Gå til innhold

Det å kastrere katter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er for å kastrere, men så begynte jeg å tenke...vist vi kastrerer alle katter så vil jo kattene dø ut og det er jo ikke bra, så noen må jo formere seg. Hva tenker folket ?

Anonymkode: ee90f...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil aldri bli for få katter, for det vil ALLTID være mange som ikke bryr seg. Vi må gjøre huskatten mer verdifull, å da er det viktig å ikke ha en overflod av dem. 

Anonymkode: 11b21...086

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for å kastrere, men så begynte jeg å tenke...vist vi kastrerer alle katter så vil jo kattene dø ut og det er jo ikke bra, så noen må jo formere seg. Hva tenker folket ?

Anonymkode: ee90f...b9d

Selv om kastrering blir lovpålagt vil det alltid finnes mange som ignorerer det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet må jo være å drive oppdrett på katter slik som det foregår på hunder i dag. Det er jo "ingen" hunder som løper fritt og parer seg rundt om i nabolag. Og som de over sier, det kommer aldri til å bli fritt for katteeiere som slipper løs sine ukastrerte katter.

Anonymkode: 73429...2e0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter vil ikke dø ut, det er mange som avler rasekatt på en kontrollert og fornuftig måte.

Det vil aldri bli lovpålagt å kastrere alle katter, men at eier kan bli pålagt å kastrere katter som går løst ute kan jeg se for meg kan bli realitet. Men da må først et lovverk om obligatorisk merking komme på plass.

 

Samtidig er det hos huskatt(blandingskatt) alltid noen som velger å få kattunger uansett eller har uhell, det vil det også bli med lov mot det. Selv i dag der det er så mye fokus på kastering er finn.no helt full av kattunger om dagen. 

 

Anonymkode: eae24...fd8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den tid kommer at det blir lite huskatter kan man evt starte med kontrollert avl slik som på rasekatter, så huskatten blir aldri utryddet. Men folk må lære seg å ta mer ansvar. 

Anonymkode: 11b21...086

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange katter har det bedre som kastrert. Færre slosskamper og mindre frustrasjon for katten selv, og færre uønskede kattunger.

Dersom katten mot all formodning skulle bli utrydningstruet, måtte vi tatt ansvar og tatt grep under ordnede forhold.

Jeg tenker at vi er i mål når ingen kattunger er gratis, og det er ventelister for kattekjøp.

Om noen skulle være i tvil, elsker jeg katter, og katten vår er et familiemedlem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter vil ikke dø ut, det er mange som avler rasekatt på en kontrollert og fornuftig måte.

Det vil aldri bli lovpålagt å kastrere alle katter, men at eier kan bli pålagt å kastrere katter som går løst ute kan jeg se for meg kan bli realitet. Men da må først et lovverk om obligatorisk merking komme på plass.

 

Samtidig er det hos huskatt(blandingskatt) alltid noen som velger å få kattunger uansett eller har uhell, det vil det også bli med lov mot det. Selv i dag der det er så mye fokus på kastering er finn.no helt full av kattunger om dagen.

 

Anonymkode: eae24...fd8

På finn.no er det mange kattunger, men de fleste er reservert. Om du går inn på annonsene så vil du se at de ikke er tilsalgs lenger. De fleste legger ut annonse så tidlig som mulig etter at kattungene er født, og så blir ikke annonsen slettet før de er solgt/gitt bort. Hvorfor er det forresten galt å gi bort en kattunge? 

Vi måtte lete i flere måneder for å få tak i en kattunge i nærheten, da de fleste forsvant nesten med èn gang annonsen ble lagt ut.

Anonymkode: 274d1...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et (planlagt) kull på min huskatt, kattungene var bortbestilt før de ble født. Hun fikk faktisk for få til at alle som ville ha fikk. Vi har en fantastisk stamme av sunne, flotte huskatter og det bør tas hensyn til. Jeg er absolutt for sterilisering, men jeg er også veldig for at vi skal bevare huskatten og det gjøres ved ansvarlig avl. 

Det som burde lovfestes er chipping av ALLE katter. Da kan ikke eierne vri seg unna ansvaret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lauv skrev:

Jeg har hatt et (planlagt) kull på min huskatt, kattungene var bortbestilt før de ble født. Hun fikk faktisk for få til at alle som ville ha fikk. Vi har en fantastisk stamme av sunne, flotte huskatter og det bør tas hensyn til. Jeg er absolutt for sterilisering, men jeg er også veldig for at vi skal bevare huskatten og det gjøres ved ansvarlig avl. 

Det som burde lovfestes er chipping av ALLE katter. Da kan ikke eierne vri seg unna ansvaret.

Det er jo ikke nødvendig å la huskatter få unger, la heller de som vil ha katt henvende seg til Dyrebeskyttelsen eller andre organisasjoner. Hvis bare folk kunne være åpne for å ta til seg en katt som ikke nødvendigvis er 12 uker, men kanskje seks mnd eller ett år så hadde det hjulpet mye. 

