Gå til innhold

Stresset hest alene på tur!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har en ponni som blir stresset på tur uten en annen hest. Er veldig slitsomt å være avhengig av å ha med noen for å leie en ponni ved siden av.

Har noen et tips til hva jeg skal gjøre? Trene på osv.

For å få den til å tørre å dra på en liten ridetur uten en annen hest.

Anonymkode: 2fbbd...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har en ponni som blir stresset på tur uten en annen hest. Er veldig slitsomt å være avhengig av å ha med noen for å leie en ponni ved siden av.

Har noen et tips til hva jeg skal gjøre? Trene på osv.

For å få den til å tørre å dra på en liten ridetur uten en annen hest.

Anonymkode: 2fbbd...1b3

Hest er flokkdyr så det er jo ikke rart

Anonymkode: 5d97b...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at hesten kvier seg for å forlate flokken.

ognoe man må øve på :)

 

Lei gjerne turer bare du og hesten. Jobb med båndet deres, gjør hesten trygg på deg. Du kan slippe han løs på banen og øve på at han skal følge deg. Husk positiv forsterkning alltid, klapp og kos og ros med stemmen når han er flink! Gi gjerne godbit hvis ikke han har uvane med å nappe eller mase. Tren sånn også på tur. Det viktigste er at hesten syntes at det er positivt å være med deg og positivt å være på tur. 

Du kan også øve på å ri først når du rir sammen med andre, for å styrke selvtilliten til hesten. Så kan den andre hesten stoppe litt av og til så din må gå "alene". 

Ri gjerne turer som er en runde, altså at du kommer tilbake fra en annen vei enn du red ut, så hesten har fokus på at han må gå på tur for å komme hjem hjem igjen . 

Anonymkode: 5a364...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Ikke annet råd enn å bare ri turer alene med den. Blir bedre etterhvert. Blir hvertfall ikke bedre av å ha en annen hest med hele tiden. 

Drev med travhester i 10 år og de var ofte stressa og nervøse på tur. Prøvde hele tida å snu og løpe hjem, men måtte bare tvinge de, selv om de flere ganger bare stakk med meg oppå 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hest er flokkdyr så det er jo ikke rart

Anonymkode: 5d97b...dcd

Vet det. Derfor jeg alltid tar med en annen ponni. 

Anonymkode: 2fbbd...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en ponni som var superavhengig av andre. Vi begynte helt fra scratch, og øvde først på å være alene i ridehallen. Til og med det var skummelt. Ponnien løp rundt og ropte, jeg lot den holde på, og startet litt trening (liberty/kontakt) når hun roet seg. Etterhvert roet hun seg fortere, og til slutt var ikke ridehallen noe problem i det hele tatt. Da hadde vi utviklet et godt bånd, og startet med korte leieturer. 

Det tok et halvt år før jeg var ute på tur alene med henne. Mye jobb, men verdt det for en roligere ponni  :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gamla mi var helt tullete alene på tur i starten. 
Vi begynte trene gradvis, hadde med venninne og hesten hennes på tur, så byttet vi først på hvem som gikk framst, deretter begynte vi holde igjen den ene hesten mens den andre gikk videre ett stykke, før vi tok igjen og red videre sammen. Øvde på at den ene hesten skulle snu å gå motsatt retning ett lite stykke, for å så gjenforenes. 

Deretter begynte vi dra alene på en kort strekning fra stallen, det gikk fint bortover 3-400m, men når vi snudde ble hun stresset. Hver gang hun ble stresset snudde vi og gikk 10-20m bort fra stallen igjen. 

Anonymkode: f3569...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...