Gå til innhold

Redd for å fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere i livet ikke flydd så veldig mye, bare noen sydenturer med familien og lignende. Etter at jeg begynte å studere flyr jeg hjem ca tre ganger i året, og samlet flytid er ca 3t hver vei. 

Før studier var jeg i militæret, og da fløy jeg hjem oftere enn dette, og med en lengre samlet flytid. 

De siste gangene jeg har flydd har jeg plutselig blitt så utrolig redd for å fly. Da jeg var yngre tenkte jeg ikke over det, og jeg syntes vel bare at det var gøy. 

De siste årene har jeg følt mer og mer på uro rundt det å fly, og nå i det siste blir jeg nesten helt på gråten av tanken. Jeg forholder meg rolig på flyet, men på innsiden er jeg likevel veldig urolig. Dersom jeg prøver å sove på flyet bråvåkner jeg som oftest etter en liten stund med panikkfølelse og følelsen av at flyet styrter. 

Jeg forstår ikke hva det er. Jeg trodde man skulle bli mindre redd ved å eksponere seg for noe, men jeg har bare blitt reddere. Aner ikke hva jeg skal gjøre for det er veldig ubehagelig. Har prøvd å lese meg opp på alt med sikkerhet på fly for å forstå at det vanligvis er helt trygt, men det har ikke hjulpet. Vet ikke hva jeg kan gjøre.

Anonymkode: 7e1be...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Familytree
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt har jeg allerede googlet og lest "alt" som er. 

Anonymkode: 7e1be...327

Oh, jeg forstår det. 😅 My bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden fly styrter i Europa da. Antall flyvninger som går bra er skyhøyt. Tryggere enn bil.Og styrter Det så er du død. Og døde mennesker tenker ikke. Så flyr du og det går fint så er du lykkelig uvitende. Flyr du og det ikke går fint så er du lykkelig uvitende da også. 

Anonymkode: f18b8...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sjelden fly styrter i Europa da. Antall flyvninger som går bra er skyhøyt. Tryggere enn bil.Og styrter Det så er du død. Og døde mennesker tenker ikke. Så flyr du og det går fint så er du lykkelig uvitende. Flyr du og det ikke går fint så er du lykkelig uvitende da også. 

Anonymkode: f18b8...e5c

Jeg vet det. Det hjelper ikke. Jeg opplever likevel følelsen av panikk når jeg sitter på et fly. 

Selvsagt er det fakta, men som jeg har skrevet har det ikke hjulpet å lese meg opp på all verden av fakta om hvor trygt det er å fly. 

Anonymkode: 7e1be...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du generelt stresset? Stress kan trigge slike ting

Anonymkode: ca8e2...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du generelt stresset? Stress kan trigge slike ting

Anonymkode: ca8e2...1c7

Ja, eller jeg er generelt en stresset person og har vært det i mange år. 

Anonymkode: 7e1be...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har opplevd det selv og har noen praktiske tips? 

Anonymkode: 7e1be...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan anbefale flyskrekkurs. Har vært på det selv. Det er veldig greit å prøve å distrahere hjernen. Prøve å skrive navnet ditt med venstre hånden f.eks. Å bevege deg fysisk syntes jeg også hjelper, som å trampe i takt, dette vil få hjernen din til å fokusere på noe annet. Det finnes en del tips på youtube også hvis du søker, så kan du jo skrive ned og prøve ut og se hva som funker for deg. 

Anonymkode: 8bb9a...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...