp, men nå er jeg så lei at jeg vurderer p-piller til tross for dette. Men p-piller hadde jeg valgt å bare ha mens hver 3.mnd, samtidig som man kan styre tidspunktet selv. Går du på p-piller? 

Anonymkode: efde9...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten to uker hver måned plages jeg med hetetokter, feber, kvalme, smerter, ukontrollerbart sinne, depresjon osv. Det ødelegger hele livet mitt og hverdagen min. Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 84c55...915

Kvinneguiden kan ike løse problemet ditt, men det kan legen om du treffer på en med forståelse for problemene.

Anonymkode: a583b...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kvinneguiden kan ike løse problemet ditt, men det kan legen om du treffer på en med forståelse for problemene.

Anonymkode: a583b...12a

En prat med legen er viktig ja, men på kvinneguiden er vi jo mange kvinner som har erfaringer med dette, så det kan jo hende noen har noen smarte tips å komme med😊

Anonymkode: efde9...4ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tips, men ville bare si at jeg har det AKKURAT på samme måte, livet er et helvete og jeg HATER det. 

 

Anonymkode: 25f29...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Hubbie skrev:

Har du tenkt på om du kan ha PMDD?

Vil du utdype hva dette er?

Anonymkode: bfcf6...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til legen. Ta noen prøver for hormoner og sjekk om du mangler vitaminer. 

Jeg fikk utskrivd Zoloft som brukes 3 til 7 dager før  mensen. Jeg er et nytt menneske pga det. Men legen undersøkte meg nøye for han skrev det ut. 

 

Anonymkode: 6bdcc...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme selv. Etter at jeg steriliserte meg og kuttet p pillene så sliter jeg veldig med pms. Er veldig uutholdelig å vite at jeg må slite med dette hver mnd fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten to uker hver måned plages jeg med hetetokter, feber, kvalme, smerter, ukontrollerbart sinne, depresjon osv. Det ødelegger hele livet mitt og hverdagen min. Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 84c55...915

Jeg har PMDD, en ekstrem form for PMS, varer alt fra 4-14 dager før jeg får mensen, er helvete.

Anonymkode: ea793...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du utdype hva dette er?

Anonymkode: bfcf6...56b

Det er en ekstrem form for pms hvor personen kan bli så deprimert at den blir suicidal f.eks 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Menstruasjonen ødelegger mitt liv også, sender en god sympatiklem! Mensen har jo alltid vært kjip, men vært til å leve med likevel, inntil de ti siste årene. Det verste er dag 2 og 3 som er så ille at jeg ikke kan gå ut av døren. Ekstrem mengde, kvalme, smerter som gjør at jeg svimler og kaster opp.. Og syklusen er ikke så regelmessig, alt fra 24 til 33 dager, som gjør at jeg ikke kan planlegge noe som helst rundt omkring den uken. Og nå skal jeg snart på sydenferie akkurat den uka. Er så lei meg for det at det gjennomsyrer hele meg! Ah!

Jeg bruker ikke p- piller fordi jeg i utgangspunktet har økt risiko for blodpropp, men nå er jeg så lei at jeg vurderer p-piller til tross for dette. Men p-piller hadde jeg valgt å bare ha mens hver 3.mnd, samtidig som man kan styre tidspunktet selv. Går du på p-piller? 

Anonymkode: efde9...4ad

Kan hormonspiral være noe for deg kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde styrtblødning kanskje to ganger i mnd. Gynekologen min sa at nå tar vi livmoren. Jeg var ikke helt klar da, men etter to uker i Hellas, dro jeg hjem og bestilte time. Litt sårt og rart, men har ikke angret en dag. Eggstokkene fikk bli, så overgangsalderen kommer når den skal naturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menstruasjonen ødelegger mitt liv også, sender en god sympatiklem! Mensen har jo alltid vært kjip, men vært til å leve med likevel, inntil de ti siste årene. Det verste er dag 2 og 3 som er så ille at jeg ikke kan gå ut av døren. Ekstrem mengde, kvalme, smerter som gjør at jeg svimler og kaster opp.. Og syklusen er ikke så regelmessig, alt fra 24 til 33 dager, som gjør at jeg ikke kan planlegge noe som helst rundt omkring den uken. Og nå skal jeg snart på sydenferie akkurat den uka. Er så lei meg for det at det gjennomsyrer hele meg! Ah!

