shana11 Skrevet 20. juli 2019 #1 Skrevet 20. juli 2019 Hei Jeg har booket time hos en laser klinikk basert på feil informasjon jeg fikk fra selger. Jeg ringte klinikken og spurte om hva slags laser behandling maskin bruker de. Svaret var et kjent amerikansk merke (Alma Diode Laser). JEg bestilte timen og møt opp før timen. Jeg så på klinikken at det laser som brukes i klinikken er ikke det som jeg fikk info på telefon (et ukjent merke fra kina) . JEg nektet å bli behandlet hos den klinikken pga uriktige opplysninger jeg fikk fra klinikken. Jeg må presisere at et ukjent laser maskin fra kina kan ha skader for hodet. Først krevet hun at jeg skal betale for timen men etter forklaring på at hvorfor jeg vil ikke bli behandlet , ble vi enige om at jeg ikke betaler. Jeg fikk en faktura fra klinikken en dag senere at jeg skal betale og hun nektet at hun har gitt feil informasjon. JEg har 2 sprsmål: 1) Hvor kan slike saker blir rapportert til? Finnes ikke noe tilsyn i Norge på klinikker ,... ? Det er uheldig at slike klinikker lurer folk i behandling med å gi feil informasjon. Det er mange som ikke kjener hva slags behandling brukes og kan ikke si forskjellen. HVor kan slik saker rapporteres for at klinkker kan ikke tjene penger med å markedsføre basert på feil informasjon. 2) Hvor kan jeg klage fakturen som jeg har fått? Jeg setter pris på å få råd for dette. Jeg mener at det må være et sted at slike saker kan rapporteres og følges opp slik at folk ikke blir lurt inn i behandlinger som kan ha skader/gir ikke forventet resultat. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #3 Skrevet 21. juli 2019 Vent på inkassovarsel. Mange som sender ut faktura, men som ikke har en avtale på å kreve inn pengene da dette koster ekstra penger for bedriften. Jeg jobbet i en bedrift hvor de pengene vi tapte på ubetalte faktura gikk ca. Opp i opp med utgiftene til å ha en avtale med en annen part som krever pengene for oss om kundene ikke betaler. Så gjør forarbeidet nå i mens i tilfelle varsel skal dukke opp slik at du e forberedt og så venter du, godt mulig du vil få en purring, men like stor sjanse for at en varsel ikke dukker opp etter på. Anonymkode: d37e1...d09
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #4 Skrevet 21. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vent på inkassovarsel. Mange som sender ut faktura, men som ikke har en avtale på å kreve inn pengene da dette koster ekstra penger for bedriften. Jeg jobbet i en bedrift hvor de pengene vi tapte på ubetalte faktura gikk ca. Opp i opp med utgiftene til å ha en avtale med en annen part som krever pengene for oss om kundene ikke betaler. Så gjør forarbeidet nå i mens i tilfelle varsel skal dukke opp slik at du e forberedt og så venter du, godt mulig du vil få en purring, men like stor sjanse for at en varsel ikke dukker opp etter på. Anonymkode: d37e1...d09 Ja, dumdette var lurt TS har ikke fått noen behandling fordi hun var misfornøyd med maskineriet. Dermed kan hun ikke klage til noen på en behandling hun ikke har fått. Alle, fra leger til frisører, har lov til å ta betalt for pasienter som reserverer time utrn å ville bruke timen til det den er tiltenkt. Ts har i tillegg møtt opp, brukt av damens tid, og ja, hun kan bli stevnet til Forliksrådet eller sendt til inkasso fordi hun ikke har bestridt fakturaen skriftlig, så har fakturautsender en god sak. Men har ts rikelig med penget så er det jo greiy å gi blanke i å betale og heller ta runden i forliksrådet med gebyrer og andre utgifter. Anonymkode: 45fd8...e38
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #5 Skrevet 21. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, dumdette var lurt TS har ikke fått noen behandling fordi hun var misfornøyd med maskineriet. Dermed kan hun ikke klage til noen på en behandling hun ikke har fått. Alle, fra leger til frisører, har lov til å ta betalt for pasienter som reserverer time utrn å ville bruke timen til det den er tiltenkt. Ts har i tillegg møtt opp, brukt av damens tid, og ja, hun kan bli stevnet til Forliksrådet eller sendt til inkasso fordi hun ikke har bestridt fakturaen skriftlig, så har fakturautsender en god sak. Men har ts rikelig med penget så er det jo greiy å gi blanke i å betale og heller ta runden i forliksrådet med gebyrer og andre utgifter. Anonymkode: 45fd8...e38 Nei, men om man ikke avbestiller 24 før timen så er det HELT vanlig å bli belastet for gebyr uansett. Er dette jeg mener hun skal drite i om regningen kommer, frem til det blir inkasso. Blir det inkasso så MÅ hun selvfølgelig gjøre noe om hun fremdeles nekter å betale. Derfor kan hun være i forkjøpet om hvordan hun evt. Skal gå frem for å slippe kravet. Anonymkode: d37e1...d09
