Gå til innhold

Hva slags bekymringer kan sendes til BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser stadig vekk om familier som har fått en bekymringsmelding på seg, men sjeldent utdypes det hva bekymringen var. Jeg er litt nysgjerrig på hva dette kan være. Jeg er ingen perfekt mor, og gjør mine feil i oppdragelsen og familielivet. Hva skal til før man får en bekymringsmelding? Hvordan ser andre disse feilene? Er det typisk lege eller helsestasjon som sender bekymringsmelding, eller kan det være hvem som helst?

Anonymkode: 465cb...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kan gjøre det, og spesielt dersom man jobber i det offentlige (for en kommune), så er man pliktig å gjøre det, dersom man er urolig for er barn.

 

Jeg kjenner til folk som har gjort det i jobbøyemed, som verken jobber på helsestasjon/politi/sykehus o.l.

 

Angående hva som skal til, så vil jeg anbefale deg å søke opp andre tråder om dette temaet her.

Anonymkode: d5049...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt mellom himmel og jord. Ei venninne fikk melding fordi barnet ikke hadde riktig bekledning i bhg. Løsningen var at barnefar fikk forbud om å røre det som lå i hyllene. 

Anonymkode: 23cca...c40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker fargen på genseren til en gutt så kan du melde en bekymring til BV, for eksempel. Så er det opp til BV om de vil ta den bekymringsmeldingen til etterretning, eller om det ikke er viktig nok til å ta videre. 

Anonymkode: e8c45...530

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bekymringsmelding på at jeg var rusa. Ble ringt og fikk en møte. Leverte en urinprøve og de hentet inn legehistorikk. De skjønte at den var falsk. Fant ut hvem det var. De meldte meg fordi de hadde fått en bekymringsmelding pga vold og rus. Var vist ei annen venn eller bekjent som hadde meldt de. De mista barnet.

Anonymkode: ef8c9...9ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte svigermor om hun misliker deg.. Plutselig er sønner mer opptatt av deg enn moren. Monstre..Masse løgn bare for å ødelegge..Men samtidig sitte på sin høye hest og gjøre dunme ting mot sin egen mann og folk rundt seg..

Anonymkode: bc1de...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser stadig vekk om familier som har fått en bekymringsmelding på seg, men sjeldent utdypes det hva bekymringen var. Jeg er litt nysgjerrig på hva dette kan være. Jeg er ingen perfekt mor, og gjør mine feil i oppdragelsen og familielivet. Hva skal til før man får en bekymringsmelding? Hvordan ser andre disse feilene? Er det typisk lege eller helsestasjon som sender bekymringsmelding, eller kan det være hvem som helst?

Anonymkode: 465cb...2ae

Skal du sette deg inn i hva en bekymringsemelding er, så les deg opp på barnevernslovgivningen og google litt så finner du skjemaet beregnet på bekymringsmeldinger. Ringer du bekymrinhsmelding blir du spurt ut kraftig, og må gi inngående forklaring på hva du mener, har sett og hørt. Så nøye blir du utspurt at du lett blir avslørt av den som leser bekymringsmeldingen du leverer på han forstår hvem du er. 

Anonymkode: 766c4...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man bekymret, så melder man! BV tar det videre og undersøker.

Noen er bekymret med god grunn, andre kan i beste fall misforstått noe.

Folk som jobber med barn er pliktige til å melde fra om de frykter noe.

Uansett, BV må undersøke/bevise! Du skal kun melde fra...

Anonymkode: e338c...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kun melde fra

Eller angi, som det også heter.

Krefter jobber hardt for et angiver / frykt - samfunn. Og man begynner alltid med de små, det kjæreste folk har.

Anonymkode: 0daa8...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bør få alle ører til å åpne seg og alle bein i kroppen til å reagere, er jo at BV behandlere ikke stilles til ansvar for saksfeil. Det finnes råtne epler i enhver organisasjon. Det at hvem som helst bare kan sende en bekymringsmelding med en oppdiktet historie uten å risikere noen form for straff for å avgi falsk forklaring, er også veldig alarmerende. 

Ikke rart at Norge får mye negativ oppmerksomhet fra utlandet rundt BV.

Og før noen beskyder meg for å hate BV eller mene noe jeg ikke har sagt, så er jeg for et BV som tar vold og rus alvorlig. At de klarer å avklare sakene raskt med rusprøve, eller har sterke indikasjoner eller bevis på vold slik at de ikke drar sakene ut i uendelighet. 

 

Anonymkode: f729e...e00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte svigermor om hun misliker deg.. Plutselig er sønner mer opptatt av deg enn moren. Monstre..Masse løgn bare for å ødelegge..Men samtidig sitte på sin høye hest og gjøre dunme ting mot sin egen mann og folk rundt seg..