Jeg bruker ikke p- piller fordi jeg i utgangspunktet har økt risiko for blodpropp, men nå er jeg så lei at jeg vurderer p-piller til tross for dette. Men p-piller hadde jeg valgt å bare ha mens hver 3.mnd, samtidig som man kan styre tidspunktet selv. Går du på p-piller? 

Anonymkode: efde9...4ad

Takk for det. Jeg har forsøkt p-piller i alle former, p-sprøyter og en del annet uten nytte. Det endte med blødninger i flere måneder med vedvarende symptomer på pms og menstruasjon. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinneguiden kan ike løse problemet ditt, men det kan legen om du treffer på en med forståelse for problemene.

Anonymkode: a583b...12a

Jeg tok det opp med legen. Det hjalp dessverre ikke. 

4 timer siden, Hubbie skrev:

Har du tenkt på om du kan ha PMDD?

Nei, ikke hørt om det før jeg leste om det i dag. Nesten alle symptomene stemmer overens. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe tips, men ville bare si at jeg har det AKKURAT på samme måte, livet er et helvete og jeg HATER det. 

 

Anonymkode: 25f29...aff

Ja, akkurat sånn er det. De eneste gangene kroppen min har det bra er under graviditet, men jeg kan ikke gå gravid resten av livet. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg til legen. Ta noen prøver for hormoner og sjekk om du mangler vitaminer. 

Jeg fikk utskrivd Zoloft som brukes 3 til 7 dager før  mensen. Jeg er et nytt menneske pga det. Men legen undersøkte meg nøye for han skrev det ut. 

 

Anonymkode: 6bdcc...a21

Takk, prøver med annen lege. 

3 timer siden, NewStart87 skrev:

Sliter med det samme selv. Etter at jeg steriliserte meg og kuttet p pillene så sliter jeg veldig med pms. Er veldig uutholdelig å vite at jeg må slite med dette hver mnd fremover!

Klem

3 timer siden, Ambrosa skrev:

Hormonspiral kan være et godt alternativ og til god hjelp for mange med dine plager.

Takk! 

3 timer siden, Nerine_ skrev:

Kan hormonspiral være noe for deg kanskje? 

Takk! 

3 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg hadde styrtblødning kanskje to ganger i mnd. Gynekologen min sa at nå tar vi livmoren. Jeg var ikke helt klar da, men etter to uker i Hellas, dro jeg hjem og bestilte time. Litt sårt og rart, men har ikke angret en dag. Eggstokkene fikk bli, så overgangsalderen kommer når den skal naturlig. 

Det høres egentlig ut som en god plan på sikt, men skulle gjerne hatt et barn til. 

Anonymkode: 84c55...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten to uker hver måned plages jeg med hetetokter, feber, kvalme, smerter, ukontrollerbart sinne, depresjon osv. Det ødelegger hele livet mitt og hverdagen min. Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 84c55...915

Gå til legen og få noe som hjelper. P-piller feks eller noe annet som stopper mensen. 

Anonymkode: 4c532...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til legen og få noe som hjelper. P-piller feks eller noe annet som stopper mensen. 

Anonymkode: 4c532...702

Det er prøvd ut alt sammen med unntak av hormonspiral. 

Anonymkode: 84c55...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt likt. Har prøvd alt av hormonpreparater uten hell. Jeg blir rett og slett skikkelig sjuk av det. Satte inn spiral, og endelig begynte det å hjelpe. Men etter som tiden gikk, kunne jeg begynne å telle over 20 bivirkninger, og jeg var helt forferdelig å leve med for de rundt. Konstant sinna og mistet helt kontroll over meg selv. Det letnet den dagen jeg tok den ut, tre dager senere var jeg meg selv igjen. Og jeg synes det er forferdelig at jeg skal måtte velge mellom å være syk av mensen eller syk av prevensjoner. Zoloft er heller ikke noe alternativ her da jeg spyr som en gris av den. Så blir mer syk av den enn av pms til og med. Har pms opp til 10 dager før den er i gang, og er skikkelig dårlig ved eggløsning og. Bare har nedtelling til overgangsalderen nå. 

Anonymkode: 64313...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...