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #6 Skrevet 21. juli 2019 Poenget mitt er at det er fult mulig at hun ikke får inkasso på fakturaen som blir sendt ut for det er godt mulig at bedriften ikke har avtale med ett inkasso selskap og da kan hun beholde pengene sine. Så defor kan hun like greit vente og så sjekke opp evt. Muligheter i mellomtiden hvis inkasso kommer. Kommer den og hun ikke har en løsning.... Nei, da må hun betale da, men pr. I dag er ikke dette tilfelle. Anonymkode: d37e1...d09
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #7 Skrevet 21. juli 2019 AB ..... d09: jeg forstår ikke hva du mener. TS møtte opp, men likte ikke maskinen som brukes til den behandlingen hun har bestilt. Ettersom vi ikke vet navnet på klinikken, så er det vanskelig å vite om dette er en anerkjent klinikk eller ikke, men ettersom ts er så opptatt av lasermaskinen, må vi anta at hun ønsker å benytte en klinikk som er anerkjent og har gode referanser. Sannsynligvis er da klinikken også kontrollert av de myndigheter som gjør slikt. TS velger derfor å gå ifra, uten å benytte timen hun har møtt opp til, på sin egen synsing om maskinen som brukes. Om hun ikke kan dokumentere at maskinen er helsefarlig å bruke, eller at hun har bestilt på betingelse av hvilken maskin som skal brukes, har hun ikke så mye å gå på. Så her er det en del problemer med å bestride kravet. Jeg vil også tro at en klinikk som driver med ganske dyr behandling, har avtale med inkassobyrå. Vil tro det skal veldig mye til for at utgiftene til å engasjere et inkassobyrå kan overgå prisen på kosmetiske operasjoner. Anonymkode: 4e962...255
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #8 Skrevet 21. juli 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: AB ..... d09: jeg forstår ikke hva du mener. TS møtte opp, men likte ikke maskinen som brukes til den behandlingen hun har bestilt. Ettersom vi ikke vet navnet på klinikken, så er det vanskelig å vite om dette er en anerkjent klinikk eller ikke, men ettersom ts er så opptatt av lasermaskinen, må vi anta at hun ønsker å benytte en klinikk som er anerkjent og har gode referanser. Sannsynligvis er da klinikken også kontrollert av de myndigheter som gjør slikt. TS velger derfor å gå ifra, uten å benytte timen hun har møtt opp til, på sin egen synsing om maskinen som brukes. Om hun ikke kan dokumentere at maskinen er helsefarlig å bruke, eller at hun har bestilt på betingelse av hvilken maskin som skal brukes, har hun ikke så mye å gå på. Så her er det en del problemer med å bestride kravet. Jeg vil også tro at en klinikk som driver med ganske dyr behandling, har avtale med inkassobyrå. Vil tro det skal veldig mye til for at utgiftene til å engasjere et inkassobyrå kan overgå prisen på kosmetiske operasjoner. Anonymkode: 4e962...255 Jeg sier ikke at klinikken har gjort noe feil, jeg mener bare at hun kan vente å se om de har en avtale med inkasso selskap. Man trenger ikke å være en stor klinikk for å ha dyre og lovlige apparater, og om de har lavt antall med folk som ikke møter opp på timene sine så svarer det seg ikke å ha avtale med inkasso selskap for gebyret ligger sikkert på rundt 600 kr. Og min hudpleier sender ikke ut faktura for timer kundene ikke møter opp i det hele tatt så da jeg ikke møtte opp og ringte for å beklage meg så sa hun at det var registrert og at dobbeltime ble belastet neste gang. Så når det kommer til innkreving av penger så kan befrifter drive forskjellig. De kan ikke kreve penger for tjenester de ikke har utført, men de er ikke pålagt å kreve inn gebyrer heller. Så hvis kundene ikke ønsker å betale for timer de ikke møter opp hos min hudpleier så bestiller de ikke time der igjen. Aner ikke hvor lenge de kan lagre kundelister, men det er lenge nok. Hvis noen vil bestiller og ikke møter opp gang på gang så kan de nekte kunder å bestille med å stryke timen, men kan ikke tro de opplever slike syke mennesker som trakasserer noe særlig. Anonymkode: d37e1...d09
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #9 Skrevet 21. juli 2019 Mulig jeg har missforstått punkt 2, men oppfattet som å klage på faktura for hun ikke vil betale den.. Ikke klage på selskapet for at de i det hele tatt sendte den til henne. Anonymkode: d37e1...d09
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #10 Skrevet 21. juli 2019 Jeg har ikke tatt stilling til eller svart på punkt. 1 i svarene mine til henne. Anonymkode: d37e1...d09
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #11 Skrevet 21. juli 2019 Nå svarer jeg på punkt 1. Problemet er jo at avtalen foregikk muntlig, så ord mot ord. Jeg er ikke så kjent med forbrukerklagerutvalget, om dette koster, men hun kan jo sjekke om dette er brukenes for saken. Anonymkode: d37e1...d09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå