Gå til innhold

Hva skal vi gjøre....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er stemor til et barn på 9 år og 7 år, og som søsken flest liker de å krangle, men barnet på 9 år, nekter alltid, for alt. Bestemte oss for å filme de i skjult en dag og der fikk vi på film hva han sa og gjorde, men samtidig nektet for å ha gjort noe galt, viste han filmen, og han nekter fremdeles, han mener det var han men at det ikke var han, og at det ikke var hans stemme osv, faren sa til han at han kunne gå å si unnskyld så var vi ferdig, og han kunne spille igjen, men han nekter fortsatt i sin stolthet... Sitter heller inne på rommet sitt. Han nekter å ta imot hvis vi gir han kritikk, og når vi roser han, f. Eks, "så flink du var å kom hjem når vi sa du skulle komme hjem" da svarer han: jeg kom ikke hjem fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være mer på besøk.... 

Håper jo ikke at denne personligheten eller væremåten fortsetter når han blir større, er det noe vi kan gjøre?

Anonymkode: ef4ee...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at det ble for mye for han.

Dere angrep han og da valgte han å forvare seg. Det kan være tøft å stå i det . Tenk deg selv i samme situasjon, men på jobb. Din sjef eller arbeidskollegaer konfronterer deg med noe du har gjordt galt, foran andre. Dere var to, far og deg, mot han. 

Anonymkode: 46f4a...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, snoren skrev:

Det er helt naturlig i den alderen å nekte for at man har gjort noe galt.

Ja tenker og at det er normalt, og husker jo selvfølgelig selv, men dette er litt ekstremt, den andre, kan ihvertfall innrømme om han har gjort en feil og si unnskyld, men dette er snakk om at han aldri kan si at det var han som gjorde feil, føler det blir en dårlig egenskap når han blir eldre. Bare hvis vi sier noe så enkelt som: kan DERE bruke innestemme, så sier han ene ok mens han her svarer at det ikke er han som snakker høyt, det er han andre som gjør det!

Og en gang da vi så at det var han som spyttet på broren sin, så valgte han å sitte på rommet sitt i 3-4 timer, for han nektet skyld. Han mente at broren hadde spyttet seg selv i bakhodet🙈 

Anonymkode: ef4ee...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke nødvendig å filme. Barnet vet jo selv at han lyver, også du og de han er slemme mot. Jobb sammen for å møte barnet, ikke gå i mot han for å vinne. 

Tenk alle gangene jeg hadde feil som barn. Veldig glad for at foreldrene mine ikke valgte utveier som var med på å bygge meg opp, og ikke bryte meg mer ned. 

Foreldrerollen er vanskelig, men søk gjerne råd. Foreldreveiledning ect. 

Anonymkode: aea4a...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke nødvendig å filme. Barnet vet jo selv at han lyver, også du og de han er slemme mot. Jobb sammen for å møte barnet, ikke gå i mot han for å vinne. 

Tenk alle gangene jeg hadde feil som barn. Veldig glad for at foreldrene mine ikke valgte utveier som var med på å bygge meg opp, og ikke bryte meg mer ned. 

Foreldrerollen er vanskelig, men søk gjerne råd. Foreldreveiledning ect. 

Anonymkode: aea4a...60c

Skulle selvfølgelig stå at de valgte utveier som var med på å bygge meg opp.. 

Anonymkode: aea4a...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde virkelig vise han hvem som er kjefen. En liten drittunge skal ikke stå og være rappkjefta mot en voksen. Det er helt uakseptabelt i mitt hus. Jeg har en gutt på 10, og hvis han oppfører seg frekt eller er respektløs mot meg, så får han høre av både meg og pappa! Det blir ikke noe belte eller ris på rumpa, men det blir en høylytt far og ingen tv, telefon, pc, xbox, playstation eller noe sånt på minst tre dager basert på hvordan han oppførte seg. Om han slår, så blir det en hel måned. Vi har gjort dette siden han fylte 6, og det fungerer utmerket. Han kommer hjem når han skal, han er høflig og gjør lekser og daglige plikter uten å være frekk. 