Ser ikke poenget med å la katten få unger fordi naboer/venner vil ha kattunge eller fordi du vil ha noe søtt å fulle med i tre mnd. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tvist skrev:

Det er jo ikke nødvendig å la huskatter få unger, la heller de som vil ha katt henvende seg til Dyrebeskyttelsen eller andre organisasjoner. Hvis bare folk kunne være åpne for å ta til seg en katt som ikke nødvendigvis er 12 uker, men kanskje seks mnd eller ett år så hadde det hjulpet mye. 

Ser ikke poenget med å la katten få unger fordi naboer/venner vil ha kattunge eller fordi du vil ha noe søtt å fulle med i tre mnd. 

Jeg ville faktisk aldri skaffet meg katt fra Dyrebeskyttelsen. Jeg vil ha en katt som er mentalt frisk og ikke er preget av mishandling/vanskjøtsel/omplasseringer i flere hjem.

Hvis man følger ditt resonnement, så er du også imot avl på rasekatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Målet må jo være å drive oppdrett på katter slik som det foregår på hunder i dag. 

Anonymkode: 73429...2e0

Det synes jeg ikke er noe mål. Se på hundeavlen, den er helt ødelagt. Vi mennesker er altfor korttenkte og egoistiske til å ha et sånt ansvar. Vi avler på dem som er "søtt" eller "kult", og tenker ikke dyrets velferd.

Anonymkode: 489a1...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lauv skrev:

Jeg ville faktisk aldri skaffet meg katt fra Dyrebeskyttelsen. Jeg vil ha en katt som er mentalt frisk og ikke er preget av mishandling/vanskjøtsel/omplasseringer i flere hjem.

Hvis man følger ditt resonnement, så er du også imot avl på rasekatter?

Nå er ikke alle katter som kommer fra dyrebeskyttelsen mishandlet eller vanskjøtt! Di får virkelig besøke de og høre grunnene til hvorfor kattene er der. 

Å ta imot en omplassert katt er 1000 ganger bedre enn å drive på med buskavl på huskatter!

Anonymkode: e2aec...d3c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Europé er en rase som er laget av huskatt. Altså, en huskatt med stamtavle og alt det øvrige som rasekatter har.

Det må være målet at alle katter har lik verdi, og da må det avles med fornuft, av oppdrettere. Også på huskattene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg ikke er noe mål. Se på hundeavlen, den er helt ødelagt. Vi mennesker er altfor korttenkte og egoistiske til å ha et sånt ansvar. Vi avler på dem som er "søtt" eller "kult", og tenker ikke dyrets velferd.

Anonymkode: 489a1...023

Da er du ikke helt opplyst om du er av den oppfatning. Det jobbes i mange hjørner av oppdretten grundig om å eliminere helseutfordringer som følger enkelte rasestammer. Men der er, som du sier, oppdrettsmiljøer som selvfølgelig driver avl drevet av estetiske ønsker. Likevel, hunder og katter er særdeles ulik, og eventuell kontrollert oppdrett av katter ville ikke på langt nær fått samme utfall som hundeavl. Hunder har et meget stort fenotypisk spekter i motsetning til katter.

Anonymkode: 73429...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utlandet har jo alltids noen unger som går på gata..finner mye i Hellas og Tyrkia

Anonymkode: 22b97...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

På finn.no er det mange kattunger, men de fleste er reservert. Om du går inn på annonsene så vil du se at de ikke er tilsalgs lenger. De fleste legger ut annonse så tidlig som mulig etter at kattungene er født, og så blir ikke annonsen slettet før de er solgt/gitt bort. Hvorfor er det forresten galt å gi bort en kattunge? 

Vi måtte lete i flere måneder for å få tak i en kattunge i nærheten, da de fleste forsvant nesten med èn gang annonsen ble lagt ut.

Anonymkode: 274d1...0f9

Jeg sitter og følger ganske nøye med på finn.no om dagen selv, og det er nye annonser hver eneste dag med nye kattunger og noen ligger en god stund. Det er ikke bare "nyfødt, mange av kattungene ble født i mars/april og det er også en del som "må bort". Jeg har bare autosøk over et ganske lite område sentralt på Østlandet og er allikevel overrasket over hvor mye det er. 

Anonymkode: eae24...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så jævlig mange katter der ute at selv om alle som eide katter kastrerte alle sine ville det fremdeles være hav av katter som formerer seg, vi vil aldri klare å stoppe formeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg du var meget godtroende overfor dine medmennesker her, det kommer aldri til å bli kun fornuftige og ansvarlig dyreeiere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for å kastrere, men så begynte jeg å tenke...vist vi kastrerer alle kattee så vil jo kattene dø ut og det er jo ikke bra, så noen må jo formere seg. Hva tenker folket ?

Anonymkode: ee90f...b9d

Dwt kommer aldri til å skje at alke katter blir kastrert. Selv om 99,9 % av alle katter ble kastrert, ville det vært mer enn nok igjen til å formere seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...