Gå til innhold

Alkohol hver dag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var usikker på hvor denne skulle plasseres, men endte her på kropp og helse. 

Å drikke alkohol hver eneste dag, er det et problem? Har noen i familien som gjør nettopp det. Det er ikke snakk om fyll, det er ikke ubehagelig oppførsel eller lignende. Men det drikkes altså hver eneste dag. Ca en halv flaske vin. 

For meg virker dette, rart og feil. Jeg forstår ikke behovet og jeg synes det er for mye. Men jeg er jo også oppvokst med norsk alkoholkultur, så det er mulig det er fordommene mine som snakker. 

Innspill? 

Anonymkode: 802c3...848

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo altfor mye, ikke bra for kroppen, og vedkommende har et alkohol problem som kan utvikle seg til alkoholisme med tiden. 

Anonymkode: 2b6e7...680

Skrevet

Litt alkohol hver dag gjør ingen ting, rødvin f.eks er bare sunt. Ett glass rødvin hver dag for din mage, står det i bibelen 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig i andre kulturer. Norsk drikkekultur er ikke særlig sunnere, med avholds i arbeidsdagene og flatfylla i helgene. 

Anonymkode: f658c...253

• Liker 6
Skrevet

Det overstiger vel anbefalte maxgrense for alkoholenheter i uken. En halv flaske vil er i seg selv ikke mye, men hver eneste dag?

Skrevet
3 timer siden, Ta imot Jesus skrev:

Litt alkohol hver dag gjør ingen ting, rødvin f.eks er bare sunt. Ett glass rødvin hver dag for din mage, står det i bibelen 

Kan du komme innom meg og gjøre vannet i brønnen min om til vin?😇

Skrevet
Akkurat nå, Fornuftig-mann skrev:

Kan du komme innom meg og gjøre vannet i brønnen min om til vin?😇

Er ikke gud, og det er fantasi som alt annet i bibelen 👍

Skrevet
1 minutt siden, Ta imot Jesus skrev:

Er ikke gud, og det er fantasi som alt annet i bibelen 👍

😢

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke et stort problem helsemessig med en halv flaske vin per dag. Mine franske besteforeldre har omtrent det samme inntaket, og er spreke 80-åringer. Men kulturelt sett så er det ikke så vanlig i Norge, og dermed blir det jo et problem. Vi har ikke en kultur her i Norge hvor daglig drikking er vanlig og akseptert, så da lurer jeg på hvorfor vedkommende føler behovet for å drikke hver dag? 

Anonymkode: f42b6...251

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Fornuftig-mann skrev:

😢

Men kunne gjerne gjort det om jeg kunne 👍 kunne gjort det om til brennevin også om du heller ville det, men det er nok umulig, gud er desveree død 🤘😂

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke et stort problem helsemessig med en halv flaske vin per dag. Mine franske besteforeldre har omtrent det samme inntaket, og er spreke 80-åringer. Men kulturelt sett så er det ikke så vanlig i Norge, og dermed blir det jo et problem. Vi har ikke en kultur her i Norge hvor daglig drikking er vanlig og akseptert, så da lurer jeg på hvorfor vedkommende føler behovet for å drikke hver dag? 

Anonymkode: f42b6...251

Kanskje vedkommende synes vin er godt? Selv om det kanskje ikke er akseptert av alle, så er det mye mulig at vedkommende ikke trenger denne aksepten 😊

Er det ikke opp til hver og en å gjøre som man vil så lenge man ikke bryter lover eller plager noen?

Hva med de som er meget overvektige, er det bedre? 

Anonymkode: a350d...c06

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var usikker på hvor denne skulle plasseres, men endte her på kropp og helse. 

Å drikke alkohol hver eneste dag, er det et problem? Har noen i familien som gjør nettopp det. Det er ikke snakk om fyll, det er ikke ubehagelig oppførsel eller lignende. Men det drikkes altså hver eneste dag. Ca en halv flaske vin. 

For meg virker dette, rart og feil. Jeg forstår ikke behovet og jeg synes det er for mye. Men jeg er jo også oppvokst med norsk alkoholkultur, så det er mulig det er fordommene mine som snakker. 

Innspill? 

Anonymkode: 802c3...848

Halv flaske vin er jo ingenting.

Man kan fint drikke 12ish enheter etter jobb og fortsatt være god, edru og ikke bakfull dagen etter. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg drikker ett til to glass vin pr dag normalt. Nå har det ikke vært normalt på en god stund da, iom at jeg må være kjørbar.  Men jeg savner vin får jeg si. I Frankrike og Italia er vin til mat. Ikke noe problem. To glass pr dag har ingenting å si. Det er så mye hysteri ang alkohol i Norge. Ikke så rart kanskje mtp kulturen for fyll. Men tenk logisk og fornuftig. Fyll et ekkelt. To glass vin er ikke! 

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, Ta imot Jesus skrev:

Er fra bibelen jeg henter mine helsetips..

• Liker 2
Gjest Familytree
Skrevet

Jeg ble reist med den italienske og spanske alkoholkulturen. Jeg ble alltid fortalt at et halvt glass vin til middag eller lunsj er fint, faktisk hjelper det med fordøyelsen av mat. Men en halv flaske for en person ... Jeg hadde ikke hørt det og jeg vet ikke hvilken effekt det har

Skrevet
3 minutter siden, Augustotejerina skrev:

Jeg ble reist med den italienske og spanske alkoholkulturen. Jeg ble alltid fortalt at et halvt glass vin til middag eller lunsj er fint, faktisk hjelper det med fordøyelsen av mat. Men en halv flaske for en person ... Jeg hadde ikke hørt det og jeg vet ikke hvilken effekt det har

to og et halvt glass? Det er jo ingenting...

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Augustotejerina skrev:

Et halvt glass? Hva betyr det? Et vinglass fylles aldri helt opp. Likevel sier vi et glass 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Du tror nok det er et problem, men det er det ikke. 

Anonymkode: 07b05...842

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Fireflies skrev:

Er fra bibelen jeg henter mine helsetips..

Hvilke helsetips da? 

Gjest Familytree
Skrevet
17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Et halvt glass? Hva betyr det? Et vinglass fylles aldri helt opp. Likevel sier vi et glass 🙂

Jepp🤣 Et glass

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...