Gå til innhold

Unngå Marco Polo Travel A/S


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Marco Polo Travel A/S opererer med en hel haug med forskjellige navn og nettsider som f.eks Mytrip, Supersaver, Travelpartner, Gotogate, Travelstart, Seat24, Travel Partner, Travel Finder, BudJet, Flybillet, osv.

Alle disse og flere er et og samme selskap som prøver å fremstå som flere. Og de er de som ofte linkes videre til når du søker på finn.no, momondo.no, osv.

Hvis du søker på google på disse vil du finne MYE dårlige anmeldelser. Og selskapet selv bare fraskriver seg alt av ansvar for noe som helst.

 

Her er min historie med disse på en reise jeg straks skal ta:

Søker på momondo.no og finn.no for å finne billig rute til reisemålet som ikke har for lang mellomlanding, og som har et flyselskap med greie bagasjeregler sa jeg må ha med 1 vanlig insjekket kolli, og et kolli spesialbagasje. Så jeg ender opp etter noen undersøkelser med at SAS er et bedre valg for meg enn Lufthansa som også dukket opp fordi SAS har mye billigere spesialbagasje enn Lufthansa (og en rekke andre selskaper ble eliminert fordi de ikke har inkludert noe innsjekket bagasje i prisen). Dette på tross av at Lufthansa hadde en MYE bedre flytid (ikke kl 6 om morgenen som SAS),og hadde litt billigere bilettpris. 

Så jeg ender opp med en SAS flygning på Momondo. Trykker på den og blir redirected til Mytrip (som altså er en av Marco Polo Travel A/S sine mange sider). Tenker det er greit og trykker meg gjennom denne for å bestille. Og avslår alle de dyre unødvendige tilvalgene med innsjekkingsdokumenter, flyseteval, diverse forsikringer, osv. Men blir litt overasket når jeg kommer til betalingen og det er ca 300 kr dyrere enn prisen som stod til å begynne med på tross av ingen tilvalg. Men jeg tenker greit nok la gå, 300 kr er ikke så mye ekstra og betaler likevel.

Så på bekreftelsen står det under flyselskap: SAS (Opereres av Lufthansa)

What?!!! Jeg bestilte jo spesifikt SAS for å få billigere bagasjeregler og unngikk en billigere flight med bedre tider fra Lufthansa nettopp av den grunnen. Også er jeg plutselig blitt plassert på Lufthansa likevel? (det er snakk om 80 euro hver vei i speisalbagasje med lufthansa mot bare 35 euro på SAS). Og i tillegg får jeg jo nå heller ikke bonuspoeng med SAS.

Så sjekker hjemmesiden til Mytrip og finner der ingen e-post adresse under kontaktinfo, men de har et Norsk telefonnummer med åpningstid Mandag til fredag, 09:00-16:00 på Norsk og døgnet rundt på engelsk. Så jeg venter til neste dag så jeg kan ta det på Norsk. Og telefonsvareren er Norsk ja, men med en gang jeg har trykket inn valgene blir jeg satt til en engelsk talende kundebehandler (med ganske sterk indisk aksent) som bruker 15 minutter på å klare å få med seg hva referansenummeret er. Nei jeg er ikke dårlig i engelsk, google assistant tok stavingen av referansenummeret fra meg på første forsøk. Også spør jeg om det er bagasjereglene til SAS eller Lufthansa som gjelder siden jeg spesifikt har valgt SAS hos dem. Dette skjønner hun ingen ting av og bare sier ett eller annet om "Scandinavian Air Alliance" (tydeligvis skjønner hun ikke at det er hva SAS står for). Så jeg spør igjen, og hun sier at jeg må ringe flyselskapet for å spørre om det. Hvilket flyselskap da? spør jeg. SAS eller Lufthansa? Og hun sier at jeg må ringe SAS... Vel når jeg ringer SAS finner de ingen ting i sitt system og sier at jeg må ringe Lufthansa. Og på Lufthansa sier de akkurat som jeg misstenkte at det er Lufthansa sine bagasjepriser som gjelder.

