Gå til innhold

Reise alene, kvinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å reise et sted alene i mars. Planlegger i god tid som dere sikkert ser... 

Men jeg er usikker på hvor jeg vil reise. Jeg vil helst reise til et sted som er ok prismessig, slik at jeg kan shoppe mye og kose meg med en bedre middag hver dag. Tenker å være der 4-5 dager. Jeg er ganske snobbete når det kommer til sted å bo, så jeg må bo på et ordentlig hotel. Minst 3 stjerner. Har ikke satt noe budsjett enda, da jeg ikke er sikker på hvor jeg vil reise! Tenker europeisk storby, men jeg har allerede vært i Berlin, London, Amsterdam, Roma, Paris, Madrid... 

Må være et sted der det er utbredt å snakke engelsk. F.eks i Berlin ble jeg overrasket over hvor få som snakka engelsk! Noen som har tips? Jeg vil gjerne shoppe, men er også interessert i kultur. Krigshistorie er jeg også veldig interessert i så om det er byer med mye historie fra 2. verdenskrig så er det også et pluss. :) 

Har dere ellers andre tips til en kvinne som vil reise alene? Jeg er i tidlig 20 årene. 

Anonymkode: 03ca0...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Krakow? Bra priser, fin gamleby, mye historie. Jeg ville ikke bekymret meg for engelskferdighetene til de lokale. Det gjelder egentlig uansett hvor du reiser i Europa. Du greier alltids å få bestilt mat/taxi eller få veibeskrivelser selv om den andre snakker dårlig engelsk. Får man problemer, kan det meste løses med gestikulering eller Google translate. Og på hoteller snakker de stort sett brukbart engelsk. 

Stort sett får du mye mer for pengene hvis du reiser østover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å reise et sted alene i mars. Planlegger i god tid som dere sikkert ser... 

Men jeg er usikker på hvor jeg vil reise. Jeg vil helst reise til et sted som er ok prismessig, slik at jeg kan shoppe mye og kose meg med en bedre middag hver dag. Tenker å være der 4-5 dager. Jeg er ganske snobbete når det kommer til sted å bo, så jeg må bo på et ordentlig hotel. Minst 3 stjerner. Har ikke satt noe budsjett enda, da jeg ikke er sikker på hvor jeg vil reise! Tenker europeisk storby, men jeg har allerede vært i Berlin, London, Amsterdam, Roma, Paris, Madrid... 

Må være et sted der det er utbredt å snakke engelsk. F.eks i Berlin ble jeg overrasket over hvor få som snakka engelsk! Noen som har tips? Jeg vil gjerne shoppe, men er også interessert i kultur. Krigshistorie er jeg også veldig interessert i så om det er byer med mye historie fra 2. verdenskrig så er det også et pluss. :) 

Har dere ellers andre tips til en kvinne som vil reise alene? Jeg er i tidlig 20 årene. 

Anonymkode: 03ca0...bfd

Roma er fint i mars, samme med Barcelona. I tyskland er det mange som ikke snakker engelsk, spesielt ikke pga ddr.

Anonymkode: d7505...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 1.50, Fju skrev:

Hva med Krakow? Bra priser, fin gamleby, mye historie. Jeg ville ikke bekymret meg for engelskferdighetene til de lokale. Det gjelder egentlig uansett hvor du reiser i Europa. Du greier alltids å få bestilt mat/taxi eller få veibeskrivelser selv om den andre snakker dårlig engelsk. Får man problemer, kan det meste løses med gestikulering eller Google translate. Og på hoteller snakker de stort sett brukbart engelsk. 

Stort sett får du mye mer for pengene hvis du reiser østover. 

 

På 20.7.2019 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Roma er fint i mars, samme med Barcelona. I tyskland er det mange som ikke snakker engelsk, spesielt ikke pga ddr.

Anonymkode: d7505...66b

Takk for svar. Krakow står på lista. Siden jeg har vært i Roma er ikke det aktuelt. Barcelona har jeg ikke så veldig lyst til, men.... Har ikke funnet noe der som lokker meg. 

