Gå til innhold

AI er her. Jobbene er automatisert bort.


Gjest Linjalen

Anbefalte innlegg

Gjest Linjalen

Takket være forutseende politikere har det kommet på plass en ordentlig borgerlønn, som gir folk nok penger til å klare seg. Du kan med andre ord gjøre akkurat hva du vil.

hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville funnet meg frivillig arbeid, dersom lønnet arbeid er utelukket. Noe med dyr kanskje? Jeg liker å jobbe, komme meg opp og ut, det sosiale med kollegaer og det å gjøre noe nyttig. Frivillig i dyrebeskyttelsen? Eller startet noe friluftsaktivitetssenter for barn? Noe slikt😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O, lykke! Dette er min drøm, og det kan ikke komme fort nok! Håper robotene tar over snart!

Jeg skal bare levet livets glade dager. Slappe av og late meg, uten en eneste bekymring i hodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
2 hours ago, Lærke said:

Jeg ville funnet meg frivillig arbeid, dersom lønnet arbeid er utelukket. Noe med dyr kanskje? Jeg liker å jobbe, komme meg opp og ut, det sosiale med kollegaer og det å gjøre noe nyttig. Frivillig i dyrebeskyttelsen? Eller startet noe friluftsaktivitetssenter for barn? Noe slikt😊 

Lønnet arbeid er vel ikke utelukket på noe som helst vis, så lenge man har en tjeneste eller lager en vare folk er villige til å betale for det da. :) Men man MÅ ikke. 

Endret av Linjalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Blir AI-ingeniør, naturligvis. Noen må utvikle, tilpasse og vedlikeholde AI'ene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Blir AI-ingeniør, naturligvis. Noen må utvikle, tilpasse og vedlikeholde AI'ene også. 

Nei. Det er jo nettopp poenget, at de skal kunne videreutvikle seg selv.

Det kalles for "singulariteten" når det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber har blitt automatisert bort i tusenvis av år, merkelig nok dukker det alltid opp nye jobber, og vanligvis er de nye jobbene mye bedre enn dem som ble automatisert bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, prt90 skrev:

Jobber har blitt automatisert bort i tusenvis av år, merkelig nok dukker det alltid opp nye jobber, og vanligvis er de nye jobbene mye bedre enn dem som ble automatisert bort.

Det er en veldig annerledes prosess vi er på vei inn i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bananbøy skrev:

Det er en veldig annerledes prosess vi er på vei inn i nå.

Hva er det som er forskjellig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
12 hours ago, prt90 said:

Jobber har blitt automatisert bort i tusenvis av år, merkelig nok dukker det alltid opp nye jobber, og vanligvis er de nye jobbene mye bedre enn dem som ble automatisert bort.

Fysisk lettere og mindre farlig kanskje, og åpenbart er det er det en del av de mest repetitive og tunge oppgavene som det er greit å bli kvitt, men jeg er ikke sikker på om alle callsenter-ansatte vil være enige i at det er en bedre jobb (for mental helse bla.) enn å jobbe på på en gård eller å bake brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på borgerlønn snart. Dess før dess bedre. Spørsmålet er ikke om, men når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 1.37, bananbøy skrev:

Nei. Det er jo nettopp poenget, at de skal kunne videreutvikle seg selv.

Det kalles for "singulariteten" når det skjer.

Tviler på at det skjer i min og din levetid, ergo er hva vi ville ha gjort uinteressant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...