Anonymkode: bc1de...d63

Ofte? Kjenner du mange som har blitt meldt til BV av svigermor? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som bør få alle ører til å åpne seg og alle bein i kroppen til å reagere, er jo at BV behandlere ikke stilles til ansvar for saksfeil. Det finnes råtne epler i enhver organisasjon. Det at hvem som helst bare kan sende en bekymringsmelding med en oppdiktet historie uten å risikere noen form for straff for å avgi falsk forklaring, er også veldig alarmerende. 

Ikke rart at Norge får mye negativ oppmerksomhet fra utlandet rundt BV.

Og før noen beskyder meg for å hate BV eller mene noe jeg ikke har sagt, så er jeg for et BV som tar vold og rus alvorlig. At de klarer å avklare sakene raskt med rusprøve, eller har sterke indikasjoner eller bevis på vold slik at de ikke drar sakene ut i uendelighet.

Anonymkode: f729e...e00

Er det snakk om lovbrudd, som mishandling og overgrep, kan naturligvis den som bevisst lyver i en bekymringsmelding bli strafferettslig forfulgt.

Anonymkode: e6680...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det snakk om lovbrudd, som mishandling og overgrep, kan naturligvis den som bevisst lyver i en bekymringsmelding bli strafferettslig forfulgt.

Anonymkode: e6680...be9

Det er veldig vanskelig å bevise at noen bevisst lyver. Og hvem orker å starte sak mot dem når de har nok med BV? Har du noen saker hvor det har blitt dømt for falsk bekymringsmelding? Jeg har aldri hørt om noen som har blitt dømt for det, og det forstår jeg isåfall godt.

Anonymkode: f729e...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at det ble mulig å sende anonyme bekymringsmeldinger er det dessverre en del som tar opp barnevernets tid med småting. De kan melde om alt fra ferdigmat to ganger i uka til klær som ikke er moteriktige nok. Noen melder også på faenskap eller for å hevne seg for noe. Slike meldinger fører selvsagt ikke til noe, men det er ubehagelig nok for den som får søkelyset på seg, og det tar opp tid som kunne vært brukt mer fornuftig. 

Barnehagen, skolen, helsestasjonen og annet helsepersonell har plikt til å melde om bekymringsverdige ting, men dissa har regler og retningslinjer for hva som skal meldes. Hvis de mistenker for eksempel fysisk eller psykisk mishandling, vanskjøtsel, seksuelt misbruk, rusmisbruk eller alvorlig psykisk sykdom hos foreldrene sender de bekymringsmelding. 

Anonymkode: d2a8f...688

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nerine_ skrev:

Ofte? Kjenner du mange som har blitt meldt til BV av svigermor? 

Har lest om mange tilfeller fra svigermødre her på KG.

Anonymkode: 665fd...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om lovbrudd, som mishandling og overgrep, kan naturligvis den som bevisst lyver i en bekymringsmelding bli strafferettslig forfulgt.

Anonymkode: e6680...be9

Og godt er det, for det er alvorlige beskyldninger. Men de som derimot ikke blir straffeforfulgt for sine feil er saksbehandlere i BV.

Anonymkode: 665fd...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest om mange tilfeller fra svigermødre her på KG.

Anonymkode: 665fd...a7f

Jaha. Ikke ta KG som utgangspunkt for den virkelige verden. Og husk at en sak alltid har to sider. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i det offentlige (treffer mange familier) og kan nevne eksempler som vi kan melde:

- mistanke om fysisk vold eller seksuelle overgrep (når vi ser skader på barnet eller en oppførsel som ikke er å forvente i situasjonen, vi er kurset i hva som kan være tegn på dette)

- mistanke om psykisk vold (når vi ser at det er påfallende samspill mellom foreldre og barn eller blir vitner til direkte hendelser)

- mistanke om vanskjøtsel (når vi ser barn som er veldig ustelt eller skitne, har dårlig tannstell O.l) 

 

Anonymkode: 9ed15...6a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i det offentlige (treffer mange familier) og kan nevne eksempler som vi kan melde

En bemerkelsesverdig formulering. Leter dere grundig etter ting dere kan melde? Er det en konkurranse i antall meldinger?

Anonymkode: 0daa8...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En bemerkelsesverdig formulering. Leter dere grundig etter ting dere kan melde? Er det en konkurranse i antall meldinger?

Anonymkode: 0daa8...f1d

Tok du deg bryet med å lese resten av teksten? Synes du det er ubetydelige ting jeg nevner der? Jeg skrev kan fordi jeg skulle ramse opp eksempler på ting vi KAN melde dersom vi blir bekymret. Kunne ha skrevet SKAL fordi vi faktisk har en plikt til det. Ærlig talt. 

 

 

Anonymkode: 9ed15...6a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...