Gå til innhold

Kjøpe hel fryst fisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser det er tilbud på hel fryst ørret til 49kr/kg i en tilbudsavis. Forstår at den reelle kiloprisen blir noe høyere etter filetering, men likevel en god pris.

Det jeg ikke forstår er hvordan dette skal fungere. Må man spise hele fisken etter tining? Det er jo fryktelig mye fisk! Eller kan man tine, filetere og fryse igjen? (Det høres galt ut i mitt hode altså..) Hva kan man bruke så mye fisk til på en gang? 

Anonymkode: 194d6...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er egnet når du skal servere helkokt (gjerne i folie i ovn) fisk til nokså mange. Restene kan eventuelt fryses, men min erfaring er at de ikke blir så gode. Kanskje jeg gjør noe feil.

Alternativt, sikkert ikke helt kosher, er å halvtine fisken og dele opp i mindre biter med en god brødkniv, for så å fryse igjen. Da vil fisken naturligvis få kortere holdbarhet enn om den ikke ble halvtint. Ulempen med slik oppdeling, er at det blir løse ben i fiskebitene.

Anonymkode: 9008f...948

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE halvtin fisken eller tin for så å fryse den igjen, fisk skal ikke behandles sånn! Den hele fisken passer,.som sagt over her, helstekt på en gang. 

Anonymkode: e41ac...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang sammen med en som gjennom jobben fikk tilbud om å kjøpe hel, fryst fisk. Han kjøpte en for meg, det jeg ikke visste var at fisken var svær. Og da mener jeg svær!

Han kjøpte en sag, vi brukte en time på å dele den opp i fire-fem enorme biter. Tok opp en bit av gangen, hadde da fisk til middag i en uke.

Funket forsåvidt om du ikke er redd for å fryse av deg fingrene. For meg ble det med det ene forsøket.

Ville ikke tint og så frosset rå fisk igjen, men du kan jo fryse etter at den er kokt. Fryser ofte rester etter middag, men bruker det da selv som lunsj, har ikke prøvd å servere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper av og til hel fryst fisk. Baker den i ovnen, bruker restene til fiskesuppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle snarere hatt sirkelsag, altså.... :) 

Nei, da er nok ikke dette noe for meg. Dessverre.

Anonymkode: 194d6...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er vanskelig å få "økonomiinnkjøp", i form av store pakninger etc, til å lønne seg i en enpersonshusholdning. Det blir mye svinn, fordi en ikke er flink nok til å fryse ned i porsjonspakninger, det som er nedfryst i porsjonspakninger blir for gammelt osv osv.

Så nå kjøper jeg mye småpakninger.

Men det er sikkert de som er flinkere enn meg her, da.

Anonymkode: 9008f...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at det er vanskelig å få "økonomiinnkjøp", i form av store pakninger etc, til å lønne seg i en enpersonshusholdning. Det blir mye svinn, fordi en ikke er flink nok til å fryse ned i porsjonspakninger, det som er nedfryst i porsjonspakninger blir for gammelt osv osv.

Så nå kjøper jeg mye småpakninger.

Men det er sikkert de som er flinkere enn meg her, da.

Anonymkode: 9008f...948

Vi er to, men likevel. Skjærer opp og fryser ned det meste av overskuddsgrønnsaker slik at de kan gå i wok/lapskaus/grønnsakssuppe siden. Derimot er jeg helt enig med deg: disse store forpakningene er fryktelige. Gulrøtter er min største irritasjon; er det slik at man enten trenger 1kg eller ingenting?

Kjedelig dette med fisken, men holdbarhet og mattrygghet går over mitt behov og ønske om å spare noen kroner :)

Anonymkode: 194d6...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er to, men likevel. Skjærer opp og fryser ned det meste av overskuddsgrønnsaker slik at de kan gå i wok/lapskaus/grønnsakssuppe siden. Derimot er jeg helt enig med deg: disse store forpakningene er fryktelige. Gulrøtter er min største irritasjon; er det slik at man enten trenger 1kg eller ingenting?

Kjedelig dette med fisken, men holdbarhet og mattrygghet går over mitt behov og ønske om å spare noen kroner :)

Anonymkode: 194d6...e1c

Gulrøtter kan du jo gnafse! En rå gulrot om dagen gir deg betakaroten og diverse. 😀

Helkokt rødfisk i ovn, fylt med ferske urter og pakket inn i folie, kan absolutt anbefales som middag i godt lag. En god, hjemmelaget potetsalat og agurksalat til, og det er festmat. Må du kjøpe urtene, blir det ikke så billig. Men du verden så godt, selv med frossenfisk.

Anonymkode: 9008f...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gulrøtter kan du jo gnafse! En rå gulrot om dagen gir deg betakaroten og diverse. 😀

Helkokt rødfisk i ovn, fylt med ferske urter og pakket inn i folie, kan absolutt anbefales som middag i godt lag. En god, hjemmelaget potetsalat og agurksalat til, og det er festmat. Må du kjøpe urtene, blir det ikke så billig. Men du verden så godt, selv med frossenfisk.

Anonymkode: 9008f...948

Hvordan urter bruker du? :)

Anonymkode: 3cc70...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gressløk (eller vårløk eller annen løk), persille, gjerne salvie. Eventuelt andre, i små mengder.

Anonymkode: 9008f...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to, men likevel. Skjærer opp og fryser ned det meste av overskuddsgrønnsaker slik at de kan gå i wok/lapskaus/grønnsakssuppe siden. Derimot er jeg helt enig med deg: disse store forpakningene er fryktelige. Gulrøtter er min største irritasjon; er det slik at man enten trenger 1kg eller ingenting?

Kjedelig dette med fisken, men holdbarhet og mattrygghet går over mitt behov og ønske om å spare noen kroner :)

Anonymkode: 194d6...e1c

Dette problemet har jeg faktisk aldri hatt. Som student fryste jeg ned alt, var heldig å ha stort fryseskap i kollektivet så alt av fisk og kjøtt ble kjøpt på tilbud og frosset ned.

Jeg tror ikke jeg noensinne har kokt en gulrot, om jeg har gjort det har det ikke vært min idé. Gulrot har allikevel alltid vært noe jeg alltid har, så nå lurer jeg litt på hva jeg gjorde med dem da jeg alltid lagde mat til kun meg selv... Mistenker at det forsvant en del mens jeg lagde mat, gulrot er jo så mye bedre rå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...