Så der står jeg igjen med masse bortkastet tid i telefonen, en flight kjempetidlig om morgenen og over 1500 kr fattigere pga høyere bagasjepris, endret bilettpris, og ingen eurobonus. Og å ringe tilbake igjen til Mytrip er nok like bortkastet som første gangen.

 

Så lærdommen er vel å bare bestille direkte fra flyselksapet og ikke gjennom noe reisebyrå, eller gjennom finn, momondo, expedia, el. (som bare er søkemotorer for reisebyråer) for da vet du ingen ting om hva du ender opp med av hverken flyselskap (selv om du spesifiserer det) eller priser (da de endrer seg før du betaler), og du står med skjegget i postkassa når noe er galt for hos reisebyrået er det ingen hjelp å få.

Anonymkode: 4b45a...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Marco Polo Travel A/S opererer med en hel haug med forskjellige navn og nettsider som f.eks Mytrip, Supersaver, Travelpartner, Gotogate, Travelstart, Seat24, Travel Partner, Travel Finder, BudJet, Flybillet, osv.

Alle disse og flere er et og samme selskap som prøver å fremstå som flere. Og de er de som ofte linkes videre til når du søker på finn.no, momondo.no, osv.

Hvis du søker på google på disse vil du finne MYE dårlige anmeldelser. Og selskapet selv bare fraskriver seg alt av ansvar for noe som helst.

 

Her er min historie med disse på en reise jeg straks skal ta:

Søker på momondo.no og finn.no for å finne billig rute til reisemålet som ikke har for lang mellomlanding, og som har et flyselskap med greie bagasjeregler sa jeg må ha med 1 vanlig insjekket kolli, og et kolli spesialbagasje. Så jeg ender opp etter noen undersøkelser med at SAS er et bedre valg for meg enn Lufthansa som også dukket opp fordi SAS har mye billigere spesialbagasje enn Lufthansa (og en rekke andre selskaper ble eliminert fordi de ikke har inkludert noe innsjekket bagasje i prisen). Dette på tross av at Lufthansa hadde en MYE bedre flytid (ikke kl 6 om morgenen som SAS),og hadde litt billigere bilettpris. 

Så jeg ender opp med en SAS flygning på Momondo. Trykker på den og blir redirected til Mytrip (som altså er en av Marco Polo Travel A/S sine mange sider). Tenker det er greit og trykker meg gjennom denne for å bestille. Og avslår alle de dyre unødvendige tilvalgene med innsjekkingsdokumenter, flyseteval, diverse forsikringer, osv. Men blir litt overasket når jeg kommer til betalingen og det er ca 300 kr dyrere enn prisen som stod til å begynne med på tross av ingen tilvalg. Men jeg tenker greit nok la gå, 300 kr er ikke så mye ekstra og betaler likevel.

Så på bekreftelsen står det under flyselskap: SAS (Opereres av Lufthansa)

What?!!! Jeg bestilte jo spesifikt SAS for å få billigere bagasjeregler og unngikk en billigere flight med bedre tider fra Lufthansa nettopp av den grunnen. Også er jeg plutselig blitt plassert på Lufthansa likevel? (det er snakk om 80 euro hver vei i speisalbagasje med lufthansa mot bare 35 euro på SAS). Og i tillegg får jeg jo nå heller ikke bonuspoeng med SAS.