Jeg vurderer også Helsinki. Hvordan er engelskferdighetene der borte? Noen som vet? Nå har jeg planer om å reise i mars/april, så er sikkert kaldt der, men det går fint.

Anonymkode: 03ca0...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budapest har jeg vært alene, anbefales. Valencia likte jeg og Praha. Valencia pratet de lite engelsk. Barcelona er veldig fint men usikker om jeg hadde dratt alene, så 2 som ble robbet på åpen gate forrige gang. 

Anonymkode: 351f6...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk for svar. Krakow står på lista. Siden jeg har vært i Roma er ikke det aktuelt. Barcelona har jeg ikke så veldig lyst til, men.... Har ikke funnet noe der som lokker meg. 

Jeg vurderer også Helsinki. Hvordan er engelskferdighetene der borte? Noen som vet? Nå har jeg planer om å reise i mars/april, så er sikkert kaldt der, men det går fint.

Anonymkode: 03ca0...bfd

De snakker helt brukbart engelsk i Helsinki. I tillegg snakker noen av dem svensk, men ikke alle. Ikke vær så redd for engelskferdighetene til de lokale, med mindre du planlegger å ha en dypsindig samtale om krig og fred og politikk og sånn, kommer det til å gå bra. 

Anonymkode: 64d72...7e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 0.57, AnonymBruker skrev:

Krigshistorie er jeg også veldig interessert i så om det er byer med mye historie fra 2. verdenskrig så er det også et pluss

London har mange fine museer med ww2 stuff. Men det er vel hverken billig der eller kjent for noe bra mat.

Anonymkode: b19f3...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 0.28, AnonymBruker skrev:

 


Jeg vurderer også Helsinki. Hvordan er engelskferdighetene der borte? Noen som vet? Nå har jeg planer om å reise i mars/april, så er sikkert kaldt der, men det går fint.

Anonymkode: 03ca0...bfd

De snakker engelsk i Helsinki.

Klimaet er som Oslo i mars/april, kan være hakket kaldere.

Anonymkode: 56886...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Krakow. Men ellers har du Edinburgh med kanskje en dagstur til et slott et sted. Det er også enkelt å kjøre i Skottland så å leie bil og kjøre rundt i landet er mitt tips og så bruke 1-2 dager i Edinburgh. Skottland er fantastisk med masse historie.  

Anonymkode: 5701c...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Istanbul er fantastisk både for shopping, arkitektur og kultur? 

Anonymkode: e8899...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Praha og Dublin.

Det er helt grei temperatur på den årstiden, det er rimelig, god mat og gode shoppingmuligheter. Begge steder har sterk kulturhistorie. Gamlebyen i Praha er fantastisk, og Palladium (?) kjøpesenter er noe med det mest morsomme jeg har vært på :) Fant også masse fine "bakgårdsbutikker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsinki er en kjempefin by hvis du reiser alene! Føler meg veldig trygg der. Fin arkitektur, mange museum med spennende historie, nydelig mat, Nordens største kjøpesenter. Men det er jo ikke så veldig billig der. Det som er herlig er at man kan ta båt over fra Helsinki til Tallinn. Det går mange båter hver dag, tar bare rundt 2 timer. Der er prisnivået mye billigere! Så får du kombinert 2 "små" storbyer i ett 😊

Anonymkode: b5106...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, CabinCruiser skrev:

Anbefaler Praha og Dublin.

Det er helt grei temperatur på den årstiden, det er rimelig, god mat og gode shoppingmuligheter. Begge steder har sterk kulturhistorie. Gamlebyen i Praha er fantastisk, og Palladium (?) kjøpesenter er noe med det mest morsomme jeg har vært på :) Fant også masse fine "bakgårdsbutikker".

Brno er mye bedre. Det er vakkert, urbant og ikke preget av turisme. Jeg har besøkt begge byer flere ganger og Brno er absolutt å foretrekke.

Anonymkode: c7961...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...