Gå til innhold

overvektig katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min har vært i "godt hold" siden hun ble voksen, men det siste året har hun blitt direkte overvektig. Hun er 6 år, er sterilisert, og får tørrfor fra Royal Canin beregnet på steriliserte katter i hennes aldersgruppe. Hun får den døgnrasjonen hun skal ha, men bruker faktisk oftest mer enn ett døgn på å spise den opp. Godbiter får hun ikke, og hun er mye ute. Jeg har lurt på om hun har seg noen festmåltider når hun er ute, men jeg har sett at hun ikke er noen god jeger, så det virker usannsynlig. Jeg ser at hun ikke er så aktiv når hun er ute: hun ligger mye og chiller rundt omkring. Kan det være lavt aktivitetsnivå alene som er årsaken til overvekten? :klo:

 

Anonymkode: 00086...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig at katter som er steriliserte blir mindre aktive. Hva med å prøve å leke med den når den er inne, så da får den mosjon og kos samtidig. Leke med "ting" den må løpe og hoppe etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en med "litt ekstra" rundt magen 😛 
Prøv å bytt til RC Light tørrfor! 
Jeg merket godt at han var sjeldnere i matskåla enn da jeg brukte Sterilized. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at kastrerte dyr blir overvektige, fordi det gjør noe med metabolismen i kroppen. I tillegg skriver du at det er utekatt. Der tror jeg mange katteeiere ikke helt forstår hvor mange gratismåltider en katt kan skaffe seg ved å besøke hus rundt omkring i nabolaget og lengre unna. Mange mennesker tror det er en løskatt eller de fôrer uansett fordi den "ser så sulten ut" og de vil være snille. Kanskje har de egen katt som får mat ute, og så kommer andre katter og spiser det istedet.

Jeg tror nok katten din er en sammensmeltning av disse to faktorene; nedsatt forbrenning pga kastrering og dermed legger den på seg lett, og mat fra kanskje opptil flere andre personer andre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Belima skrev:

Det er vanlig at katter som er steriliserte blir mindre aktive. Hva med å prøve å leke med den når den er inne, så da får den mosjon og kos samtidig. Leke med "ting" den må løpe og hoppe etter.

Hun er dessverre totalt uinteressert i lek. Hun blir nesten irritert om vi prøver. 😛

 

28 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Har selv en med "litt ekstra" rundt magen 😛 
Prøv å bytt til RC Light tørrfor! 
Jeg merket godt at han var sjeldnere i matskåla enn da jeg brukte Sterilized. 
 

Er det mindre kalorier i den enn i det  for steriliserte katter?

24 minutter siden, Million skrev:

Det er normalt at kastrerte dyr blir overvektige, fordi det gjør noe med metabolismen i kroppen. I tillegg skriver du at det er utekatt. Der tror jeg mange katteeiere ikke helt forstår hvor mange gratismåltider en katt kan skaffe seg ved å besøke hus rundt omkring i nabolaget og lengre unna. Mange mennesker tror det er en løskatt eller de fôrer uansett fordi den "ser så sulten ut" og de vil være snille. Kanskje har de egen katt som får mat ute, og så kommer andre katter og spiser det istedet.

Jeg tror nok katten din er en sammensmeltning av disse to faktorene; nedsatt forbrenning pga kastrering og dermed legger den på seg lett, og mat fra kanskje opptil flere andre personer andre enn deg.

Kanskje vi har forklaringen der, ja. Vi bor på et lite byggefelt, og det bor andre katter i nærheten, vet jeg. Uff. Det er jo ikke noe særlig om hun forsyner seg borte, for det kan man jo vanskelig få gjort noe med. :( Men er det vanlig at folk har kattemat stående ute, altså?

Anonymkode: 00086...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er dessverre totalt uinteressert i lek. Hun blir nesten irritert om vi prøver. 😛

 

Er det mindre kalorier i den enn i det  for steriliserte katter?

Kanskje vi har forklaringen der, ja. Vi bor på et lite byggefelt, og det bor andre katter i nærheten, vet jeg. Uff. Det er jo ikke noe særlig om hun forsyner seg borte, for det kan man jo vanskelig få gjort noe med. :(Men er det vanlig at folk har kattemat stående ute, altså?

Anonymkode: 00086...265

De fleste jeg kjenner som har katt har mat ute til de, spesielt nå på sommeren.

Anonymkode: c70a3...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi har forklaringen der, ja. Vi bor på et lite byggefelt, og det bor andre katter i nærheten, vet jeg. Uff. Det er jo ikke noe særlig om hun forsyner seg borte, for det kan man jo vanskelig få gjort noe med. :( Men er det vanlig at folk har kattemat stående ute, altså?

Anonymkode: 00086...265

Jeg vet om katteeiere som er mye borte, som setter ut mat til katten sin fordi den ikke er i nærheten og kan bli sluppet inn før de drar f.eks. Det er nok mange som gjør det, selv om man da ikke aner hvem som faktisk spiser maten. Det kan være rotter for den del, eller skjærer. Eller andre katter.

Hvor vanlig det er, vet jeg ikke, men minst to av mine naboer i samme gata der jeg bodde før gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er dessverre totalt uinteressert i lek. Hun blir nesten irritert om vi prøver. 😛

 

Er det mindre kalorier i den enn i det  for steriliserte katter?

Kanskje vi har forklaringen der, ja. Vi bor på et lite byggefelt, og det bor andre katter i nærheten, vet jeg. Uff. Det er jo ikke noe særlig om hun forsyner seg borte, for det kan man jo vanskelig få gjort noe med. :( Men er det vanlig at folk har kattemat stående ute, altså?

Anonymkode: 00086...265

Mye mindre kalorier ja, og det metter bedre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og innspill, alle sammen! :kghjerte:

Anonymkode: 00086...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...