Anonymkode: d9310...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere driver med betrakter jeg som mishandling. Skjønner ikke at det er mulig å filme ungene i skjul og konfrontere med å vise ham det. Om det er noe dere kan gjøre? Ja. Se å få litt respekt for barnet. Ikke rart han sliter. Dere bør seriøst få hjelp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe en gang om at man ikke får frem den beste oppførselen til barnet ved å få det til å føle seg ille. Har en sønn på 7, som til tider utfordrer meg til de grader. Velger å leve etter den regelen. Å filme han i skjul for å konfrontere han med sin egen dårlige oppførsel og påpeke hans feil tror jeg ikke jeg hadde valgt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde virkelig vise han hvem som er kjefen. En liten drittunge skal ikke stå og være rappkjefta mot en voksen. Det er helt uakseptabelt i mitt hus. Jeg har en gutt på 10, og hvis han oppfører seg frekt eller er respektløs mot meg, så får han høre av både meg og pappa! Det blir ikke noe belte eller ris på rumpa, men det blir en høylytt far og ingen tv, telefon, pc, xbox, playstation eller noe sånt på minst tre dager basert på hvordan han oppførte seg. Om han slår, så blir det en hel måned. Vi har gjort dette siden han fylte 6, og det fungerer utmerket. Han kommer hjem når han skal, han er høflig og gjør lekser og daglige plikter uten å være frekk. 

Anonymkode: d9310...b86

En liten drittunge? Hva skjer i tråden her? Blir smått kvalm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør få veiledning fra fagfolk.

Anonymkode: 8ae93...015

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stemor til et barn på 9 år og 7 år, og som søsken flest liker de å krangle, men barnet på 9 år, nekter alltid, for alt. Bestemte oss for å filme de i skjult en dag og der fikk vi på film hva han sa og gjorde, men samtidig nektet for å ha gjort noe galt, viste han filmen, og han nekter fremdeles, han mener det var han men at det ikke var han, og at det ikke var hans stemme osv, faren sa til han at han kunne gå å si unnskyld så var vi ferdig, og han kunne spille igjen, men han nekter fortsatt i sin stolthet... Sitter heller inne på rommet sitt. Han nekter å ta imot hvis vi gir han kritikk, og når vi roser han, f. Eks, "så flink du var å kom hjem når vi sa du skulle komme hjem" da svarer han: jeg kom ikke hjem fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være mer på besøk.... 

Håper jo ikke at denne personligheten eller væremåten fortsetter når han blir større, er det noe vi kan gjøre?

Anonymkode: ef4ee...2b5

Hva sier barnets far og mor? Hvordan håndterer barnets mor dette?

Uansett bør dere få veiledning fra fagfolk.

Anonymkode: 8ae93...015

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som bonussønnen min når han var på den alderen. Når han kom i puberteten endret alt det der seg og han er i dag verdens greieste gutt. Han ler høyt når vi mimrer om når han var yngre. Så han er absolutt ikke det stabeistet vi fryktet han ville bli. 

Anonymkode: e84c7...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stemor til et barn på 9 år og 7 år, og som søsken flest liker de å krangle, men barnet på 9 år, nekter alltid, for alt. Bestemte oss for å filme de i skjult en dag og der fikk vi på film hva han sa og gjorde, men samtidig nektet for å ha gjort noe galt, viste han filmen, og han nekter fremdeles, han mener det var han men at det ikke var han, og at det ikke var hans stemme osv, faren sa til han at han kunne gå å si unnskyld så var vi ferdig, og han kunne spille igjen, men han nekter fortsatt i sin stolthet... Sitter heller inne på rommet sitt. Han nekter å ta imot hvis vi gir han kritikk, og når vi roser han, f. Eks, "så flink du var å kom hjem når vi sa du skulle komme hjem" da svarer han: jeg kom ikke hjem fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være mer på besøk.... 

Håper jo ikke at denne personligheten eller væremåten fortsetter når han blir større, er det noe vi kan gjøre?

Anonymkode: ef4ee...2b5

Oi. Høres ut som et bortskjemt drittunge som føler han ikke får nok oppmerksomhet. Den lyvinga har vel pågått lenge så han har bare erfaring med at han kommer unna med det. Det han kan er å trasse og han føler han får mest uttrykk for følelsene sine med å trasse. Han burde få noen mestringsoppgaver eller utfordringer fysisk (feks. klatring, organisert trening, barne-sport) så han får litt annet fokus i livet enn å bare måtte krangle med søsken og lyve. Søsknene blir jo også overkjør av han og burde også få frirom ved å delta på barnesport og lignende. 

Anonymkode: 0fc9c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...