Så sjekker hjemmesiden til Mytrip og finner der ingen e-post adresse under kontaktinfo, men de har et Norsk telefonnummer med åpningstid Mandag til fredag, 09:00-16:00 på Norsk og døgnet rundt på engelsk. Så jeg venter til neste dag så jeg kan ta det på Norsk. Og telefonsvareren er Norsk ja, men med en gang jeg har trykket inn valgene blir jeg satt til en engelsk talende kundebehandler (med ganske sterk indisk aksent) som bruker 15 minutter på å klare å få med seg hva referansenummeret er. Nei jeg er ikke dårlig i engelsk, google assistant tok stavingen av referansenummeret fra meg på første forsøk. Også spør jeg om det er bagasjereglene til SAS eller Lufthansa som gjelder siden jeg spesifikt har valgt SAS hos dem. Dette skjønner hun ingen ting av og bare sier ett eller annet om "Scandinavian Air Alliance" (tydeligvis skjønner hun ikke at det er hva SAS står for). Så jeg spør igjen, og hun sier at jeg må ringe flyselskapet for å spørre om det. Hvilket flyselskap da? spør jeg. SAS eller Lufthansa? Og hun sier at jeg må ringe SAS... Vel når jeg ringer SAS finner de ingen ting i sitt system og sier at jeg må ringe Lufthansa. Og på Lufthansa sier de akkurat som jeg misstenkte at det er Lufthansa sine bagasjepriser som gjelder.

Så der står jeg igjen med masse bortkastet tid i telefonen, en flight kjempetidlig om morgenen og over 1500 kr fattigere pga høyere bagasjepris, endret bilettpris, og ingen eurobonus. Og å ringe tilbake igjen til Mytrip er nok like bortkastet som første gangen.

 

Så lærdommen er vel å bare bestille direkte fra flyselksapet og ikke gjennom noe reisebyrå, eller gjennom finn, momondo, expedia, el. (som bare er søkemotorer for reisebyråer) for da vet du ingen ting om hva du ender opp med av hverken flyselskap (selv om du spesifiserer det) eller priser (da de endrer seg før du betaler), og du står med skjegget i postkassa når noe er galt for hos reisebyrået er det ingen hjelp å få.

Anonymkode: 4b45a...131

Du skal til Frankfurt med andre ord

Det værste er jo at neste fly 0915 faktisk er SAS.

Men er du sikker på at du ikke for Eurobonus? Da SAS og Lufthansa tilhører samme allianse så skulle du få Eurobonus.

Jeg kjøper alltid direkte av flyselskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjetil E said:

Du skal til Frankfurt med andre ord

Det værste er jo at neste fly 0915 faktisk er SAS.

Men er du sikker på at du ikke for Eurobonus? Da SAS og Lufthansa tilhører samme allianse så skulle du få Eurobonus.

Jeg kjøper alltid direkte av flyselskapet.

Jeg bruker også mest disse sidene som momondo osv for å finne gode flytider, og bestiller så direkte fra flyselskapet. De mer eller mindre tvilsomme selskapene som opererer med lavere priser har som regel noen ekstra gebyrer osv som kommer opp på slutten av bestillingen. Og de er ofte vanskelige å få tak i på kundeservice som TS beskriver. Når det gjelder eurobonus vil jeg tro det bare er å registrere kortnummeret ved innsjekk på Lufthansa. Synes man får nesten null og niks for de poengene nå om dagen, men det er en annen sak. 

Anonymkode: 8b8df...537

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette vet jeg og det er kjipt! Jeg har likevel brukt disse selskapene noen ganger da jeg skulle bestille flybilletter rundt i Indonesia. Årsaken var at det var umulig å bruke utenlandske kort på flyselskapenes egne sider og apper. Så jeg var klar over risken om noe skulle skjære seg, men da tapte jeg max 1000 kr. 

Anonymkode: 9b15a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil E skrev:

Du skal til Frankfurt med andre ord

Det værste er jo at neste fly 0915 faktisk er SAS.

Men er du sikker på at du ikke for Eurobonus? Da SAS og Lufthansa tilhører samme allianse så skulle du få Eurobonus.

Jeg kjøper alltid direkte av flyselskapet.

Mellomlander i Frankfurt ja (slik som Lufthansa liker å alltid gjøre uansett hvor du skal).

Men på alle flight nummerene er det SK prefiks. Så det er altså merket som SAS flighter, men Lufthansa som flyr, og Lufthansa sine priser og regler som gjelder tydeligvis....

Anonymkode: 4b45a...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...