Gå til innhold

Flåttbitt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde det var et myggstikk, helt til jeg oppdaget at stikkområdet ble ekstremt hovent og jeg følte meg uvel. Trodde det var en allergisk reaksjon, men etter å ha sendt bilde til legen fikk jeg til svar at dette er et flåttbitt. Jeg har trolig børstet bort flåtten raskt, for jeg kjente at jeg hadde fått stikk mens jeg enda var på tur. 

Har gått to dager og begynner på Doxylin (tåler ikke «vanlig» penicillin) i kveld. Er det noen med erfsringer fra flåttbitt som kan gi noen beroligende ord? Jeg er så redd for borreliose og at funksjonsevnen min skal reduseres. Vet det er i verste tilfelle, men det ville vært grusomt vanskelig for en som liker å være aktiv hver dag.. :( 

Anonymkode: d5a2f...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke flotten var på deg i 24 timer, så går det nok bra :) Du fikk den jo bort ganske kjapt. Du dør ikke om flotten er på deg over 24 timer liksom, men det er da ting kan bli litt komplisert. Så det går nok bra, men viktig at du følger instruksene fra legen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp avsluttet en to uker sterk antibiotika kur (Apocillin 1 mg×4g pr dag)pga 2 flåttbitt som ga rødhet/hovent.Oppdaget 2 bitt der flåtten hang fast og hadde tørket inn.Hadde trolig gått med det i flere dager.Stikkene var røde i halvannen uke før det begynte å bli rødt langt utenfor stikkene og hovent.Lege sa jeg hadde borellia i1stadie.Fastleger vet lite om flåttbitt.Ring Flåttsenteret ved sykehuset Sørlandet,de har mest kompetanse på flåttbitt i Norge.

Anonymkode: c0fb7...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt minst 5 på meg, trolig ca. mer enn 12 på mine 2 bikjer ila. deres liv, -gått helt bra.

Men ikke blitt ¨ekstremt hovent¨, -og ikke på bikjene heller, lett feber på de. Vil si du bør sees på av lege, om du ikke er sjekket før.

a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra ts. Det er relativt liten sjanse for smitte, selv etter 24 timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se færreste flått har borrelia i seg! 

Dessuten får du jo doxycyclin? Den vil slå ned bakterien hvis det nå skulle være så uheldig at det var borrelia i flåtten :) 

det røde karakteristiske utslettet ved borrelia pleier dessuten komme ukesvis etter flåttbittet (erytema migrans), det er usannsynlig at den reaksjon du fikk er pga borrelia, det høres mer ut som en straksreaksjon like etter bittet...? 

Men uansett harndu jo fått doxycyklin, det virker også mot borrelia. 

Så jeg ville overhode ikke vert bekymra 😊

har selv hatt ca 100 flått, og har kun fått antibiotika hvis det er kommet en rød SIRKEL rundt stikket uker etter..

Anonymkode: 1cb35...817

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man virkelig pencilin for flåttbitt før den røde ringen eventuelt dukker opp? 

Anonymkode: 54a99...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en flått har bitt, kan du ikke bare "børste" den bort... De sitter bom fast og må fjernes, med pinsett el.l.

Har sikkert plukket 100 av min sønn gjennom oppveksten hans.

Det man skal passe på etter et flåttbitt, er at det ikke blir en rød ring rundt bittstedet.

Høres mer ut som en allergisk reaksjon etter mygg- eller kleggbitt...

 

Anonymkode: ac30a...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man virkelig pencilin for flåttbitt før den røde ringen eventuelt dukker opp? 

Anonymkode: 54a99...b93

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en flått har bitt, kan du ikke bare "børste" den bort... De sitter bom fast og må fjernes, med pinsett el.l.

Har sikkert plukket 100 av min sønn gjennom oppveksten hans.

Det man skal passe på etter et flåttbitt, er at det ikke blir en rød ring rundt bittstedet.

Høres mer ut som en allergisk reaksjon etter mygg- eller kleggbitt...

 

Anonymkode: ac30a...e29

Ts her. Jeg har jo et rødt utslett rundt selve «bittområdet». Men nå sa legen at det var flått også. Og at jo, den kan falle bort om den ikke har «gravd» seg for langt inn, i følge henne. Har jo fått skrevet ut doxylin nå, så jeg tar ingen sjanser..

Anonymkode: d5a2f...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det går bra ts. Det er relativt liten sjanse for smitte, selv etter 24 timer. 

Det stemmer ikke. Opp mot 20% av flåtten er nå bærere av infeksjoner. En flått kan ha opp mot 40 ulike infeksjoner. Jeg ble selv alvorlig syk med A-typisk Nevro borreliose. Så aldri flåtten, stikket eller utslettet. Flåtten er Norges farligste dyr. 

Anonymkode: 7fe28...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Opp mot 20% av flåtten er nå bærere av infeksjoner. En flått kan ha opp mot 40 ulike infeksjoner. Jeg ble selv alvorlig syk med A-typisk Nevro borreliose. Så aldri flåtten, stikket eller utslettet. Flåtten er Norges farligste dyr. 

Anonymkode: 7fe28...fea

Det er altså 80% sjanse for ikke å bli smittet, så da stemmer det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forholdt meg til flått hele livet og har fått mange bitt, inkludert rødt felt rundt, men det har aldri skjedd noe mere enn det og jeg har aldri fått den fryktede tilstanden. Hvordan kan jeg være sikker på det? Jeg har sjekket hos leger. Jeg har blitt bitt helt fra min barndom og frem til i dag, men har ikke fått noe smitte. Er man i naturen og det finnes flått der, så er sjansen veldig stor for at man får en eller flere på seg. De kan krype rundt for å finne hud å sette seg fast i. En må bli flink til å sjekke hele kroppen (husk hodebunnen også) når en kommer hjem, så går det nok bra. 

Anonymkode: 39053...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...