Gå til innhold

Dere med smerter/muskelplager/ledd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mye vondt forselige steder i kroppen . Smerten vandre litt mest i skulder fingrer hofte og under beina.    Legen hat Akkuratt  startet utreding så har ikke noe diagnose ennå.  Er nesten redd for å bringe nye ting for legen.  Mye har jeg levd med en stund å bare trodd alle har sånn bare jeg som er svak som ikke tåler det. Som feks mye lyd og aktivitet . Jeg blir helt utslitt OG får dobbelt så vondt en dag eller to.  Men er det normalt at jeg føler meg nesten syk med feber de dagene jeg tillater meg å slappe av og ikke gjøre noe. Hodepine muskel /ledd verk . Kvalme dårlig mage. Det skjer vær j... gang. Blir nesten redd  for å slappe av men jeg blir jo utslitt av å ikke.

Anonymkode: fc910...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra at det selvfølgelig er noe som feiler deg så høres det "normalt" ut. Og så er det selvfølgelig viktig at du gir legen så mye informasjon som mulig slik at hun/han etter hvert kan sette riktig diagnose og evt. henvise deg til de riktige spesialistene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan bidra med så mye annet enn personlig erfaring så er vel sannsynligheten ganske stor for at du har en eller annen form for revmatisk lidelse. Siden det finnes mange av dem og de kan være vanskelige å diagnostisere så kan det ta lang tid å finne ut av hva som egentlig feiler deg og hvilken behandling som er hensiktsmessig.

Trening og kosthold er imidlertid viktige faktorer som garantert ikke er skadelig som kan bidra til å gi deg bedre livskvalitet nesten uansett hva det er. Du trenger ikke å trene så hardt, men litt fysisk aktivitet er bra både for å holde blodsirkulasjonen i gang og gjøre deg bedre i stand til å slappe av når du først gjør det. Ikke minst er det lettere å håndtere smerter både fysisk og psykisk når man er i grei fysisk form.

Du kan jo også be legen vurdere om du kan ha nytte av å bruke smertestillende i en eller annen form for å få slappet av. Sist, men ikke minst, bør du lytte til kroppen og ta mest mulig vare på deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd. Ja er i start fasen av utreding . Og legen sier det kan være det og mulig fibromyalgi. Men jeg vet ikke.  Jeg jobber forsatt men kun 50% sykemeldt resten . Jeg har ikke helt ork ennå . Men  skal være ærlig med legen . Jeg er ikke noe flink til å si  hva det feiler meg og når jeg først starter ramler alt ut nødvendig og unødvendige ting  . 

Anonymkode: fc910...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, OPIgirl skrev:

Høres ut som Fibromyalgi.

Enig.

Anonymkode: 9111d...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, OPIgirl skrev:

Høres ut som Fibromyalgi.

Det er det legen har nevnt flest ganger  

Anonymkode: fc910...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse vondtene og har an annen diagnose enn fibro.

Anonymkode: 88e3e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har disse vondtene og har an annen diagnose enn fibro.

Anonymkode: 88e3e...89c

Er ikke TS men kan jeg spørre hvilken diagnose du har fått? Noe innen revmatisk? 

Jeg er i slutten av utredning, 3,5 år og fortsatt ingen diagnose. Er utredet for revmatisk, og utelukket. Har vært innom to smerteklinikker, nevropoliklinnikk x 2, Arbeidsrehabilitering 3mnd behandling, vært innom diakonhjemmet og Ullevål (i tillegg til lokalsykehuset), og dette er bare halvparten av de stedene jeg har vært. Fortsatt ingen diagnose. 

Anonymkode: f7f79...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke TS men kan jeg spørre hvilken diagnose du har fått? Noe innen revmatisk? 

Jeg er i slutten av utredning, 3,5 år og fortsatt ingen diagnose. Er utredet for revmatisk, og utelukket. Har vært innom to smerteklinikker, nevropoliklinnikk x 2, Arbeidsrehabilitering 3mnd behandling, vært innom diakonhjemmet og Ullevål (i tillegg til lokalsykehuset), og dette er bare halvparten av de stedene jeg har vært. Fortsatt ingen diagnose. 

Anonymkode: f7f79...835

Fikk lyst til å svare deg selvom du ikke er TS, har de tenkt på ME da? Det er jo i samma «gata» som fibromyalgi, men ikke så lett å diagnostisere.

Anonymkode: e2c4c...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smertene som sånn dump intens mensverk, eller som voksesmertene du hadde i beina som barn, bare i hele kroppen, og hundre ganger verre?
Jeg tipper fibromyalgi. For sånn hadde jeg det også før jeg fikk diagnosen og medisiner.
Dvs, jeg har det fortsatt slik til tider at jeg får en slags influensalignende tilstand hvis jeg har tatt meg ut litt for mye. Da blir jeg "syk" i to-tre dager, før det kommer seg litt igjen.
Utmattelse kan utarte seg på mange måter, og du blir utmattet av å ha så mye vondt, i tillegg til at fatigue er ett av symptomene på fibro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minya skrev:

Er smertene som sånn dump intens mensverk, eller som voksesmertene du hadde i beina som barn, bare i hele kroppen, og hundre ganger verre?
Jeg tipper fibromyalgi. For sånn hadde jeg det også før jeg fikk diagnosen og medisiner.
Dvs, jeg har det fortsatt slik til tider at jeg får en slags influensalignende tilstand hvis jeg har tatt meg ut litt for mye. Da blir jeg "syk" i to-tre dager, før det kommer seg litt igjen.
Utmattelse kan utarte seg på mange måter, og du blir utmattet av å ha så mye vondt, i tillegg til at fatigue er ett av symptomene på fibro.

Vil si vokseverk i ledd hofter osv.  Knærhar jeg ikke vondt i . Men resten av kroppen er øm.  Jeg blir sliten av å ha vondt. Arm skulder og fingre er ganske konstant vondt  men ikke samme sted på arm resten sånn til å fra .  Og jeg er så sliten. Våkner opp om morgen å det første som slår meg er sliten. 

Anonymkode: fc910...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...